Gå til innhold

Skal man liksom ikke sove på ryggen?

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt noe om det egentlig! Men leste her om dagen her i forummet at man helst ikke skal ligge så mye på ryggen etter uke 15. Jeg har ligget nesten bare på ryggen hele tiden jeg, for ellers blir jeg så innmari kvalm og nå er jeg 16+1.

Synes det er ekkelt å ligge på sidene, for det kjennes ut som hele magen "renner nedover".

Fortsetter under...

Ligg på ryggen så lenge det er behagelig du! Er snart 22 uker og sover mye på ryggen.

Det er sikkert "vena cava syndromet" du har hørt om. Etter hvert som lille i magen blir større og tyngre (når du er høygravid!) legger det press på en stor blodåre som går i ryggen (vena cava). Når denne kommer i klem kan man bli svimmel og det kan gi redusert blodtilførsel til den lille. Dette er ikke noe å bekymre seg for nå når den lille i magen og morkake mm ikke veier stort!

Sov godt :-)

Det er pga noe som heter "venacava syndrome". Hoved venen som transporterer blod tilbake ifra underkroppen ligger like bak livmoren, og jo større den blir jo mer vil den presse mot vena cava. Du vil kunne føle svimmelhet og kvalme grunnet blodtrykksfall, og i noen tilfeller vil det da kunne senke blodtilførselen til babyen.

Men det er ikke verre en å legge en liten pute el lign under høyre hofte f.eks, så du får en liten vinkling og ikke ligger helt flatt :)

Det er noen lett skremmende artikler om hvor ille det kan gå, men da snakker vi om pasienter godt opp i 3. trimester.. ;

http://www.helsenett...19171&Itemid=81

Vena cava-syndromet ja. Det er ikke alle som har det.

Du merker selv om du har dette, du blir svimmel av å ligge på ryggen.

Dette pleier ikke inntreffe før magen vokser skikkelig, 3 trimester anbefales det at gravide ikke ligger i ryggleie.

Selv opplevde jeg det mye før uke 12, da livmoren min er bakovervendt og trykket veldig på ryggen når jeg lå.

Men jeg sliter ikke med dette nå, livmoren legger seg etterhvert riktig.

Men, du kjenner selv om du ikke kan ligge på rygg.

Du kan ligge på ryggen så lenge det er behagelig for deg.

Er selv 36+4 nå, og ligger fortsatt på ryggen. Og i forrige svangerskap lå jeg på ryggen helt frem til barnet kom.

Så det er veldig individuelt, og ikke farlig såfremt det ikke er ubehagelig for deg.

Annonse

Jeg ligger fortsatt på ryggen nå i uke 26.

Du kjenner det når du ikke kan ligge på ryggen mer - det blir ubehagelig når det ikke lengre er bra. Tror babyen blir for tung mtp våre indre organer/blodsirkulasjon eller noe uten at jeg helt vet noe om dette.

Men de siste to gangene ble det plutselig ubehagelig å sove på ryggen typisk rett før 3. trimester - noe som gjør at man bare heller legger seg på siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...