Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Big problem! Da det er laaaang tradisjon i min familie om at sønn skal ta et navn av faren sin og et til. Altså et dobbeltnavn.

Problemet mitt er da at barnefaren heter Bjarte. å bare bjarte... så trenger noen tips til hva vi kan koble dette med!

Egentlig så liker vi

Theo

Kristoffer

Leon

Niklas

Noen som har noen ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med Bjarte Kristoffer?

Kristoffer er et tidløst og fint navn som passer fint til.

Skrevet

Men hva med dine ønsker, og din familie? Skal det være selvsagt at du er med på å videreføre denne tradisjonen? Jeg hadde ikke vært begeistret for en slik tradisjon, og mener foreldre må selv bestemme hva barnet deres skal hete. Jeg ville aldri vært med på å kalle en liten baby for Bjarte, heller ikke med et annet navn i tillegg! Av navnene du nevner synes jeg også Kristoffer passer best til. Noen andre forslag:

Bjarte Aleksander

Bjarte Andreas

Skrevet

Jeg er ganske tradisjonell av meg jeg også, og liker å videreføre tradisjoner, mens min samboer er litt mer gira på å ha bare et navn. Men er blitt enige at vi kommer bare til å bruke mellomnavnet, og ikk bjarte til hverdags, (da kan jeg bruke fulle navnet for å understreke når jeg er sinna..hehe)

Det er gode forslag, så takker for det:) sliter litt med å få det til å klinge sånn 100% bare... aller helst ville jeg kalle barnet for leon aleksander.... men vi får se. Bjarte ville kalle han Max Kristoffer... men da blir jo en tradisjon brutt.... :(

Skrevet

Jeg synes ikke dere skal føle dere presset til å bruke navnet hvis dere ikke vil. Måtte bare få sagt det :)

Skrevet

Vi føler oss ikke presset i den forstand, er heller at vi (jeg i størst grad) ønsker og føre en tradisjon videre, men hvis vi ikke finner noe navn vi blir fornøyd med så kommer vi til å bryte den. Er igrunn ikke værre enn det, men jeg hadde håpet å komme over noen navn som bare skriker til meg:)

Dukker ikke navnet opp så blir det å bryte tradisjon. men to navn skal barnet ha uansett - litt tradisjon må til, (selv om det kanskje er mer tradisjon på hans side og bare ha et navn, for der har foreldre og søsken bare 1.hmmm)

Skrevet

Jeg synes Bjarte er kjempetøft. Det er et staut og manndig navn og jeg synes det er flott. :) Jeg er også veldig for oppkalling. På den måten får jo gutten et navn som virkelig har rot i hans identitet.

Jeg synes også at Bjarte Kristoffer klinger veldig fint. :)

Her er mine forslag.

Bjarte Aleksander

Bjarte Andreas

Bjarte August

Bjarte Henrik

Bjarte Ludvig

Bjarte Magnus

Bjarte Markus

Bjarte Tobias

Bjarte Vemund

Bjarte Viljar

Bjarte Vilhelm/Wilhelm

Likte du noen av disse?

Skrevet

Hm, den var kinkig.

Var ikke så veldig positiv til Bjarte i utgangspunktet, men så fant jeg ut at det hadde så nydelig betydning opprinnelig på norrønt. Betyr "lys" eller "skinnende", altså noe du kalte ungen din om du syntes han var "lys og fager" eller "lyset i ditt liv". Og det er jo vakkert å tenke på, eller hva?

Theo og Leon er veldig motenavn som "alle" liker for tida. Jeg ville unngått dem. Stor sjans for å få navnebrødre i barnehagen og på skolen.

Bjarte Kristoffer eller Bjarte Aleksander passer bra sammen.

Skrevet

Jeg synes Bjarte er et kult navn. Gjerne med et tilleggsnavn også.

Skrevet

Bjarte er litt stilig da;)

Bjarte Cornelius

Bjarte Elias

Bjarte Amandus

Bjarte Matteus

Bjarte Nikolai

Bjarte Leander

Ellers er jo Bjarte Kristoffer fint:)

Max Bjarte.. Ole Bjarte.. Tim Bjarte..

Skrevet

Takk for kjempe fine forslag:)

Bjarte må ikke stå først nei, Bjarte passer veldig fint til samboeren min, det betyr jo lys og skinnende og vi er begge to VELDIG lyse i huden, og begge har alltid skinnende godt humør. I tillegg så syns jeg jo at det også er maskulint og unikt. Speiselt og enkelt samtidig.

Max bjarte var litt morsomt

Ole Bjarte blir veldig tradisjonelt (pappa heter Ole-Anders)

Bjarte Leander falt jeg for

Bjarte Elias

Bjarte Aleksander har vi "smakt på" en stund og da tenker jeg at siden jeg ikke har falt for det ennå så vet jeg ikke. Kjenner alt for mange som heter aleksander..

VANSKELIG!!!!!!:) men vet at samboeren min vil Digge Max Bjarte:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...