magegullet Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Eller ligger de inne på samme rom som dere? Og evt hvor lenge før de sover på eget rom? Her står barnerommet klart, men tror ikke jeg klarer å la henne ligge der inne alene fra starten av.. jeg kommer jo til å være overbekymra for at ikke alt er som det skal. Det er vel kanskje mest vanlig å ha de inne på samme soverom som foreldrene de første mnd? Jeg er førstegangs som dere sikkert skjønner..og det er mye tanker som surrer rundt i hue nå de siste ukene før termin
ulenissen Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Barnet ligger på samme rom som foreldrene så lenge de ammes om natten. Det er nok mest vanlig, rett og slett fordi det er mest praktisk :-) Når barna slutter med mat om natten varierer veeeeeldig. alt fra 6uker til 9mnd. De fleste barn har ikke lenger behov for mat om natten etter 6mnd, og må gjerne da avennes. dette kan være tødt, og det er gjerne best at det er pappaen eller noen andre som gjør dette, da slipper barnet å kjenne lukten av melk :-)
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Vi hadde også barnerommet klart før førstemann kom, men flyttet sengen inn på vårt rom da vi kom hjem fra sykehuset. Husker ikke eksakt hvor lenge hun lå der, men tror det var til hun ble omkring 6-7 mnd. Må innrømme at sengen ble flyttet litt frem og tilbake mellom rommene på slutten, ettersom hun ikke var helt villig til å sove i egen seng på eget rom.. hehe;)
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Signerer ulenissen! Flyttet snuppa på eget rom da hun var ca 5 mnd, da var det slutt på nattamming. Gjør det samme med nr to og:)
magegullet Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2012 Hvis dere ikke kunne amme, ville dere gjort det på samme måte? Også har jeg lest om fler som lar de ligge i vognbagen den første tiden siden den er mindre og "tryggere" på en måte.. Hva tror dere om dette? Tenkte kanskje da det kan bli vanskelig å få henne til å ville ligge i større seng senere? Snille dere er som svarer meg..
mor til snart 4 Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 jeg har kun nattammet til 6 uker. men jeg har 3 barn. 1 mann bodde hos meg til han var 2 år hadde bare 1 rom da. nr, 2 var 1,5 år og 3 mann var 2 år. med siste mann prøvde vi å flytte inn på rommet til søsteren, men han var veldig urolig og våknet masse om natten, han ville ligge i nærheten av meg. så det er veldig forskjellig fra barn til barn, jeg vil heller kunne sove hele natten med mitt barn ved siden av meg enn ha de på eget rom og bli vekket hele natten. så har mine barn godt sovehjerte og, du kan hamusikk og lys på uten at de reagerer når de sover. hvis di skal ligg i bagvogn ville jeg ha lagt den oppi sengen og ihvertfall ikke hatt den stående på gulvet, da kan jo altmulig skje.........
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 1. flyttet på eget rom da hun var 6 uker (da var det slutt på nattmaten) og nr. 2 flyttet ut da han var ca 4 mnd. Skal sies at vi må gå gjennom barnerommet for å komme inn på vårt rom, og med døra åpen ble det nesten det samme som å ha de på vårt soverom.
Minilille Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Første mann fikk eget rom når det ble et styr med masse nattevåk fordi han luktet meg og våknet ekstra mange ganger selv om han ikke trengte nattmat. 2 mann (jente) har sovet inne helt til nå! 2år! Rett og slett bare fordi det ikke har vært noe problem og fordi det har vært koselig Hadde aldri greid å legge de på eget rom fra starten uansett, etter 9 mnd tett inntil Rett etter sykehuset prøvde jeg å ha første mann i grindseng 1 m unna vår seng, men det endte med at vi samsov de første par ukene. Kroppen var ikke helt på plass og det var mating hele natten, -vondt og tungt å reise seg for å plukke han opp. Etterhvert ble det i vognbagen da den var lunere enn grindsenga (satte den på et lite bord ved siden av sengen). Nå har vi en vugge på siden som er litt mindre.
ulenissen Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 Hvis dere ikke kunne amme, ville dere gjort det på samme måte? Også har jeg lest om fler som lar de ligge i vognbagen den første tiden siden den er mindre og "tryggere" på en måte.. Hva tror dere om dette? Tenkte kanskje da det kan bli vanskelig å få henne til å ville ligge i større seng senere? Snille dere er som svarer meg.. Selv om du ikke ammer skal babyen forsatt ha mat om natten, og de kan nok være greit og gi flasken på sengen for både foreldre og barn sin søvns skyld. Tror ikke det er særlig å bruke vognbaggen til å sove i om natten, da det fort kan bli klamt og fukt, hadde heller kjøpt en vugge, babykurv eller lignende. Babyen liker å ha det trang, så kanskje tull den inn i et helseteppe eller noe lignende. Vi har også brukt lammeskin i sengen til vårt barn, det skal helt ikke vaskes noe særlig, er selvrensende, og barnet vil da få sin egen lukt som er beroligende. Det har da også vert suksess å ta lammeskinnet med når vi skal overnatte andre steder.
Ezmeralda Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 Hadde 1.mann på rommet vårt til han var ca ett år. Nå, med nr 2 har jeg foreløpige planer om å ha ham på rommet i ca seks mnd. Vi får se. Føles trygt å ha de små i nærheten, synes jeg. :-) Vi hadde ingen problem med å venne førstemann til å sove i større seng etterhvert, selv om han sov i vogge og vognbag de første månedene.
kaktusen Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 MIn gutt sov hos oss til han var litt over 1 år. Mest pga at jeg ikke ville være fra han om natta. Måtte vende han av med mat på natta etterhvert. Da er helsesøster veldig greit og ha. Fikk mange gode råd der. Mange som tar å surrer et helseteppe rundt babyen siden de liker d litt trangt. Er jo vandt til den lille plassen inni magen Du kan jo ha bagen oppi sprinkelsenga feks. Min gutt sov i sprinkelseng om nettene og i vugge i stua på dagtid. Har venner som legger babyene inn på eget rom etter få uker. Så mitt råd er: Gjør d som føles riktig for deg
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Hun sov sammen med oss til hun var nesten 2 år. Nattammet til litt over ett år. det blir i allefall ikke aktuelt å flytte neste ut før ammingen er slutt. Ikke føles det trygt heller!
*LilleTroll + spira Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Frøkna flyttet inn på eget rom den dagen hun ble 5 mnd. Da hadde hun og jeg vekket hverandre nok. Prøvde å bytte side i senga med mannen (lenger avstand til godlukta), men var det ikke lukta så var det lydene :-) Hun ville ikke ammes mer ved 5 mnd, så da ble det flaske. ("tungbrystet", hun sugde og sugde, men det tok evigheter før noe kom. Hun ga nok litt opp og ble frustrert.. Men det er en annen debatt) Flaske betyr at vi måtte opp uansett, så om vi måtte inn i et annet rom var på en måte ett fett. Det tok et par netter før hun skjønte at det var der hun nå skulle sove, så gikk alt så meget bedre. Sov lenger og opplevde at vi begge fikk bedre kvalitet på søvnen. Ang liten bylt i stor seng. Vi rullet sammen et stort badehåndkle som vi på en måte lagde et "rede" av, ble tipset om det på sykehuset! Der trivdes hun godt :-) Gjør det som føles riktig for dere. For oss hadde det aldri funket å være så samme soverom lenge, for andre er det riktig og fungerer veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Dere som har barna på rommet til de er 1 eller 2 år, hvordan funker sexlivet? Har dere sex når barnet sover i samme rom?
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 27. januar 2012 #15 Skrevet 27. januar 2012 1. Mann ble nattammet 6 uker, da sov han rundt. Men hadde han pp vårt rom til han var 10 mnd da hans rom er i etasjen under :-) Bor i trang leilighet nå og har ikke økonomi til å kjøpe større før neste sommer pga studie så nr 2 kommer til å sove inne hos oss til da :-) Hadde aldri problmere med sexlivet pga barn på rommet, og synes du det er ubehagelig at barnet kan høre dere finnes det ufattelig mange andre plasser enn sengen i ett hus for litt hygge med mannen
KulPåMagen4 Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 Også har jeg lest om fler som lar de ligge i vognbagen den første tiden siden den er mindre og "tryggere" på en måte.. Hva tror dere om dette? Det har vi gjort med alle våres. Hatt bebisen i vognbagen, og bare bært den og satt den oppi barnesengen. Bebisen liker og ha et "rede" rundt seg
Underveis --> Skrevet 27. januar 2012 #17 Skrevet 27. januar 2012 Her kommer Lillebror til å sove på vårt soverom i de første mnd slik som Storebror gjorde. Han fikk eget rom da han var 7 mnd. Da var det nattavvenning og da sov vi alle bedre. Hvor lang tid det tar før Lillebror får eget rom vet vi jo ikke ennå. Det kommer an på når han er ferdig med nattmaten, og når vi går lei ;-) Det er i alle fall utrolig praktisk å ha barnet rett i nærheten på natten så man slipper å stå opp og virkelig VåKNE annenhver time natten gjennom. Her kommer barnet forøvrig til å ligge i en Byssanlull hengevugge. Blir spennende å se hvordan det fungerer. Hadde vanlig vugge til Storebror, og vi syntes alle den var fantastisk ;-)
ulenissen Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Også har jeg lest om fler som lar de ligge i vognbagen den første tiden siden den er mindre og "tryggere" på en måte.. Hva tror dere om dette? Det har vi gjort med alle våres. Hatt bebisen i vognbagen, og bare bært den og satt den oppi barnesengen. Bebisen liker og ha et "rede" rundt seg Har hørt at vognbaggen kan bli for tett, og det danner seg fukt som gjør at det kan komme sopp i baggen. Dette er selfølgelig ikke bra for babyen. Dette fordi vognbaggen er beregnet på utendørsbruk. Vi hadde kurv til eldste var ca 3mnd og skal ha det denne gangen også. Ellers kan man jo lage et "rede" av handuker, tepper i grindsengen. Synest foresten at en slik ammemadrass med kanter, som man flytter fra grindsengen til egen seng virker genial. Husker ikke hva de heter, men koster vel rundt en 700-800 kr. I tilegg til at det blir trangere for babyen så er det jo genialt at ungen ikke blir lagt tilbake i en kald seng og vokner etter maten :-) Vurderer selv å kjøpe en slik, men venter til barnet er fødd for å se om vi har behovet.
Ezmeralda Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 Den madrassen du refererer til heter Dry Kid ammemadrass. ;-) Tror også den er genial. Hadde den ikke til elstemann, men har kjøpt en nå til lillebror.
Toolose Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 Er usikker på om jeg skal velge barnerommet eller vårt rom til den lille jeg... Han skal ligge på sykehus noen uker pga han skal opereres rett etter fødsel, så han vil være vant til å sove alene. og han skal heller ikke ammes, men han vil jo sikkert ønske mat om natta, så han vil jo få MME. Han vil være prematur når han kommer, og litt ekstra skjør som liten, så vet ikke om jeg vil føle meg bekvem med å ha han på eget rom rett og slett... Han har fått en sprinkelseng som han har på barnerommet, og har bestillt en vugge som jeg tenkte han skulle ha første månedene. Litt fordi vuggen vil få plass på soverommetm og litt fordi han vil være så liten og gir nok litt mer "trygghetsfølelse" å ligge i en vugge.. Men er litt usikker, pga må jo evt vende han av med å sove alene "enda en gang" hvis jeg lar han sove på rommet vårt når vi får han hjem fra sykehuset.. Hva høres lurest ut? Eller skal man bare kjenne på magefølelsen?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #21 Skrevet 27. januar 2012 Er usikker på om jeg skal velge barnerommet eller vårt rom til den lille jeg... Han skal ligge på sykehus noen uker pga han skal opereres rett etter fødsel, så han vil være vant til å sove alene. og han skal heller ikke ammes, men han vil jo sikkert ønske mat om natta, så han vil jo få MME. Han vil være prematur når han kommer, og litt ekstra skjør som liten, så vet ikke om jeg vil føle meg bekvem med å ha han på eget rom rett og slett... Han har fått en sprinkelseng som han har på barnerommet, og har bestillt en vugge som jeg tenkte han skulle ha første månedene. Litt fordi vuggen vil få plass på soverommetm og litt fordi han vil være så liten og gir nok litt mer "trygghetsfølelse" å ligge i en vugge.. Men er litt usikker, pga må jo evt vende han av med å sove alene "enda en gang" hvis jeg lar han sove på rommet vårt når vi får han hjem fra sykehuset.. Hva høres lurest ut? Eller skal man bare kjenne på magefølelsen? På nyfødt medisin (som jeg antar din lille vil være i starten da..?!) er de langt fra alene ;-) Vår første lå på slik avdeling første uka, og da var nesten det verste å skulle vende henne til at om natta er det ikke lys og lyder! Det peip konstant i apparater, og det var jo aldri helt mørkt.. Nettopp fordi hun lå på slik avdeling i førsten fikk nok jeg som mor ekstra "kose og nærhet trang". Gjør det som er rett for dere :-) Selv om lille skal rett på mme kan det være praktisk å ikke måtte ut av rommet og inn i neste, og som sagt vil nok minsten være vant til at det er litt liv rundt ham! Lykke til :-)
Fru.Vestavind Skrevet 27. januar 2012 #22 Skrevet 27. januar 2012 Eller ligger de inne på samme rom som dere? Og evt hvor lenge før de sover på eget rom? Her står barnerommet klart, men tror ikke jeg klarer å la henne ligge der inne alene fra starten av.. jeg kommer jo til å være overbekymra for at ikke alt er som det skal. Det er vel kanskje mest vanlig å ha de inne på samme soverom som foreldrene de første mnd? Jeg er førstegangs som dere sikkert skjønner..og det er mye tanker som surrer rundt i hue nå de siste ukene før termin Veldig varierande frå familie til familie vil eg tru. Her flytta (komande) storebror inn på eige rom, for første gong, no i januar. Han er over 3år gammal.
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 28. januar 2012 #23 Skrevet 28. januar 2012 Eller ligger de inne på samme rom som dere? Og evt hvor lenge før de sover på eget rom? Her står barnerommet klart, men tror ikke jeg klarer å la henne ligge der inne alene fra starten av.. jeg kommer jo til å være overbekymra for at ikke alt er som det skal. Det er vel kanskje mest vanlig å ha de inne på samme soverom som foreldrene de første mnd? Jeg er førstegangs som dere sikkert skjønner..og det er mye tanker som surrer rundt i hue nå de siste ukene før termin Synes det er greit å ha babyen inne hos oss så lenge jeg ammer på natta. Det har vi gjort med begge guttene våre og kommer til å gjøre likt nå når jenta kommer.
IMB Skrevet 28. januar 2012 #24 Skrevet 28. januar 2012 Jeg må innrømme at jeg har mest lyst til å ha den lille på eget rom fra 1. dag. Vi har barnerommet vegg i vegg med vårt soverom, har tenkt til å sette opp en stol der inne slik at amming kan foregå der. Føler at jeg vil ha et sted som er for oss voksne i huset + at mannen min er veldig var for lyder allerede. Kan selvsagt hende vi ombestemmer oss når den lille kommer i hus, men det er det vi tenker nå..
Collette Skrevet 28. januar 2012 #25 Skrevet 28. januar 2012 Barna skal sove sammen med oss. Det er også det som er anbefalt. Barn bør sove sammen med foreldrene de første seks månedene eller aller helst til de er ett år. For meg virker det unaturlig at jeg og mannen skal sove sammen, mens babyen med et stort behov for nærhet skal sove på eget rom. Folk har vel sovet sammen med barna sine i alle år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå