Tante_Esel Skrevet 26. januar 2012 #1 Del Skrevet 26. januar 2012 hei Jeg lurer paa om kanskje dere kan hjelpe meg litt... jeg vet det er mange som jobber i bhg her, saa derfor jeg spør situasjonen er slik: vi har 22 barn 0-3 aar (ja, veldig stor gruppe) 14 av barna er 3 aaringer... vi er 5 voksne. paa formiddagen gaar alt bra, vi deler i grupper, noen i gymsal, eller noen paa tur, eller bare aktiviteter i gruppe... vi prøver ogsaa aa ikke spise lunsj paa samme tid/sted... men problemer er naa, naar vinteren er her, da gaar vi ut med alle etter lunsj (noen sover da...) spiser lunsj kl 11 - ute rundt 12- 12.30 ca.... og saa gaar vi inn til frukt igjen altsaa før 14.15, for da slutter tidligvakta.... Men problemet er naar vi kommer inn til frukt, saa blir barna saa veldig gira! De løper rundt, herjer og er helt gale... enda vi da har 2 ute, en kler av, og 2 voksne inne.... hva gjør dere paa ettermiddagene paa din avdeling... hvordan fungerer det.. har dere noen raad/tips til meg... jeg har jobbet paa denne avd flere aar, og det problemet har kun oppstaatt i aar, pga krevende barnegruppe.... takk for inspill Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
førskolelæreren Skrevet 26. januar 2012 #2 Del Skrevet 26. januar 2012 Hei! Jeg er både pedleder og styrer. Vi har flere avdelinger, men jeg vet den med 1-3 år er mest hektisk I vår barnehage har vi det slik at alle barna som skal legges er lagt frem til 12 15 og resten er ute, for da begynner pausene. Siste "pause person" har ansvar for å rett inn og kutte frukt. Så er det ca 3 personer ute, også går den ene inn rundt 13 30. Den har ansvar for å ta imot barna en og en og kle av dem. Personen som kuttet frukt er nå ferdig og sitter på en stol og tar barna inn til håndvask. Slik at de ikke "rekker" å begynne med lek. (Veldig trist å avbryte leken etter litt). Det kommer etterhvert ett menneske til inn på avdelingen og er klar til å sette barna i stolene og da er det niste og frukt. Jeg mener barna blir veiledet gjennom de forskjellige "postene" og dermed har de ikke tid til å begynne med lek og støy. Det er viktig for de yngste barna å bli veiledet hele veien når en skal gjøre noe spesielt-som å spise. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143957227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante_Esel Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 26. januar 2012 hvor mange barn har de da paa en avdeling......... vi har som sagt 22!!! som skal kle av seg og vi klarer ikke ha alle i gangen paa likt, saa vi er heller 2 paa avdelingen for aa ta i mot de barna... men.. naar jeg skriver her, saa slaar det meg at vi kanskje kunne gaatt inn med halvparten, og bare begynt paa frukta, og saa kunne resten kommme... det blir saa mye kaos naar de faar gaa inn for aa leke med en gang liksom... takk for svar vil gjerne høre hvordan andre gjør det ogsaa.... naar spiser dere lunsj og frukt da... høres ut som en veldig sen frukt hvis de ikke gaar inn før 15.00... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143957260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante_Esel Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 26. januar 2012 p.s jeg er ogsaa pedleder, og har jobba som styrer.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143957263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dincene Skrevet 26. januar 2012 #5 Del Skrevet 26. januar 2012 Vi har blanda avdeling men i år har vi også travelt på grunn av mange og aktive 2-åringer Vi går i garderoba, tar av vøtter, luer, åpner dresser (av og til drar bare dressene ned fra overkroppen), setter oss ned i garderoben og spiser, så går vi ut igjen. Vi vlir da som regel alt fra 30 min til 1,5 time ute etter vi har spist frukt. Alt etter været og hvor mye vi har vaert ute tidligere på dagen. På denne måten får ungene ikke leke og springe rundt. Dei har lært rutinen og det funker for oss. Når noen 5-6 stykker er ferdige å spise, så går en voksen ut med dei som er først ferdige og så sender den som blir inne igjen resten ut og kommer selv til slutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143957313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante_Esel Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 26. januar 2012 Vi har blanda avdeling men i år har vi også travelt på grunn av mange og aktive 2-åringer Vi går i garderoba, tar av vøtter, luer, åpner dresser (av og til drar bare dressene ned fra overkroppen), setter oss ned i garderoben og spiser, så går vi ut igjen. Vi vlir da som regel alt fra 30 min til 1,5 time ute etter vi har spist frukt. Alt etter været og hvor mye vi har vaert ute tidligere på dagen. På denne måten får ungene ikke leke og springe rundt. Dei har lært rutinen og det funker for oss. Når noen 5-6 stykker er ferdige å spise, så går en voksen ut med dei som er først ferdige og så sender den som blir inne igjen resten ut og kommer selv til slutt. hei dincense dette gjør vi naar det ikke er saa kaldt, men naa som det er kaldt er vi helt nødt til aa gaa inn, hvis ikke saa fryser de i hjel! elsker aa vaere ute hele ettermiddagen... hehe.. saa venter paa vaaren jeg naa! Tror egentlig jeg har kommet til en løsning paa problemet naa... men det hjelper aa høre hvordan dere gjør det takk takk! er ikke alltid lett aa tenke klart naar jeg er saa tett oppi min egen barnehage og vaare rutiner Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143957374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dincene Skrevet 26. januar 2012 #7 Del Skrevet 26. januar 2012 Det er veldig godt å se og høre hvordan andre gjør det. Jeg har vaert med montessori bhg på besøk hos andre montessori bhg i landet. Det var lærerikt! Man ser ting man kan forandre når man ser hvordan andre gjør de samme tingene Nå jobber jeg i en helt vanlig bhg og vi drar aldri på besøk til andre for å lære... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143957870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
førskolelæreren Skrevet 26. januar 2012 #8 Del Skrevet 26. januar 2012 Vell vi er alle inne til 14 00. Slik at tidligvakten kan gå når vi alle har satt oss ved bordet Det lureste er å sende inn 3-4stk av gangen. Vi sender aldri inn alle barna på en gang? Da er det jo ikke rart det blir kaos På en god dag kan vi bli 24 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143958324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
førskolelæreren Skrevet 26. januar 2012 #9 Del Skrevet 26. januar 2012 Ps. Hvis du leser det første innlegget mitt står det at vi begynner å gå inn 13 30 Alle er inne til 14- det må bare være gode rutiner! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143958327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppo Skrevet 27. januar 2012 #10 Del Skrevet 27. januar 2012 hei Jeg lurer paa om kanskje dere kan hjelpe meg litt... jeg vet det er mange som jobber i bhg her, saa derfor jeg spør situasjonen er slik: vi har 22 barn 0-3 aar (ja, veldig stor gruppe) 14 av barna er 3 aaringer... vi er 5 voksne. paa formiddagen gaar alt bra, vi deler i grupper, noen i gymsal, eller noen paa tur, eller bare aktiviteter i gruppe... vi prøver ogsaa aa ikke spise lunsj paa samme tid/sted... men problemer er naa, naar vinteren er her, da gaar vi ut med alle etter lunsj (noen sover da...) spiser lunsj kl 11 - ute rundt 12- 12.30 ca.... og saa gaar vi inn til frukt igjen altsaa før 14.15, for da slutter tidligvakta.... Men problemet er naar vi kommer inn til frukt, saa blir barna saa veldig gira! De løper rundt, herjer og er helt gale... enda vi da har 2 ute, en kler av, og 2 voksne inne.... hva gjør dere paa ettermiddagene paa din avdeling... hvordan fungerer det.. har dere noen raad/tips til meg... jeg har jobbet paa denne avd flere aar, og det problemet har kun oppstaatt i aar, pga krevende barnegruppe.... takk for inspill jobber på avdeling med små og store jeg. synes dere spisre seint når dere er ute, det blir for lang tid mellom frokost og lunch, hvorfor ikke spise ute kl 11 også?? det er lurt å aktivisere de med en gang man tar de med inn, ellers så er de jo både høgt og lavt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143959139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante_Esel Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 27. januar 2012 hei Jeg lurer paa om kanskje dere kan hjelpe meg litt... jeg vet det er mange som jobber i bhg her, saa derfor jeg spør situasjonen er slik: vi har 22 barn 0-3 aar (ja, veldig stor gruppe) 14 av barna er 3 aaringer... vi er 5 voksne. paa formiddagen gaar alt bra, vi deler i grupper, noen i gymsal, eller noen paa tur, eller bare aktiviteter i gruppe... vi prøver ogsaa aa ikke spise lunsj paa samme tid/sted... men problemer er naa, naar vinteren er her, da gaar vi ut med alle etter lunsj (noen sover da...) spiser lunsj kl 11 - ute rundt 12- 12.30 ca.... og saa gaar vi inn til frukt igjen altsaa før 14.15, for da slutter tidligvakta.... Men problemet er naar vi kommer inn til frukt, saa blir barna saa veldig gira! De løper rundt, herjer og er helt gale... enda vi da har 2 ute, en kler av, og 2 voksne inne.... hva gjør dere paa ettermiddagene paa din avdeling... hvordan fungerer det.. har dere noen raad/tips til meg... jeg har jobbet paa denne avd flere aar, og det problemet har kun oppstaatt i aar, pga krevende barnegruppe.... takk for inspill jobber på avdeling med små og store jeg. synes dere spisre seint når dere er ute, det blir for lang tid mellom frokost og lunch, hvorfor ikke spise ute kl 11 også?? det er lurt å aktivisere de med en gang man tar de med inn, ellers så er de jo både høgt og lavt. Hm... Vi spiser alle kl 11, nå er halvparten av gruppa ute/på tur/ gymsalen, mens halvparten er inne på formiddagen (før kl 11) Den gruppa som er ute spiser seff ute (med mindre det er som i fjor med minus 18 grader) men de skal jo alle ha bleier og 6 sover. Så man rekker ikke å være ute før 12.oo med alle tror du missforstod hva jeg skrev.. vi spiser med ALLE kl 11! og så er vi ute og leker fra ca 12. Vi har også laang frokost, så de spiser frokost mellom 7 og 9 (når det passe dem selv! ) Førskolelæreren: Vi også gikk inn fra 13.30, tar ikke inn fler enn 2 barn av gangen, men til slutt, før alle er inne, så er det jo 20 barn som løper rundt på avdelingen, selv om det er en voksen der.... MEN DERE! jEG FANT LøSNINGEN I GåR!! dET GIKK SOM SMURT! uTPRøVD I DAG Her skal dere få oppskriften Vi forlenger frukta fra mellom 14-15.30 altså alle barna er seinest ferdig med frukt kl 15.30. Senvakt- kutterfrukt/brød Tidlig tar inn barn Tidlig 1 er på avdelingen Mellom og mellom2 er ute i mens, men kommer inn før tidlig vaktene drar hjem Seinvakt tar med seg ca 6 barn, og begynner å spise frukt med de første kl 14.00 (da blir det ikke så mange som er på avdelingen...) Når de første 6 er ferdig med frukt, tar seinvakta med seg 6 nye barn inn, og spiser med de...osv... helt til de er ferdig!) Fungerte helt perfekt! Og det ble veldig rolig lek for resten av barna! Og veldig rolig frukt! Tusen takk for inspill Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904345-til-dere-som-jobber-i-bhg-helst-med-smaabarn-ikke-assbefrukttema/#findComment-143959644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå