Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Noen som vet hvor stor sjansen er for at en urinveisinfeksjon blir til en blodforgiftning?
Ver@ Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Ikke stor i det hele tatt:) men om du har uvi tar du vel antibiotika?
Lotta27 Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Har gått på trimetoprim en uke,men uten effekt...nå er urinen sendt til dyrkning,så venter på svar...Vært litt frem og tilbake med utslag,siden jeg har gått på antibiotika så blir jo ikke testene "reelle".....tok siste tablett onsdag kl 10:00......dagen før dette slo det ut på infeksjon, men onsdag kveld slo det ikke lenger ut =/ Skjønner ingenting. Hørt om noen som har fått blodforgiftning av uvi før?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 ved urosepsis som det heter så blir du veldig syk, og tro meg, går til lege lenge før det går så langt Veldig sjeldent på yngre folk. Ser det oftest hos eldre mennesker som har gått med kronisk uvi,dehydrering og lavt imunforsvar over lengre tid...
Lotta27 Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Så en uvi kan ikke plutselig "hoppe over" i blodet og gi blodforgiftning?? Andre ting som øker faren for at det skjer?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 her har du et par linker om sepsis og urosepsis, Lotta. Jeg må påpeke igjen at det skal endel til for at et ungt, oppegående menneske med normalt godt imunforsvar "plutselig" får sepsis! http://nhi.no/sykdom...epsis-1755.html http://snl.no/.sml_artikkel/urosepsis
Lotta27 Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Har du hørt om unge mennesker som har fått det?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 bare hyggelig Ja, har vel vært borti et par stk...men det skal endel til, og de pasientene jeg har hatt har det vært noe mer på i tillegg... (narkomane, underernært el annen sykdom) Jeg jobber med akuttmedisin, det kan hende at noen som jobber "på post" har vært borti flere unge en meg Har jo en følelse av at du er redd for at det skal skje deg, sant?! -følg med på symptomene beskrevet i linken. (høy feber, kraftig redusert almenntilstand osv...)
Lotta27 Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 Hvordan er utsiktene hvis man blir rammet og kommer raskt på sykehus? Har vært så mye i det siste,så er redd for "alt"....vært til utskrapning av livmoren etter å ha mistet..også har jeg UVI i tillegg...som medisiner ikke har tatt knekken på...må få nye medisiner. Ellers er jeg såvidt jeg vet frisk,forhåpentligvis.... er 23 år gammel.... Er sjansen for blodforgiftning like stor om man har en mild uvi som når man har en kraftigere en,eller nyrebekkenbetennelse? Eller har det ingenting å si?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 Jeg hverken kjenner, eller har sett deg...men jeg sier igjen, det skal endel til. Og når man har blodforgiftning, da er man veldig syk...det skal mye til for at man ikke har søkt lege før det går så langt. Eneste du kan gjøre er å ta det med ro. Om du plutselig skulle få høy feber, så kontakt lege/legevakt -da infeksjonen kan ha eskalert (det er ikke dermed sagt at du er på vei til å få blodforgiftning). Leste meg litt raskt opp nå nettopp, av nyskjerrighet. Og kan gi deg noen beroligende svar (ettersom du tydeligvis ikke er beroliget enda) -Risikoen, og hyppigheten er størst iblandt pasienter over 65år. -Hender oftest hos pasienter innlagt på institusjon. -Urosepsis er betydelig sjeldnere (faktisk er infeksjon via urinveier dratt frem som eksemper på lavest hyppighet) en f.eks lunge. Om man får rask behandling, så er utsiktene gode. Nå vet jeg ikke hva mer jeg kan si for å beroligge deg. Er du fortsatt redd, bør du bestille time hos fastlegen din på nytt.
Lotta27 Skrevet 27. januar 2012 #13 Skrevet 27. januar 2012 takk for alle svar, veldig snillt av deg!! Har fått medisiner mot uvien nå.......Nå er det derimot magen som har slått seg fullstendig vrang,huff.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå