PetitAnge Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Jeg er forferdelig nervøs for å gi jenta mi brødbiter av frykt for at hun skal sette det i halsen..Så her har all "fast" føde en slett og grøtaktig konsistens.. Men hun blir såå begeistret når hun får lov å knaske på en liten skalk (og ditto fortvila når jeg tar den fra henne..)så skjønner jo at jeg må la henne prøve seg litt frem. Ser jo også at mange av mammaene her inne gir brødskive til sine små. Lurer derfor på hva slags brød de bør få? Helt uten frø o.l regner jeg med? Bløter dere det opp? Når begynte dere å gi brød? Noen som har opplevd at de har satt det i halsen..? Jenta mi er 7 1/2 mnd og har 2 tannebisser
Babyønske �� Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Jeg gir et mellomgrovt brød uten hele korn, noe a la kneipp. De første ukene jenta mi fikk brød bløtet jeg bitene i litt mme, for hun slet litt med å svelge de uten å brekke seg. Hun var ca 7 mnd når hun begynte å få brød. Har ikke opplevd at hun har satt brødbiter i halsen. Men av og til når hun får kavring eller riskjeks kan hun bite av litt store biter, da kan hun svelge litt feil, men hun klarer fint å få opp de store bitene og spytte de ut eller løse de opp i munnen. Nå er hun 9 mnd og mestrer bedre og bedre store biter også. Endret 26. januar 2012 av Babyønske - har 2 små gull
PetitAnge Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2012 Takk for svar! Betryggende å høre - de klarer vel som oftest å hoste opp/svelge ned om noe setter seg litt fast ja. Da prøver vi, tror nok det er en snuppe her som blir fornøyd!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Selvsagt får hun brød med frø. Hun får det brødet vi andre spiser og nå har hun begynt å spise bitene selv, hun er 9 mnd. Vi kjøper alltid grovrbrød med 3/4 el 4/4 på grovhetsskalaen. Linfrø i brødet er også bra for tarmene og avføringen kommer lettere. Nå som hun har hatt halsvondt har vi bløtt opp brødet litt i vann eller nan. vi skjærer det i ca 1-1,5 cm store biter.
Smil123 Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Groveste brødet her i hus også:-) Er ikke tennene de bruker til å tygge det med- det er gommene! La henne prøve seg frem men med små biter i begynnelsen så større etterhvert. Frøkna her setter mye i halsen fordi hun stapper munnen for full og svelger for fort, men hun brekker seg på en måte så kommer det opp igjen- blir tygd litt til så svelget igjen;-) Jeg hater når det skjer, men hun må nesten bare lære seg hvordan det funker..
PetitAnge Skrevet 28. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2012 Ja, det er sant det - de må jo prøve seg frem og lære selv! Skal prøve å holde nervene i sjakk og la henne få en bit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå