Margarita -- Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Jeg er så veeeldig redd for at jenta mi skal kunne kveles, og lurer på hva slags råd dere har, for å unngå dette? Leser at man skal gi små biter et sted, og andre sier store biter de kan holde.. Jeg merker at jeg er like redd hver gang hun spiser, og iallefall når hun nå har begynt i barnehagen, hvor jeg ikke vet hvor nøye de er... Alle råd mottas med takk, tror jeg er en litt hysterisk mor...
lillenims Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Faren for kvelning er liten om barnet selv har kontroll, så biter det holder selv går bra. Det er verre om foreldrene gir barnet biter med mat rett i munnen, da har barnet mye mindre kontroll, og plutselig har du stappet hele munnen full av mat uten at du helt merket det. Unntaket er ting som har slik fasong at det er vanskelig å hoste opp, sånn som nøtter, hele druer, pølsebiter osv. Dette er glatt mat uten noe som "hosten" kan "ta tak i" for å få det opp, så de kan sitte ganske godt. Del druer og mandarinbåter i to, og splitt pølsa på langs. Et annet unntak er mat som suger til seg væske og blir "lim" av den grunn. Det er feks. bollebiter og vaffelbiter (hvitt mel) - også fordi barn ofte stapper hele greia inn i munnen og svelger.... Slik mat er det lurt å dele i litt mindre biter, slik at barnet ikke får så mye å hanskes med. Ikke spis mens dere kjører bil eller mens dere går (dvs mens barnet løper rundt og rundt og leker) og ikke la barnet sitte alene og spise. Lær deg førstehjelp (Røde kors, Norsk folkehjelp osv har egne kurs for småbarnsforeldre) og vit hva du skal gjøre OM barnet setter noe i halsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå