Gå til innhold

diskusjonen starter!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og samboeren min skal ha barn, men blir ikke enige om hvilket etternavn barnet skal ha. Jeg vil ha mitt, å han vil ha sitt. Begge går an, men da vil begge ha sitt navn bakerst, siden det er det som brukes! Jeg er den eneste som bringer mitt navn videre, mens han har 5 brødre.

Har dere en mening jenter ? :P Bør jeg gi meg på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904165-diskusjonen-starter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm!! Siden begge vil så gjerne, og det tydeligvis betyr så mye for dere begge ville jeg helt seriøst slått krone/mynt. Sikkert mange som synes det er en "barnslig" måte og ordne opp i det, men da må man slå seg til ro med avgjørelsen, og at det var ingen som vant men kronestykket som avgjorde!

Vi har gitt ungene begge etternavnene. Blir dere ikke enige bør dere sette bindestrek. Vi heter det samme som ungene begge to, så kompromisset her var at hans navn kom sist mot at han forkastet sitt mellomnavn og tok mitt etternavn som mellomnavn isteden. Så her har alle de to samme etternavnene, og er veldig fornøyde med det!

Vi hadde en voldsom diskusjon om dette sist gang vi fikk barn..... Ingen av oss ville gi seg, gikk så langt at jeg nektet å skrive under papirene om det ikke ble mitt etternavn for da ville automatisk barnet få mitt etternavn etter seks mnd siden vi ikke var gift.... (Følte meg slem da altså, men ville ikke gi meg)

Det endte med at det ble mitt som etternavn og hans som mellomnavn. Min begrunnelse for dette var at jeg har et veldig sjeldent etternavn som kun vår familie heter. 57 stykker i hele Norge som heter dette. Navnet til min samboer er et helt vanlig xxxxxsen navn som 5628 stykker har.

Jeg har derimot lovet at hans etternavn skal brukes selv om det er et mellomnavn og det er jeg meget bevisst på. Barnet selv sier også alltid sitt fulle navn da det blir spurt om hva det heter:)

Jeg hadde ikke gitt meg om jeg var deg, i og med at han har fem brødre som kan føre navnet videre! Har noen av dere mer spesielt navn enn den andre? Og skal den andre ta det samme etternavnet som barnet?

Vi sliter litt med det samme, min sambo har et navn som kun hans familie heter, og de er under 10 stk i hele verden som heter det (alle i Norge). Jeg har også et veldig spesielt navn, som kun min familie heter, selv om vi er flere, og også utenfor landets grenser som har dette navnet. Jeg må alltid stave det, men jeg liker det godt, siden folk legger merke til det. Sambos navn "høres" mer norskt og vanlig ut...

Problemet er at babyen kommer om noen mnd og jeg har sagt at vi IKKE skal bruke begge navn da de begge er veeeldig lange og tungvindte. Og vi synes det er unødvendig med mellomnavn hvis de bare blir forkortet til en bokstav. Der er vi enige!

Jeg ønsker også at når vi gifter oss skal hele familien hete det samme. Dvs at vi må tenke på at en en av oss også skal bytte...

Vi blir bare ikke enige om hvem som skal gi seg!

Navn er ikke lett, det er noe man skal bære hele livet, så det er jo viktige avgjørelser som skal tas!

Lykke til :)

Annonse

Vi har gitt ungene begge etternavnene. Blir dere ikke enige bør dere sette bindestrek. Vi heter det samme som ungene begge to, så kompromisset her var at hans navn kom sist mot at han forkastet sitt mellomnavn og tok mitt etternavn som mellomnavn isteden. Så her har alle de to samme etternavnene, og er veldig fornøyde med det!

PS: OG det er jeg som har et skjeldent etternav av oss to. 55 stk. mot hans 1500

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...