Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Jeg er nemlig ganske fersk, og jeg sliter. Jeg har nå utslett på begge albuer, magen, brystet, ryggen, lår og legger. Samt hele hodebunnen, og i øra. utslettet er fra en cm i diameter til 5 cm. Og jeg greier på ingen måte å få kontroll på det. Det blir bare verre. Jeg har vært flink og smørt hver dag med lotion, jeg spiser tran og prøver å ikke stresse, for det vet jeg at jeg blir ille av. Noen tips?
Gjest amandine Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Legebesøk? Få time i et spesialsolarium pluss resept på salver og smøring med krutt i. Finnes også sjampo og smøring til hodebunn. Det kan være fryktelig plagsomt og vondt, jeg har heldigvis ikke selv, men har venninne med, og møter mange med når jeg en sjelden gang er på jobb og ikke hjemme med syke barn...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2012 Legebesøk? Få time i et spesialsolarium pluss resept på salver og smøring med krutt i. Finnes også sjampo og smøring til hodebunn. Det kan være fryktelig plagsomt og vondt, jeg har heldigvis ikke selv, men har venninne med, og møter mange med når jeg en sjelden gang er på jobb og ikke hjemme med syke barn... Får vel prøve en tur til. Har div kortison til hode og kropp, men det er nå det det er det også. Venninner har jeg ikke.
Gjest sug lut Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Kan bare bidra med sympati, hvilket er kjedeligere enn kunnskap og mindre virksomt enn kortison, dessverre.
Mor Løvehjerte Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 Sydentur- gjerne på statens regning!
Frenzia Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Har man psoriasis og i tillegg ikke klarer å skrive det riktig så har man dessverre ikke venninner, og dermed virker ikke kortison. Sånn i min egen ensomhet så har jeg oppdaget av Daivobet virker fantastisk, og som et supplement så er Agrosan (krem på helsekosten) et vidundermiddel. Selv er jeg tom for Daivobet, og legen vil ikke skrive ut mer så lenge jeg er gravid, så jeg kommer snart til å forsøke å få tak i det svart, under bordet, på et hjørne et sted, jeg må bare finne noen som langer det først...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2012 Takk. Da skal jeg for fremtiden skrive psoriasis og kanskje få noen venner. Og det er Daivobet jeg bruker på kroppen. Tør ikke annet en vanlig hydrokortison i ansiktet. Det jeg synes funker best er linimentet jeg bruker i hodet. Husker ikke hva det heter, lukter sprit, og svir, men det slutter å klø. Kanskje jeg kan lange Daivobet til deg? Så har jeg nesten en venn også.. Blir man verre av å være forkjøla?
Himmel og hav Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har ikke personlig erfaring, men har en far med psoriasis. Han blir mye bedre når han tar Vitabiosa og smører seg med aloe vera gele, men han har aldri vært så bra som han var etter en tur til noen svovelstinkende, varme kilder i Ungarn. Da var han helt fin i flere måneder.
Frenzia Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 Hm, fordrive vondt med svovellukt? Uff, nei takke meg til slik som lukter sprit og får det til å slutte å klø. Det finnes vel forskjellige styrker på disse linimenta, og derfor heter de forskjellig. Men ja, de virker heldigvis. En ting som lindrer er å blande aloevera-gel med litt vann på en sprutflaske og spraye hodebunnen flere ganger daglig, eller ved behov (egen oppfinnelse, oppfunnet pga desperat behov for lindring). Jeg kan langt i fra kalles fersking lenger, jeg fikk utbrudd som svært ung, og nå er jeg gammel, jeg er bare heldigvis ikke rammet i ulevlig grad. Men Lektor Doppler da, hydrokortison i ansiktet? Uff, slutt opp umiddelbart! Håper ikke du smører deg inn som jeg så ei jente gjorde en gang (tror i alle fall det var en jente), hun brukte det som daglig ansiktskrem og gjorde det i flere år, og huden ble så tynn av hun bare kunne møte folk i mørke rom med stearinslys. Helt ille. Jeg tror faktisk man kan bli verre av å være forkjøla. Min egen teori er at man svetter mer og beveger seg mindre, og kroppen er i en stressituasjon. Og kan du lange Daivobet til meg, så har du fått deg en venn for alltid! <3
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 27. januar 2012 Vet hydrokortison er fysj, bruker den reseptfrie, men den fjerner utbruddet på 5-6 dager. Daivobeten synes jeg ikke gjør den store forskjellen rett og slett. Jeg slutter å flasse, men flekkene blir ikke borte. Og utbrudd i ansiktet er ikke kult. Diprosalic heter den jeg bruker i hodet. Den er gull. Men sterke saker. Aldri gledet meg sånn til sol og sommer som i år. Og jeg som liker vinteren.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 Jeg er nemlig ganske fersk, og jeg sliter. Jeg har nå utslett på begge albuer, magen, brystet, ryggen, lår og legger. Samt hele hodebunnen, og i øra. utslettet er fra en cm i diameter til 5 cm. Og jeg greier på ingen måte å få kontroll på det. Det blir bare verre. Jeg har vært flink og smørt hver dag med lotion, jeg spiser tran og prøver å ikke stresse, for det vet jeg at jeg blir ille av. Noen tips? Jeg har hatt Psoriasis i ca 25 år. Det eneste som virkelig tar det, er Dermovat salve(husk det med salve), og da kun den sterkeste du får utskrevet av hudlege(vanlige leger kan ikke skrive ut denne). Så smører man og så plastrer man tett over det. Det gir beste effekten. Lotion kan lindre, men hjelper ikke. De blir litt som et bad for å fjerne den verste skurven..... Jeg har en flekk jeg ikke klarer å fjerne, så jeg har jobbet hardt med dette Uansett hva jeg gjør, så blir den værende. Jeg klarer å nesten fjerne den, men så kommer den tilbake. Jeg har også en mor med MYE psoriasis, så jeg har sett hennes kamp gjennom årene, og hørt på hennes råd. Husk det at psoriasis ofte er mest hissig idet det dukker opp. Så kan det roe seg. Det er litt som med migrene. Stress, ujevn døgnrytme, press og sånt over tid kan utløse "anfall". Ja, jeg har også migrene, så derfor sammenligner jeg litt. Får du ekstremt mye, så finnes der medisin i tablettform(Neotigason), men det er virkelig hard medisin, og det også lindrer bare for mange. Som for meg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå