Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er 17 uker nå, og ikke spesielt høy (160 ca). Første baby. Var ikke overvektig før jeg ble gravid. Men nå har jeg jo lagt på meg. Kjøpte noen truser før jul som var i str 44/46, og jeg synes allerede de begynner å bli trange. 44/46!! Jeg er vant til å bruke 40!

Er dere alle fortrolige med at man blir større?! Jeg har ikke lagt på meg mer enn anbefalt/normalt, men jeg synes det er ganske ubehagelig. Dere som har fått barn før, hvordan har dere forsont dere med den nye størrelsen på kroppen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904037-det-med-%C3%A5-f%C3%B8le-seg-tjukk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være helt ærlig så kan ikke jeg fordra å gå opp i vekt. Vet at det er normalt i svangerskap,men jeg takler svært dårlig å gå opp i vekt.

Nå er ikke jeg sikker på hvor mye jeg har gått opp,men det er ikke mye. Spiser sunt,men føler jeg eser ut!:o

Jeg var veldig overvektig (i følge bmi),så skal vel helst ikke gå opp mer enn totalt 7-8kg.

Bildet mitt er fra uke 22+5 (eller var det 21+5?).

Enig med SuperMoM. Er i uke 17 og har lagt på meg nesten 6 kg allerede. Er heller ikke høy (163) og hadde en startvekt på 55kg. Har et litt anstrengt forhold til vekt kan du si... I dag var det en på jobben som sa til meg at det var så koselig for nå var jeg begynt å se gravid ut, jeg var liksom blitt så lubben. (har fått mage, men ikke så stor at den viser under oversized sykehusklær) Hva er det å si til noen?! (gravid eller ikke gravid) Takk i like måte svarte jeg:-)

Ikke misforstå, denne graviditeten er det flotteste som har skjedd meg, og den lille betyr alt for meg. Men sliter litt med at kroppen forandrer seg må jeg si...

Ikke bekymre dere for å gå opp mye tidlig, det er ikke sikkert det fortsetter sånn. Jeg gikk opp 16 kilo totalt sist, og 12 var i første halvdel. Gikk ikke opp noe etter uke 30, selv om jeg ikke prøvde å la vær heller... folk er forskjellige. Nyt underet i magen og drit i alt annet.

TurboJenny - det var sikkert bare hyggelig ment.. folk vil gjerne kommentere graviditeten, det kommer nok bare av interesse, men det er fort gjort å dermed kommentere kroppen på en måte som føles ganske invaderende..

I mitt første svangerskap kunne jeg bli litt fornærmet over kommentarer angående kroppen min, slik som "nå har du jammen blitt svær" og sånn, he,he... men denne gangen driter jeg i det. Jeg får en diger mage, sånn er jeg bare, og jeg får endel rundt eller også. Blant annet et spekklag på ryggen som jeg mistrives med. Så lenge jeg er gravid ser jeg bare "frodig" og fin ut, det er verre når jeg har født, og det har gått et par måneder og jeg begynner å se mødre rundt meg med mindre barn enn meg, og som ser helt spreke og slanke ut.

Men, det rare er at med tid og stunder så blir man helt normal igjen. Fant ut at jeg skulle gi meg selv et svangerskap på å bli normal igjen, altså 9 mnd, siden jeg hadde brukt 9 måneder på å bli lubben. Og jeg hadde nok vært helt tilbake til utgangspunktet igjen om jeg ikke hadde blitt gravid på nytt etter 7 mnd..

Trøsten er at mannen min digger min gravide kropp, og har nesten mer lyst på meg nå! Da stoler jeg på hans gode smak ;-)

Jeg får prøve å gjøre som du sier Hera, slappe av og nyte svangerskapet uten å tenke for mye på kilo... Kan ikke gjøre så mye mer enn å spise sunt å trene uansett (selv om kostholdet har sklidd litt ut). Dette er min første og jeg er ung, kan hende jeg får et litt avslappet forhold med nummer 2;-)

Man er ikke gravid hele livet, man får tåle å legge på seg litt :) Heller legge på seg for mye, enn å legge på seg for lite.

Jeg nyter at jeg har en stor mage (er bare i uke 18), ser sunn og frisk ut som gravid da :)

Turbojenny87 - nyt magen din, du skal ikke ha den så himla lenge! :)

Annonse

Jeg føler jeg har vært gravid hele livet :P

Eldste er 5år og jeg venter nr.5 :P

Jeg vet jeg går opp en del,så må si det er frustrerende. Mye er vann og det kan ikke jeg gjøre så fryktelig mye med uansett,men holder iallfall en sunn livsstil :P

Helt enig med turboen her, men det er en større overgang første gang. Både i graviditeten og ikke minst etterpå. Kroppen forandrer seg og noe forandrer seg i hodet også, første gang man blir mor. Så det er greit å være forberedt på det, og ikke minst vite at det er helt verdt det:) Jeg gikk opp 12 kg med nr. 1 og 16 kg med nr 2. Nå er jeg 16 uker på veg sånn ca. og kan ikke skjule at jeg er gravid akkurat...satser på å spise sunt og prøve å bevege meg litt!

Opp 5 kg, uke 21.. Altså ikke mange kg synes jeg, men gjett om jeg og har måttet gå opp en str og to i truser jeg og, for ikke å snakke om bh.. ALT strammer. Hofter og bryst utvider seg, så ikke rart egentlig!

Formen er alt i alt bedre enn sist svangerskap.. Så håper at sunn mat og trening/bevegelse gjør sitt for kroppen :-)

Jeg er i uke 22 og har bare gått opp 3kg, så det er akkurat på grensa til nok, men er jo ikke å stikke under en stol at kroppen forandrer seg:) myyye rart som skjer, men jeg tenker som så at jeg er såååå glad for å få lov til å bli mamma og selv om svangerskapet har vært tøfft så får det gjøre hva det vil med kroppen min! Vi skal oppleve å få en liten prins å leve sammen med så da kan kiloene bare strømme på for min del. da har jeg en fin unnskyldning til å ut å trille tur når han endelig kommer ut:)

Men jeg er helt enig i at det er veldig rart å forholde seg til og jeg har forståelse for at det kan være tøfft!!

Helt greit egentlig - håper bare det ikke blir så altfor tungt siden det gjør det veldig vanskelig å røre seg.

Jeg gikk opp 30 kg med mi første, og følte meg vakker - mye fordi mannen min syntes jeg var fantastisk med formene mine.

Gikk ned alt sammen innen et år.

Greit når man vet det forsvinner igjen.

For å være helt ærlig så kan ikke jeg fordra å gå opp i vekt. Vet at det er normalt i svangerskap,men jeg takler svært dårlig å gå opp i vekt.

Nå er ikke jeg sikker på hvor mye jeg har gått opp,men det er ikke mye. Spiser sunt,men føler jeg eser ut! :o

Jeg var veldig overvektig (i følge bmi),så skal vel helst ikke gå opp mer enn totalt 7-8kg.

Synes forresten ikke du ser særlig overvektig ut, supermom. Mulig du har litt høy bmi, men du har da fine proporsjoner! Det er viktigere å være sunn enn tynn. Hvis du spiser sunt og trener litt, er det sikkert helt i orden. Mye bedre enn å være tynn og usunn i matveien..

Nå er ikke jeg sikker på hvor mye jeg har gått opp,men det er ikke mye. Spiser sunt,men føler jeg eser ut! :o

Synes forresten ikke du ser særlig overvektig ut, supermom. Mulig du har litt høy bmi, men du har da fine proporsjoner! Det er viktigere å være sunn enn tynn. Hvis du spiser sunt og trener litt, er det sikkert helt i orden. Mye bedre enn å være tynn og usunn i matveien..

Spiser sunt og 4-5 ganger om dagen. Ikke så mye jeg spiser heller.

Nei,kan ikke si at jeg føler bmi'en helt stemmer når den er på sykelig fedme,men den er det den er. Bmi tar dessverre ikke hensyn til muskelmasse,så trøster meg med det :)

Jeg vet derimot at jeg gjerne må jobbe litt ekstra for å bli kvitt svangerskapskiloene,men det skal gå :)

Annonse

Jo hører flere sier at kiloene "forsvinner av seg selv". Men det kan jeg ikke forstå siden ca 4 av kiloene jeg har lagt på meg er rent spekk:-p Mye kvalm i begynnelsen og måtte spise for å døyve sult... Men men, den tid den sorg.. vil alikevel ikke bruke graviditeten som en unnskyldning til å spise hva jeg vil og ese ut (selv om en gjerne unner seg litt ekstra) Samboer elsket meg når jeg var 10 kg tyngre, og kommer nok til å elske meg etter jeg har fått hans barn også:-)

Spekket forsvinner det også.. i hvertfall hvis du ammer. Jo mer glupsk unge, jo mer forsvinner uten å jobbe for det.

Jeg opplevde at jeg mistet ca 0,5 kilo i uken de første 3-4 månedene uten å trene eller spise annerledes. Spiste heller mer, for jeg var sulten som en ulv pga nattevåkingen.

Kombinasjonen trilleturer, nattevåk og konstant amming krever sin energi. Så det er bra å ha litt å gå på. No worries. Dessuten, når du har en baby blir sånt så velsignet ubetydelig. Helt sant.

Hmmmm, da stoler jeg på deg Hera, må bare godta disse endringene. Og som de sier, det betyr fint lite i det store og hele:-) Synes heller ikke du ser overvektig ut SuperMom.... Du er slankere enn meg på overkroppen, og jeg er bare uke 17 og har BMI på 22. Så tror nok det kan være litt misvisende å stole på BMI. Det er helheten som teller tenker jeg, har en et sunt kosthold og trener jevnlig så har kroppen det bra, uavhengig av BMI:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...