Liaes Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Har en sønn på 6,5 mnd, som jeg har ammet problemfritt hele veien. Men for ett par uker siden fikk han plutselig puppenekt og jeg ammet kun hver 12-14 time i 3-4 dager.. Etter det begynte han og ta puppen oftere og oftere, og nå ammer jeg igjen om normalt. Får i tillegg til pupp 2 måltider og frukt/ smoothies i løpet av dagen. Men noen dager etter puppenekten var over begynte det og bli veldig ømt når jeg ammet. Ikke hver gang, og av og til var det veldig ømt, andre ganger har jeg ikke merket noe.. Gutten har ikke trøske og utifra hvordan andre beskriver smertene så virker det ikke som sopp. "smertene" kan best sammenlignes med ømheten jeg hadde i brystene når jeg var gravid. Vi bruker ikke prevansjon, da gutten kom med hjelp av prøverør, så er ikke sjangsen særlig stor for at i blir gravide på egenhånd. Men så fikk jeg høre her en dag at når man ammer og blir gravid så kan det bli ømt og amme,om man får ømme pupper.. Stemmer dette? Er det evt noe annet som kan gjøre at det er ømt når gutten ammes? Noen som har noen ideer til meg?
lillenims Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Har en sønn på 6,5 mnd, som jeg har ammet problemfritt hele veien. Men for ett par uker siden fikk han plutselig puppenekt og jeg ammet kun hver 12-14 time i 3-4 dager.. Etter det begynte han og ta puppen oftere og oftere, og nå ammer jeg igjen om normalt. Får i tillegg til pupp 2 måltider og frukt/ smoothies i løpet av dagen. Men noen dager etter puppenekten var over begynte det og bli veldig ømt når jeg ammet. Ikke hver gang, og av og til var det veldig ømt, andre ganger har jeg ikke merket noe.. Gutten har ikke trøske og utifra hvordan andre beskriver smertene så virker det ikke som sopp. "smertene" kan best sammenlignes med ømheten jeg hadde i brystene når jeg var gravid. Vi bruker ikke prevansjon, da gutten kom med hjelp av prøverør, så er ikke sjangsen særlig stor for at i blir gravide på egenhånd. Men så fikk jeg høre her en dag at når man ammer og blir gravid så kan det bli ømt og amme,om man får ømme pupper.. Stemmer dette? Er det evt noe annet som kan gjøre at det er ømt når gutten ammes? Noen som har noen ideer til meg? Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er VELDIG mange grunner til at det kan være ømt, så dersom du ikke selv tror du er gravid så er du neppe det (du kan jo teste for sikkerhets skyld). (Jeg er dog gravid, og et av de aller første tegnene var ømhet i brystene. Dvs, jeg trodde det var starten på en brystbetennelse - det var ikke bare ømt, men over grensa til vondt (jeg har dog aldri hatt brystbetennelse, så hvo nært det var i smerte vet jeg ikke). Nå (ca 16 uker senere - det ble vondt før jeg testet positivt) ammer jeg fremdeles, og det er bare litt sårt.) Hva ømheten kommer av vet jeg altså ikke. Men det kan være at produksjonen gikk litt ned mens han hadde puppenekt, og at det nå er litt ømt fordi vevet tøyes litt når produksjonen øker. Det kan også være at mensen er på veg tilbake, dette er også en vanlig grunn til puppenekt (mens eller eggløsning). (Graviditet kan så vidt jeg vet endre både livmorslimhinner og syklus, så dersom dere vet at grunnen til problemer med å bli gravid ligger (lå?) hos deg så kan det være lurt å ha i bakhodet at du kanskje ikke lenger har vanskelig for å bli gravid. Selvsagt gjelder ikke dette alle, men hvis dersom atte altså.) Mens/eggløsning kan også påvirke melkemengden (den kan ofte gå litt ned noen dager), og noen barn reagerer på det med å suge hardere. Dette kan gi ømhet. Det kan også være at han har litt annerledes sugetak nå slik at brystknoppene blir litt ømme. Du kan evt prøve deg frem med litt forskjellige ammestillinger, se http://www.ammehjelpen.no/video
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå