Gå til innhold

Kan jeg betale siste husleie fra depositum?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Depositumet skal stå urørt til du har flyttet ut og levert nøkkelen tilbake til huseier. Depositumet skal kunne brukes om du har ødelagt noe, ikke vasket ut etter deg osv, så huseier skal ha sett leiligheten etter at du har flyttet ut før du har krav på depositumet tilbake.

Hva de gjør med husleien har jo ikke du noe med, eller mener du at de har satt depositumet på en privat sparekonto?

De har satt depositum på privat sparekonto ja. Så hvordan kan jeg vite at jeg vil få depositumet mitt tilbake når leie tiden er over. Er det jeg er bekymret for. Jeg trodde depositumet ble satt på en depositum konto, mn det ble det jo ikke.

hi

Det er jo leietageren som skal opprette depositumskontoen er det ikke det da?

Da jeg leide leilighet gikk jeg i banken og opprettet en depositumskonto som hverken jeg eller huseier kunne ta penger ut av uten den andres samtykke.

Du må jo bare velge så stole på dem, akkurat som du gjorde da du gav de pengene.

Det må du spørre huseier om. Men som du allerede har fått til svar så skal den dekke ev. ødelagte ting eller utvask som ikke blir utført skikkelig og ordnet opp i.

Du har kontrakten der det står hvilket beløp du har betalt i depositum. Du kan jo da bevise at du ikke har fått det tilbake om det blir vanskelig.

Er det noen grunn til at du mistenker at det kan bli vanskelig?

Annonse

Konto skal stå i ditt navn da du har rett på rentene. Loven sier at huseier skal betale for opprettelsen av kontoen. For å få depositumet ut, må du og huseier begge godkjenne det til banken. Evt renter er i etterkant dine, og du kan velge å la de stå på det som da forblir din konto og ta de ut når du måtte ønske. Huseier her deretter ikke noe forhold til denne.

Siden huseier har satt pengene på egen konto, lukter det svidd. Kanskje prøver han å lure deg, som mange gjør. Jeg tapte selv 5000 på det da jeg var tenåring. Jeg ville skrevet i oppsigelsen at i følge paragraf xxx (det er en paragraf som sier det) kan depositum benyttes til å dekke ikke betalt husleie. Siden huseier selv har kontroll på depositum, ønsker du å benytte deg av denne paragrafen. Han må gå med på det, da han i utgangspunktet har brutt loven selv med å ta depositumet til egen konto, og lure deg for renter.

Nei, igrunnen ikke.

Men det er heller ikke "lovlig" for huseier å sette inn depositum på en konto som ikke er depositumskonto (dvs med "disposisjonsrett" for begge.

Derfor ville jeg ha spurt huseier, "i og med at pengene er betalt på vanlig konto og ikke depositumskonto".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...