Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 har en gutt på 3 1/2 uke. Den siste uka har melka min begynt å minke drastisk føler jeg. Jeg vet at brystene ikke skal føles fulle lengre sånn som de gjorde før, men jeg er ganske sikker på at gutten ikke får nok...?..Før hadde jeg spreng hele tiden... *Han suger og suger og suger og vil ha mat veldig ofte om dagen *Jeg får aldri lengre spreng, ikke en gang om natta om det har gått mange timer (ca 3 timer mellom hver mating, tar bare en side før han sovner igjen) * Brystene føles alltid tomme * Han blir aldri helt fornøyd på ettermiddag/kveld, da sutrer han hele tiden. *prøver å pumpe ut melk, kommer bare mellom 10-60 ml, før kom det 100 på kort tid, nå må eg jobbe for å få det ut men * han tisser og bæsjer mye ' renner ut melk når han slipper puppen (av munnen hans) ' gulpet opp melk for første gang i dag Man skal jo ikke bekymre seg for melka, for det gjør det jo bare værre... Men...det er jo umulig. gir han pupp så fort han viser tegn til å ville ha. Vil så gjerne amme...
jaaada Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 tror ikke du trenger å bekymre deg:) dersom du har lite melk vil han generelt være sutrete og utilpass, sove lite og ha tørre bleier. man har genelt lite melk om ettermiddag/kvelden men det vil bli bedre når han blir litt eldre. ofte snur det seg når det er rundt 3 mnd så hold ut! er helt vanlig slik du beskriver det, har hatt det på samme vis med begge mine og begge har vokst og vokst. og når det gjelder pumping så er det mange som får ganske lite ut selv om de har nok melk. det mest effektive er nok barna vår og så lenge han er fornøyd med den enne puppen så kan du bare senke skuldrene. begge mine hadde 1 1/2 -2 timer mellom hvert måltid første mnd så ble det lenger og lengre mellom hver gang etterhvert som magen utvidet seg og rommet mer.
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Hvor gammel er babyen din? Høres ut som ganske liten enda. Etter noen få mnd vil melkeprodukdjonen ga tilpasset seg den lilles behov og du vil ikke nødvendigvis kjennes full ut selv. Men dom du sier er det jo tegn som betryggende viser at han får i seg mat. Jeg tror nok du kan ta det helt med ro. For sikkerhets skyld kan du jo spise mye kanel. Kamel oppfører seg likt som oxitocyn, som er hovedsakelig hormonet som produserer melk. Har prøvd det ut selv mange ganger og jeg merker virkelig at produksjonen øker. Tar ca 3 ss om dagen. I melk eller på havregrøt. Lykke til!
lillenims Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 har en gutt på 3 1/2 uke. Den siste uka har melka min begynt å minke drastisk føler jeg. Jeg vet at brystene ikke skal føles fulle lengre sånn som de gjorde før, men jeg er ganske sikker på at gutten ikke får nok...?..Før hadde jeg spreng hele tiden... *Han suger og suger og suger og vil ha mat veldig ofte om dagen *Jeg får aldri lengre spreng, ikke en gang om natta om det har gått mange timer (ca 3 timer mellom hver mating, tar bare en side før han sovner igjen) * Brystene føles alltid tomme * Han blir aldri helt fornøyd på ettermiddag/kveld, da sutrer han hele tiden. *prøver å pumpe ut melk, kommer bare mellom 10-60 ml, før kom det 100 på kort tid, nå må eg jobbe for å få det ut men * han tisser og bæsjer mye ' renner ut melk når han slipper puppen (av munnen hans) ' gulpet opp melk for første gang i dag Man skal jo ikke bekymre seg for melka, for det gjør det jo bare værre... Men...det er jo umulig. gir han pupp så fort han viser tegn til å ville ha. Vil så gjerne amme... Gratulerer med baby Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er vanlig at babyer har økedager innimellom, dvs at de spiser hyppig/lenge for å øke produksjonen (de trenger jo mer mat). Det varierer veldig når/hvor ofte det kommer, men etter 3.5 uker er det iallfall helt normalt! Mer om økedager: http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn Det er også vanlig å være urolig om kvelden. Grunnen til det er nok at det er mindre melk om kvelden enn om morgenen. Det er ikke så dumt som det høres ut - når det er mindre melk, blir den fetere og metter lenger. Dermed kan barnet ved å spise hyppig om kvelden spiser seg opp til noen timer sammenhengende søvn om natta. Da ammer du mindre og brystet blir fylt mer opp, melka blir da mindre fet pr ml melk, derimot blir den søt og med mye vann slik at den slokker tørsten. Når småen omsider våkner så er det masse melk der til å slukke tørsten og raskt få opp blodsukkeret. Smart! Se http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden Produksjonen rett etter fødselen er 100% hormonstyrt, derfor er det mange som opplever store lekkasjer og masse spreng av den grunn. Etterhvert blir den gradvis styrt av etterspørselen, og går ofte litt ned (kropp og baby er kanskje ikke helt enige, slik at det trengs økedøgn også...), da lekker man mindre, brystet føles mindre overfylt og det er mindre overskudd å pumpe ut - ofte blir man mer "tungpumpa" også. Brystet føles også mindre fullt fordi væskeansamlingene i vevet (oppstår under graviditet/fødsel) forsvinner, det blir mindre hovent. Så lenge gutten din har våte bleier og ellers virker fornøyd synes jeg ikke du trenger bekymre deg Og det er bare å kontakte Ammehjelpen om du lurer på mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå