Gå til innhold

Permisjon til far. mor student på siste semester.

Anbefalte innlegg

Min samboer har termin i mars, og studerer på sitt siste semester. Etter et langt studie har hun også nådd grensa til Lånekassen, så penger derfra er utelukket.

Min plan var opprinnelig å ta ut ferie og avspasering fra 3.-7.uke etter fødsel, for så å gå i permisjon fra uke 7 og ut juni da hun er ferdig som student. Dette er OK for NAV da jeg har fast jobb og inntjent mine rettigheter.

Planen videre var å jobbe 100% til sommeren og frem til min samboer kom i jobb, for så å ta ut resten av permen da. Det viser seg at dette ikke er greit for NAV, da mor må være fulltidsstudent/være i jobb også i denne mellomperioden jeg hadde tenkt å jobbe. Gjør hun ikke noe da, så vil jeg ikke kunne ta ut resten av permisjonsukene jeg i utganspunktet har krav på. Da gjelder det å finne på noe lurt. å melde seg opp til et nytt studie for å være student på papiret ser jeg ikke som en reell mulighet, da hun nå blir ferdig med et masterprogram. Hun må da søke via samordna opptak, og vente på svar om plass til sommeren. Da vil det være for seint.

Spørsmålet er da om jeg/hun kan skaffe henne et 'arbeid'. NAV setter nemlig ikke krav til inntjening, kun at mor skal ha en 75% stilling eller høyere. jeg lurer da på om noen har noen erfaring med et lignende triks. Kan hun nå melde til Brønnøysund at hun har startet opp et enkeltpersonforetak, f.eks "Veslemors Strikkefabrikk" - lage en enkel nettside hvor hun tilbyr kunder å bestille strikkede babyluer, og oppgi dette som fulltidsarbeid? Kan eventuelt jeg starte et foretak og ansette henne? (Det vil kanskje koste meg arbeidsgiveravgift?)

Kan en annen mulighet være å melde henne arbeidsledig fra dag én etter studiet?

Fortsetter under...

Dersom hun skal meldes som arbeidsledig, må hun være aktivt jobbsøkende, det høres jo tungviindt ut..

Jegvil tro dere kan gjøre to ting;

1) ta kontakt med rådgiver på den aktuelle skolen, og høre om hun kan søke internt nå på vinteren, sånn at hun kan ta permisjon fra studiet til høsten. Dersom hun nå mottar studiestøtte, vil hun da også kunne få fødselsstipend i sine fulle 10 mnd ( og om jeg ikke husker feil, går ikke dette utover din permisjon, så da kan dere i praksis få lenger permisjon til sammen, men det kan hende dette er feil, de har endret en del regler i det siste)

2) hun kan opprette enkkeltmannsforetak, som du sier feks strikkebutikk. Jeg tror ikke det er noe krav om inntjening, men hun sk al da i praksis kunne dokumentere at hun er i jobb. At denne er via hjemmentor er jo noe annet

3) hun tar ulønnet permisjon/sommerferie, og du utsetter permisjonen din til hun er i jobb igjen,

Lykke til!

Dersom hun skal meldes som arbeidsledig, må hun være aktivt jobbsøkende, det høres jo tungviindt ut..

Jegvil tro dere kan gjøre to ting;

1) ta kontakt med rådgiver på den aktuelle skolen, og høre om hun kan søke internt nå på vinteren, sånn at hun kan ta permisjon fra studiet til høsten. Dersom hun nå mottar studiestøtte, vil hun da også kunne få fødselsstipend i sine fulle 10 mnd ( og om jeg ikke husker feil, går ikke dette utover din permisjon, så da kan dere i praksis få lenger permisjon til sammen, men det kan hende dette er feil, de har endret en del regler i det siste)

2) hun kan opprette enkkeltmannsforetak, som du sier feks strikkebutikk. Jeg tror ikke det er noe krav om inntjening, men hun sk al da i praksis kunne dokumentere at hun er i jobb. At denne er via hjemmentor er jo noe annet

3) hun tar ulønnet permisjon/sommerferie, og du utsetter permisjonen din til hun er i jobb igjen,

Lykke til!

1: Hvis man kan få videre opptak på denne måten kan det være en mulighet ja. Hun får uansett ikke noe støtte fra lånekassen etter juni i år, da hun har fått støtte i 8 år. Da hjelper det heller ikke å være gravid - 8 år er den endelige grensen. men det jeg er ute etter her er å sysselsette mor, arbeid eller studie - slik at jeg får benyttet mine rettigheter som far.

2: Ja - dokumentasjonen vil jo i et slikt tilfelle være å vise til det registrerte enkeltpersonforetaket. At butikken går dårlig skal vel ikke NAV bry seg om.. (de har selv sagt at inntjening ikke er et kriterie). Vanskelig for NAV å kontrollere at hun IKKE strikker 8 timer om dagen. Noen få ordrer fra venner og bekjente kan vi alltids ordne..

3: Er nok ikke et alternativ da hun ikke har noe å ta sommerferie fra, eller ta ulønnet permisjon fra.

Takk for svar. Er det andre som kan belyse muligheter innen det jeg har skissert, eller helt andre muligheter er jeg veldig takknemlig!

Altså, nårnjeg sier ulønnet permisjon, så gjelder det også å være hjemme. Du kan utsette din permisjon fram til barnet fyller tre år, det eneste kravet er vel at mor er i arbeid mens du tar din del av permisjonen.

Sist jeg sjekket sa lånekassa at permisjonsårene går utenom de åtte årene med lånekassestønad. Hvis ikke er vi flere som sliter litt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...