Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 begynner å bli lut lei og sliten av å legge/be min sønn på snart 8 ( 2 klasse) legge seg. vi har i lang periode ( ca 1 år) slitt med å få han til å sovne til normal tid på kvelden. jeg ser på det å legge seg og sovne i 20-20.45 tiden som passe tid for en på 8 år. men han er ikke trøtt,,,han står opp igjen, skal bare...... drikke litt, tisse, spørre om noe, ha en klem til og forklare a han ikke er trøtt osv. Han sovner som oftes ikke før i 21.30-22 tiden, noe jeg syntes er alftor seint i forhold til alder og antall timer søvn. det må nevnes at han aldri sliter med stå opp på morgenen og er glad og fornøyd. han følger med på skolen og er opplagt hele dagen. han er en aktiv gutt som spiller fotball og leker. så føler ikke at han ikke får brukt seg nok heller. så søvnbehovet er ikke så stort men allikevel...... dette begynner å bli slitsomt.... for oss voksne blir kveldene ett evig mas der vi sier at nå må du gå og legge deg....... vi leser og gjør leggingen koselig. har i perioder prøvd premiering for at han skal iallefall være på rommet sitt, dette fungerte men han sovnet ikke tidligere av den grunn. noen som har noen tips eller lignende erfaringer lillesøster på 5 år legger seg 19.30-20 sovner greit uten mas.
Skylander Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 begynner å bli lut lei og sliten av å legge/be min sønn på snart 8 ( 2 klasse) legge seg. vi har i lang periode ( ca 1 år) slitt med å få han til å sovne til normal tid på kvelden. jeg ser på det å legge seg og sovne i 20-20.45 tiden som passe tid for en på 8 år. men han er ikke trøtt,,,han står opp igjen, skal bare...... drikke litt, tisse, spørre om noe, ha en klem til og forklare a han ikke er trøtt osv. Han sovner som oftes ikke før i 21.30-22 tiden, noe jeg syntes er alftor seint i forhold til alder og antall timer søvn. det må nevnes at han aldri sliter med stå opp på morgenen og er glad og fornøyd. han følger med på skolen og er opplagt hele dagen. han er en aktiv gutt som spiller fotball og leker. så føler ikke at han ikke får brukt seg nok heller. så søvnbehovet er ikke så stort men allikevel...... dette begynner å bli slitsomt.... for oss voksne blir kveldene ett evig mas der vi sier at nå må du gå og legge deg....... vi leser og gjør leggingen koselig. har i perioder prøvd premiering for at han skal iallefall være på rommet sitt, dette fungerte men han sovnet ikke tidligere av den grunn. noen som har noen tips eller lignende erfaringer lillesøster på 5 år legger seg 19.30-20 sovner greit uten mas. Jeg har ikke villet lagt en 8 åring senere enn 20.00. Det er vell også en god regel som sier det at en 8 åring bør legge seg 20.00, så øke på med et kvarter hvert år! Tror det var slik! Selv har jeg en 6 åring som legges senest kl 19.00
Terese med to jenter Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Det spørs vel når han står opp også da, og om han legger seg samtidig helg og hverdag eller om dere lar han rangle i helgene og sove lenge?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Min 2.klassing skal legge seg kl åtte, noen ganger blir det litt forsinket så han ikke går på badet før åtte og da er han i seng ca kvart over. Han får rett og slett ikke lov å stå opp igjen, hvorfor tillater dere det? Tisse, drikke litt vann, få en klem osv ordner vi i forbindelse med kveldstellet. Det hender han sier han ikke er trøtt, men da sier jeg som jeg alltid har sagt, at da får han ligge å hvile litt, kroppen trenger litt hvile også. Han kan få ligge å lese litt, høre på en lydbok e.l. vi kan jo ikke tvinge noen til å sovne, men som regel ligger han bare å småsnakker med seg selv, tenker og slapper av til han sovner. Noen ganger sover han fem over åtte, andre ganger ikke før kvart på ni, men han er ihvertfall i seng.
Mandalas Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 Når står han opp da? Jeg har en åtte-åring (3.klasse) som fikk utvidet leggetiden fra 19.30 til 20.00 for ca to uker siden. Han sovner ca 20.30-20.40, og står opp kl 7. Han er nok ganske gjennomsnittlig med sitt søvnbehov. Lillesøster på fem år derimot, sover veldig lite. For henne holder det med 9-10 timer søvn. Nå sovner hun så tidlig som ca kl 20 (legger seg 19.30), men hun står da opp kl 5.30-6. Så om din gutt står opp rundt kl 7 så er det godt mulig at kroppen hans ikke trenger å sovne før kl 22. Om han er lik min lille Derimot må dere nok prøve å få han til å roe seg i senga hvis dere skal få en litt rolig kveld..
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Jeg har en 11-åring som legger seg ca kl 20.30. Men da leser hun litt på sengen. Og klokken kan av og til bli mer før sengetid, men da er hun surere enn vanlig dagen etter Hun er A-menneske, og står nemlig tidlig opp hver eneste dag. Jeg vet unger er ulike, og faktisk har ulikt søvnbehov. Så kanskje dere bare skal utsette leggingen til 20.30-21? Om han er uthvilt og grei på dagen, så trenger han vel ikke like mye søvn som mange andre? Og da slipper dere å mase så mye hver kveld.
Honningmelon Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Min 8-åring (2. klasse) legger seg 19.30-20.00. Syns ikke han kan legge seg noe seinere da han alltid styrer litt i senga før han sovner, og er trøtt om mårran. Han står opp seinest 07.00.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 min nesten 8-åring går på badet halv åtte, og er i seng 5 min etter. Blir av og til åtte og litt over i helgene...
Gjest Morn du Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 har i perioder prøvd premiering for at han skal iallefall være på rommet sitt, dette fungerte men han sovnet ikke tidligere av den grunn. La han få belønning for å være på rommet sitt. Om han sovner sent og våkner når han skal, har dere i hvert fall en gevinst i at han holder seg på rommet sitt. Man kan ikke tvinge unger (eller voksne) til å sovne.
2små og en blå Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Har en på snart 8 som legger seg kl 20. Sovner stort sett når hode lander på puten. Storesøsteren på 10 legger seg kl 2030. De sover til jeg vekker de halv åtte
thricane Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 Har en gutt som er helt lik. Kan godt legge han før 20.00, men han sover ikke før nærmere 22.00. Tror han ligner litt på faren, som kun trenger 5-6 timer søvn. Har vel bare lært oss å akseptere at slik er det. Kan jo ikke tvinge ham til å sove. Lurer veldig på hva folk mener med "ikke la ungen holde på med slikt". Altså, hva gjør man da? Vi sier jo alltid at han må gå å legge seg igjen, kan jo heller ikke nekte en unge å gå på do. Hva gjør dere som "ikke lar barna holde på slik" ? Sraffer de da eller? Kjefter? De har jo to bein og egen vilje, og om de kommer ut av soverommet sitt fordi de må på do, hva i all verden gjør man for at de ikke skal gjøre det? Binder dem fast :-P ?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 Selvfølgelig får en unge lov til å gå på do, men det er sjelden man må tisse 10 min etter at man gjorde det samtidig med tannpussen. Ungene her har aldri fått stå opp etter at de har lagt seg, det har bare aldri vært noe alternativ. Når man har lagt seg holder man sengen, sånn er det bare. Har aldri trengt å hverken binde fast noen eller kjefte for å oppnå det, det er bare en "regel". Helt greit at ungen ikke sovner, kan jo ikke tvinge noen til å sove, men da kan de lese, høre litt på musikk e.l. De står ikke opp, for det er kvelden og da blir man i senga si og slapper av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå