Bøtteknotten Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Hun er et skikkelig matvrak.! Og hun spiser utrolig mye til å være så liten/nyfødt.. (For liten er hun ikke, veide 3970 ved fødsel og ble veid igjen i går til 3670) Jeg må pumpe siden hun har knasket igjen brystvortene mine, så jeg ser veldig godt hvor mye hun får i seg. De første dagene lå det på ca 50 ml hver 3'de time. Nå er vi oppe i 80 ml, men nå vil hun heller ha 60 ml omtrent hver halvannen time. Jeg prøver å drøye det så lenge som mulig, slik at vi skal slippe å mate henne så ofte. Men det er hun slettes ikke enig i.. Noen som har noen tips? Man skal vel kanskje ikke nekte ei så lita tulle mat om hun er sulten, men hadde håpet å få i gang rutiner på mating så fort som mulig :-) Det har ikke blitt så mye søvn siden fødselen på torsdag, så kjenner det tar på med så ofte mating. Noe som innebærer mye pumping og koking av flasker.. Så råd/tips mottas med stor takk :-)
1down Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Gi henne mat når hun er sulten. Glem rutiner, det er altfor tidlig. Det er tøft i starten men det blir bedre
maxim Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 prøv og gi henne tilegg i tilegg da det kan hende at det ikke er nok næring i morsmelka som gjør at hun er sulten mye oftere
cent Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Det er ganske vanlig med økedager også i løpet av de første ukene. Når småen her var 1-1,5 uke gammel hadde han tre dager han spiste nesten hele tida (typisk med 0,5-1,5 time uten pupp i munnen av gangen og måltidene kunne vare 40 minutter og opp). Dette er fordi barnet har behov for mer mat og hyppig amming er måten å øke produksjonen. Det er kanskje vanskeligere å øke produksjonen med pumping (jeg har ikke peiling), men kanskje du skal høre med en ammehjelper? Eller ta kontakt med helsestasjonen,eller barselavdelingen/barselhotellet du var på?
Bøtteknotten Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2012 Trodde kanskje det var for tidlig med økedager allerede.? Men det er kanskje ikke det.. Jeg pumper for harde livet, og har alltid et par måltider stående i kjøleskapet. Og det kommer ut stadig mer, så det går fint å øke samtidig med henne. Må bare pumpe/mate/koke oftere... Sukk :-) Regna nesten med det var for tidlig med rutiner, men hadde et lite håp... :-) Har fått time til ammehjelp i morgen, så håper vi finner en løsning på ammingen da. Men da får vel den lille få mat år hun ønsker enn så lenge, da.. Og skal prøve 50-50 med mm og mme, og se om det hjelper. Takk for tips :-)
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Jeg ville ikke gitt mme for å "mette" mer så lenge du har nok melk selv. Men for avlastningens del, om du er veldig sliten, kan du kanskje overlate et måltid eller to til pappaen eller noe andre og da gi erstatning dersom du ikke har fått pumpet opp et lager. Håper det går seg til med ammingen, det er slitsomt med alt styret i starten. Lykke til!
holahopp Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 jeg hadde det sånn nesten de første 6 ukene...satt omtrentlig konstant å ammet måltidene kunne ta opp til ett par timer om gangen. Ga litt mme på kvelden så jeg fikk litt pause, men tror kanskje suttebehovet var så stort at han virket sulten hele tiden og han ville ikke ta smokk. Har du prøvd det?
-lykken er 3- Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 Hadde det også slik i ca. 2 mnd. Nå er minsten passert 3 mnd. men vi har enda ikke noen faste rutiner i forhold til måltider, han får mat når han er sulten/ føler behov. Det kan variere mellom 1 og 4 timer mellom hver amming, samme med lengden- alt fra 5 min. opptil 25 minutter! Får ofte kommentarer fra andre om han virkelig skal ha mat igjen osv. Men har lært meg å "overhøre" disse og heller prate dem bort! Til tider slitsomt med uforutsigbarheten, men mest kos da Valgte jo selv å få baby, og vet jo at man kan ikke styre sulten til ett spedbarn! Du får fortsette å gjøre det som passer deg best- blir det å pumpe og gi av kopp, eller spe på med mme. er det uansett ditt valg- det er tross alt du som skal fungere i hverdagen og faktisk ha overskudd til babyen din slik at dere har gode stunder sammen
Bøtteknotten Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2012 Det var faktisk en av grunnene til at vi dro hjem fra sykehuset dagen etter... Hadde nesten ikke sovet på 3 døgn (slet med soving også før fødselen), så dagen etter hun kom til verden var vi på vei hjem. Måtte hjem til flaske og smokk, og det fungerte utrolig bra. Endelig ro både for meg og henne.. Hun sov nesten ikke det første døgnet hun heller, og når vi kom hjem, dro jeg rett på butikken og kjøpte nan. Hun fikk 50-50 og sov som en stein i flere timer. Smokk får hun også ved behov, og det har heldigvis ikke ødelagt noe. Heller reddet :-) Men får jo se om vi får til ammingen igjen i morgen, er litt spent på det altså. Det er jo noe helt annet å få på flaske, og vil jo mye heller amme enn å drive på sånn som vi gjør nå med pumping og flaske. Jeg skal prøve så langt det lar seg gjøre med å gi kun min egen melk, også heller gi mme om jeg føler veldig behov for pause. Det er jo som en skrev her at vi har selv valgt å få baby, og jeg har jo hørt rykter om at det er litt slitsomt i begynnelsen ;-) Min første var så engel at ingenting var noe problem. Han gråt omtrent aldri, og antall båkennetter i løpet av 2 år kan jeg telle på en hånd. Så litt uvant med ei lita ei som faktisk skriker når hun ikke får det som hun vil. He he... Men bortsett fra det er hun jammen en engel hun også :-) Føler meg utrolig heldig.
lillenims Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Gratulerer med baby! Holder med deg i at pumping er slitsomt, det er UTROLIG mye enklere å bare amme (ja, jeg har prøvd begge deler). Siden du ønsker å gå over til amming så har jeg to tips. Det ene er at du gir henne relativt små porsjoner, dvs tilsvarende de mengdene melk du pumper hver gang (dersom hun vil ha alt), eller mindre mengder hyppigere (da vil summen over noen timer som regel bli irka det du pumpet på samme tid). På den måten unngår du at hun blir vant med kjempemåltider som brystene dine ikke klarer gi henne. (Også brystbarn spiser gjerne mer med lengre mellomrom, slik flaskebarn gjør, men det tar som regel noen uker eller måneder.) Det andre tipset er å forsøke langsom flaskemating, se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating Dette imiterer melkestrømmen fra brystet så godt som mulig, og kan gjøre det enklere å gjenintrodusere pupp. Når det gjelder brystet så håper jeg du får hjelp på ammepoliklinikk eller liknende. Det er veldig viktig at noen kyndige SER på dere for å vurdere om sugetaket er riktig, og dersom det gjør vondt etter amming så er det sannsynligvis pga feil sugetak, ikke fordi det "alltid" skal gjøre vondt i starten. For det skal det ikke! Anta iallfall at det er vondt fordi det er noe feil, så kan dere prøve å justere det, og om det ikke er noe med å endre på og det går seg til med vondten så er det greit (Om du har fått sår så kan det gjøre litt vondt der, men sårene fikk du jo pga feil sugetak, så det er viktig at det er korrigert.) Det kan være lurt å prøve andre stillinger, det kan avlaste veldig mye med bare en liten endring (feks en skikkelig ammepute, og det å passe på at beina til baby ikke henger ned - det skal ikke være noe "drag" i brystet). Se http://www.ammehjelpen.no/video
Bøtteknotten Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 30. januar 2012 Vi har nå fått hjelp på ammeklinikken og i tillegg til at vi tok en liten ammepause hvor jeg kun pumpet går dette nå veldig mye bedre! Det er fortsatt ganske vondt når hun tar tak og skal "drive ut" melka, men det er ingenting i forhold til sånn det var. Prøver å få i gang melka før hun får ta tak, men det gjør vondt uansett. Men det går fort over igjen, og nå tror jeg dette kommer til å fungere veldig bra :-) Tror jeg pumpet litt for mye, for her ble det litt overproduksjon. :-) Men bedre det enn å ha for lite. Takk for gode råd. Det hjelper å ta tiden til hjelp og gi brystene en liten pause i ny og ne :-)
lillenims Skrevet 30. januar 2012 #12 Skrevet 30. januar 2012 Om det gjør vondt i starten av amminga så kan det ofte hjelpe å ha gode og varmt bryst først. Bruk gjerne sånne varmeputer med metalldings som du klemmer på for å få dem varme, pakk i en klut/ikke legg rett på huden, for de blir 50-60 grader etter en stund. (Rispakning til å varme i mikro eller rett og slett en vaskeklut vridd i varmt vann og lagt i en pose (så du ikke blir våt på huden, da blir du fort nedkjølt) funker også.) Bruk gjerne store ammeinnlegg i ull (evt med papir innerst om du lekker mye), de varmer godt. Ellers bra å høre at det er bedre nå, alle ammevondter SKAL bli bedre - og slettes ikke verre - over tid. Blir de verre så kontakt lege/ammepol/ammehjelp på nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå