Babysyk85 Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Skulle bestille svangerskapskontroll hos jordmor istad, men ble bare frustert og lei etter samtalen. Syns ikke hun var veldig hyggelig. Mulig hun bare er kontordame, og at jordmoren er verdens hyggeligste. Spurte om litt andre ting også, og hun svarte nesten frekt. Jeg har alltid trodd at man kunne velge jordmor, lege eller begge deler gjennom svangerskapet, så jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg bare vil gå til jordmor. Litt fordi jeg må bytte fastlege, og da blir det to "ukjente" personer. Og så tenker jeg at en jordmor driver jo med dette veldig mye og har kanskje mer erfaring enn en fastlege? Men hun jeg ringte til sa til meg som om jeg var verdens dummeste at jeg ikke bare kunne gå til jordmor. Nei, for de hadde jo ikke samme utstyr som en lege og kunne ikke gjøre de samme undersøkelsene. Nå har jeg jo ikke veldig lyst til å "kreve" å få alle svangerskapskontrollene der, for da praktiserer de sikkert ikke det på den helsestasjonen. Ble langt dette, men hva ville dere gjort? Jeg er bare 4+4 idag, så det haster jo ikke, men hvis det er ventetid er det vel greit å være tidlig ute.
lovelyme Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Tror det kan være greit å gå til begge deler kansje.. ? Finens kansje andre plasser der du bor hvor man kan gå til jordmor?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Jeg spurte om jeg kunne komme til jordmor til første kontroll, for å slippe å gå til ny fastlege som jeg uansett ikke kjenner, og fikk da nei. Måtte ha den første hos legen. Skal vel også være minst en hos jordmor, men etter det trodde jeg man kunne velge? Har lest at man kan velge. Kan ikke hjelpe deg mer enn det, vet jo ikke hvordan det blir for meg fremover enda. Kanskje noen andre som vet?
Zalosalutt Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 I min fylkeskommune(Vestfold) er det slik at den første kontrollen tas hos fastlegen. Da skal du ta mange(!) blodprøver og så får man endel info ang det å være gravid. Denne timen får vi rundt uke 10-12 fordi det er da det er optimalt ifht blodprøvene, og fastlegen din sender en henvisning til ultralyd i uke17-20. Dette koster i Vestfold 50kr, ellers er alle konsultasjonen i forbindelse med graviditeten gratis I mitt første svangeskap gikk jeg kun til legen første gangen (var frisk hele veien så trengte ikke være der) og valgte å ha alle kontroller hos jordmor. Denne gangen skal jeg også gå til jordmor da jeg opplever at hun har bedre tid og at det er rom for å prate om litt mer enn bare kroppslige plager. Trenger man sykemelding må man derimot til legen!
kattemamma Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Jeg regner med at de 50 kr for ultralyd kun er om du ønsker å få bilde? All svangerskapsomsorg i Norge er gratis, men opplever at de fleste tar noen kroner for bilde fra ultralyd siden dette ikke er en del av den medisinske oppfølgingen.
lovelyme Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Tror hun mener at første kontrollen hos legen koster 50kr. I porsgrunn koster det ingenting..
JuneRR Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Jeg hadde første kontroll hos lege, mest for å få tatt blodprøvene. Det blir også sendt henvisning til ultralyd fra legen, og da får man jotimen for det sendt i posten. Etter første kontroll har jeg valgt å ha alle kontrollene hos jordmor, som ble fra og med uke 19, noe jeg virkelig trodde var valgfritt? Her er det hvertfall det! Blodprøvene igjennom sv.skapet (er rhesus negativ) har jeg tatt hos fastlegen, men kunne også tatt dem på sykehuset på laberatoriet om jeg ønsket det. Evt sykemelding må man til legen for. Skjema for tilretteleging under sv.skapet på arbeidsplassen kan fylles ut av både jordmor og lege. Jordmødrene skal vel ha det utstyret de trenger for vanlige kontroller vel? Målebånd, tester med urinstix med mulighet for å sende uricult til dyrking til et laberatoriet om nødvendig og apparat for å måle blodet, samt blodtrykksmåler.
snartfampå5 Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Man kan velge selv. Jeg tok første time hos legen, og fikk beskjed om at den skulle være etter uke 10. Det er helt valgfritt med blodprøver og oppfølging, og man bestemmer alt selv nå. Dette står også nevnt i boka man får av lege/jordmor på første timen. Jeg tok blodprøver hos legen, og skal inn igjen om en måneds tid for å få svarene og ta nye. Legen sa det var anbefalt at man gikk til lege 2 ganger hvis alt var innforbi normalen, men at han gjerne tok en ekstra kontroll. Han sa også at det var mye færre kontroller nå enn før, også hos jordmor. Tror nesten jeg hadde sjekket om jeg kunne bruke helsestasjonen i nabobygda/byen, siden de ikke er noe trivelige der du sogner til.
Zalosalutt Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Jeg regner med at de 50 kr for ultralyd kun er om du ønsker å få bilde? All svangerskapsomsorg i Norge er gratis, men opplever at de fleste tar noen kroner for bilde fra ultralyd siden dette ikke er en del av den medisinske oppfølgingen. De 50kr er betaling for at legen sender henvisning til UL. Betalte ikke for det første gang jeg var gravid men måtte det nå. For bildene de tar på UL betaler vi også 50kr ja
kattemamma Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Jeg regner med at de 50 kr for ultralyd kun er om du ønsker å få bilde? All svangerskapsomsorg i Norge er gratis, men opplever at de fleste tar noen kroner for bilde fra ultralyd siden dette ikke er en del av den medisinske oppfølgingen. De 50kr er betaling for at legen sender henvisning til UL. Betalte ikke for det første gang jeg var gravid men måtte det nå. For bildene de tar på UL betaler vi også 50kr ja Så rart du måtte det, tror ikke legen har lov til å ta betalt for dette siden alt som er relatert til svangerskapet er gratis (så lenge man ikke går til privat lege/jordmor/ul etc), virker veldig rart at ditt fylke skal kunne ha andre regler enn resten av landet. Menmen, var "bare" 50 kr da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå