Gå til innhold

Samboerkontrakt /testament hos advokat.. Pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt 3. barn sammen. Ingen særkullsbarn

Har felles lån, hus og bil og generelt felles økonomi.

Noen som har vært hos advokat og fått ordnet dette?

Hva koster evt noe sånt?

Finnes det andre måter å gjøre det på som er like bindende som noe ordnet hos advokat?

Jeg er ikke så veldig redd for tingene våre,og har ikke så veldig stort behov for inventarliste men har begynt å bli redd for at han skal "kreve" hele huset ved et brudd pga trekket til huslånet går fra hans konto. Vi har konto (som står i hans navn) hvor vi begge setter inn penger på hver måned, som dekker regninger og huslån...

Han sier nå at eneste han vil ha med seg ut om det skulle bli slutt er egenkapitalen han hadde med seg inn, men tviler på om han holder seg til det om det skulle komme et brudd... Jeg på min side kommer aldri til å prøve å lure ham for egenkapitalen hans, uansett hva som skjer, men er mer redd for min del

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke advokaten som gjør det bindende. En kontrakt underskrevet av dere begge (gjerne med vitner) er alt du trenger. Det du evt. bruker kontrakt til er jo å hjelpe med å lage kontrakten slik at den blir korrekt og evt. rettferdig. Min erfaring er at de fleste greier vel så greit å lage en selv. Men om dere har komplisert økonomi kan det være lurt å få hjelp. Dere bør også kontraktfeste arv, selv om det ser ut til å være åpenbart i deres tilfelle.

Vær oppmerksom på at han skal ha med sin EK inkludert verdistigning. Det betyr at om han hadde med 500.000 inn skal han ikke ha 500.000 ut, men 500.000 pluss/minus det den andelen av verdistigningen på boligen disse 500.000 har bidratt med. Det utgjør ofte en del penger, men noe annet er HELT urimelig... Ellers er det jo opp til dere hvordan dere deler det :)

Lykke til!

Skrevet

hei lurer litt på det samme her.

men hvorfor skal den parten med egenkapital ha overskuddet av verdi stigningen også?

vi har felles lån som står likt fordelt på oss begge.men i kjøps kontrakten står vi med 25/75 eierandel hvordan er reglene da? er det riktig at lånet skal stå på 50/50?

( han betaler lån og husleie++) mens jeg står for de andre utgiftene.

Skrevet

La oss ta meg sim eksempel her.

Vi hadde 100000kr hver oss i egenkapital. Etter noe oppussing steg husets verdi med 300 000. Når vi skilte lag, måtte jeg kjøpe ut hans egenandel, 100 000kr, pluss halvparten av verdi økningen, 150000 kr. Dette fordi han har krav på halvparten som likestilt.

Skrevet

Det er jo urimelig at den med egenkapitalen (som antakelig er gunnen til at det var mulig å kjøpe huset i utgangspunktet) skal gi verdistigningen til den andre parten. Det er rimelig at eierbrøken deles slik at lånet er 50/50 (dersom man betaler likt) og at EK gir evt. skjevfordeling...

Om han får ut bare det han satte inn hadde han jo tjent like mye på å ha pengene i madrassen, mens du har fått gratis fortjeneste på penger du aldri har hatt. Mange som ikke forstår det der helt, men fra et økonomisk og juridisk perspektiv er det helt åpenbart :)

Skrevet

altså, ikke alt overskuddet! men den andelen av overskuddet egenkapitalen har skapt! Si man har et hus til 1.000.000 som mannen hadde 100.000 i EK til. Resten er lån (900.000). Selges dette huset da ved brudd til 1.500.000 skal man ikke dele overskuddet på 500.000 på to, men mannen skal ha 55% og damen 45%. Dette fordi damen eier halvparten av lånet: 450.000, mens mannen eier halvparten av lånet pluss sin egenkapital 550.000.

Nå er dette et ekstremt enkelt eksempel, men det illustrerer poenget. I dette tilfellet ville eierbrøken vært 55/45 :D Da står lånet 50/50, fordi man betaler ca like mye på huskostnader, mens investeringen er skjevdelt med bakgrunn i EK.

Hilsen økonomen

Skrevet

Ja, jeg er klar over at han skal ha med seg sin egenkapital + halve verdien på huset (men også halve lånet)

Tenker jeg rett i dette eksempelet?

Lån 2 000 000

EK 500 000

Verdi på huset 3 000 000

Dersom jeg kjøper han ut, må jeg betale ham 1 500 000 for hans halvdel på huset, samt 500 000 som var hans egenkapital. Men han må selv dekke 1 000 000 som er hans andel av lånet, med de pengene han får.

Det vil da si at jeg blir sittende med 1 000 000 i lån som var min andel for lånet, samt at jeg må låne 1 500 000 for å kjøpe ham ut og 500 000 for å betale tilbake hans egenkapital. Det vil si at jeg blir sittende med et lån på 3 000 000.

Er dere enig i min tankegang?

Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev om egenkapital, er at det var HANS ord at han BARE ville ha med seg sin egenkapital ut. Og kommer det et brudd og han fremdeles ønsker det, så gjerne for meg ;-) men jeg kommer ALDRI til å prøve å lure ham for noe som helst.

HI

Skrevet

Hei!

For å svare helt kort, så betalte vi 7-8000 for å sette opp en slik kontrakt hos advokat. Ble overrasket hvor dyrt det var! Men hun gjorde en god og grundig jobb. Hos oss var det litt mer innviklet, så jeg er glad vi gjorde det. Det er tross alt en engangs utgift.

Men dere kan jo skrive en kontrakt selv og husk da vitner. Finnes flere gode standardkontrakter på nett. Tror det var på dinepenger.no vi fant en bra en :)

Lykke til!

Skrevet

Du må trekke fra ek fra verdien på huset, og dele resten på to. 3000000 - ek 500000 = 2500000 / 2= 1250000. Hans del blir da 1750000.

Skrevet

Skjønte at du ikke kommer til å lure ham, tenkte bare å si fra, siden mange tror at når noen skal ha med EK ut, så er det samme sum som de puttet inn. Dette er kilde til mange konflikter, som damene ofte taper (her er jeg litt diskrimenerende og antar at det oftest er mannen som har Ek).

Du derimot tror du skal betale for mye du :) Herlig!

Slik blir ditt eksempel:

Lån på huset: 2.000.000

Mannens EK: 500.000

Verdi på huset: 3.000.000

Antar her at dere kjøpte huset for 2.500.000 og at det ikke er andre ting involvert her.

Mannen eide ved kjøp: halvparten av lånet(1.000.000) + EK (500.000) = 1.500.000. 1.500.000 / 2.500.000 = 60% av huset

Damen eide ved kjøp: Halvparten av lånet: 1.000.000. 1.000.000 / 2.500.000 = 40% av huset.

Eierbrøken i deres tilfelle vil da være 60/40 i fordel mannen. Det antas her (som du har sagt over) at dere betaler 50% av huskostnader eller er enige om at huset utover EK skal deles 50%.

Ved evt. salg/brudd deles salgssum etter samme brøk.

Verdi ved salg: 3.000.000

Mannens andel: 60% av 3.000.000 = 1.800.000. Minus lånet hans på 1.000.000 = 800.000 i EK ut av prosessen.

Damens andel: 40% av 3.000.000 = 1.200.000. Minus lånet på 1.000.000 = 200.000 i EK ut av prosessen.

Dette gjelder om ingen blir boende.

Om du blir boende må du beholde ditt lån på 1.000.000, pluss at du må ta opp 1.800.000 til i lån for å overta mannens andel av lånet, samt betale ut hans EK + verdistigning. Totalt lån 2.800.000. Men da sitter du jo igjen med et hus til 3.000.000 uten at du i utgangspunktet hadde noe EK, så har man råd til det er det ingen dårlig løsning. Skal man selge og kjøpe nytt forsvinner gjerne hele EK i meglerkostnader og dokumentavgift på ny bolig :)

Håper dette er forståelig. Litt kronglete måte å forklare på. Gjøres ikke så tungvindt i praksis, men tenkte det var greit å fremstille det slik for forklaringens skyld :)

Skrevet

til #9: nei - det er det så mange tror. Mange som gjør det sånn, men da gir i realiteten den med EK bort tusenvis av kroner til partner. Det er en helt urimelig løsning. å investere 500.000 i et hus over noen år for deretter å kun få med 500.000 ut igjen er det ingen med litt økonomisk vett som gjør. Da er det evt. fordi de ikke vet bedre, eller fordi de ønsker å være snille :)

Det jeg forklarer over et den mest rettferdige økonomiske fordelingen av et hus. Så er det maaange måter å gjøre det på. Men da er det evt. fordi man av en eller annen grunn ønsker å skjevfordele! Noen med Ek velger jo å gi slipp på litt av EK, for at x-partner skal få råd til en skikkelig bolig til barna f.eks. Men det er kun av godvilje man evt. da gjør dette :)

Skrevet

Vil anbefale at dere går til en god advokat - det vil sikkert koste 2-3000, men da er dere sikret at kontrakten holder vann og at den sier akkurat det dere ønsker at den skal si!

:-)

Hilsen adv.sekretær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...