Gå til innhold

Sykemeldt grunnet kvalme, hva svarer man til nysgjerrige kollegaer?

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg er denne uka sykemeldt på grunn av ekstrem kvalme, skal til legen i slutten av uka for å ha første kontroll og for å se an videre.

Jeg har ikke fortalt til de på jobben at jeg er gravid, så nå hagler det inn meldinger fra flere, med spørsmål om hvorfor jeg er sykemeldt! Jeg kjenner jeg blir frustrert, da jeg ikke ønsker å dele dette enda, er bare i uke 7. Til nå har jeg bare svart helt generelt når de spør..

Noen som har vært eller er i lignende situasjoner? Hva har dere gjort?

Setter veldig stor pris på svar! :)

Fortsetter under...

Folk har ingenting med hvorfor noen er sykmeldt... Det er èn ting. Men når disse spørsmålene kommer så må man enten lyve eller svare at de ikke har noe med det...men da kommer de helt sikkert ikke til å slutte undre seg :-) Nå veit jeg jo ikke hva slags jobb du har da, men noen skader/sykdommer funker overalt. Jeg kommer plutselig ikke på en eneste god unnskyldning kjenner jeg...men lykke til hvertfall. Dårlig med hjelp fra meg, men du har all min medfølelse i forhold til kvalmen. Det er grusomt.

For det første, så har ikke arbeidskolleger eller sjefer lov til å spørre om hvorfor du er sykemeldt. Sjefen kan etter en viss tid ha noen krav der, men når det kun gjelder ei uke slik som for deg så er det egentlig bare å be dem hoppe i havet.

Men mulig de bare bryr seg om deg, og er bekymret for deg? Men i disse tider er det ikke vanskelig å finne noe annet å skylde på, nå går det jo både diare, lungebetennelser, omgangssyke og forkjølelse.

Uansett, lykke til med den lille spiren!

Om du ikke vil si noe, så ljug så det renner av deg, eller så kan du svare litt vagt, som at du har en parasitt i magen, som gjør at du kaster opp etc ;)

Kan hende noen tar den da,

• 2 uker senere...

Jeg hadde fri fra jobben igår og er hjemme idag pga kvalme,trøtthet og uggen i kroppen!! orker ikke være blid å koselig mot kundene når jeg føler meg helt elendig.. nesten konstant kvalm!! slitsomt!! jeg er 7+4 og har ikke fortalt noe på jobb enda.. tenkte å vente noen uker til.. så usikker på hva jeg skal gjøre imorra!! igår sov jeg 2-3 ganger og etter en tur i butikken var jeg så utrolig kvalm resten av kvelden!!

Sist graveditet spydde jeg dobbelt da jeg også hadde dratt på meg magesår etter et meget dårlig forhold..

Hva gjør du for å holde kvalmen i sjakk??

Annonse

Til kollegaer kan du lyge og finne på en sannsynlig forklaring. Slitenhet eller noe sånt, kanskje? Ryggplager? Nakkeplager? Det er mye som kan føre til sykemelding.

Det er nok lurt å fortelle det til arbeidsgiver. Dette fordi normalt betaler bedriften lønn for egenmeldinger og for de første 16 dagene av sykemeldingen, men når det er svangerskapsrelatert betaler NAV fra dag en. Dersom jeg ikke tar helt feil, er man pliktig til å oppgi dette. (Dette er også grunnen til at jeg for tida kaver meg av gårde og kommer meg på jobb, til tross for kvalmen. Vet ikke hvor lenge det går, da...)

Jeg er også sykemeldt, er 9 uker i morgen.

Jeg har fortalt det til sjefen min og hun tok det fint.

Til en av de ansatte som har spurt har jeg bare sagt jeg skal fortelle det en dag jeg er klar for det.

Det jeg lurer på er om mine arbeidskolleger kan fortelle kunder som er innom å spør etter meg at jeg er sykemeldt?

Mine svigerforeldre vet ikke noe enda og jeg har på en måte prøvd å unngå de litt pga dette.

Jeg ønsker å fortelle det veldig snart, er rett før jeg sprikker. Så hater jeg å lyve.

Jeg er ikke sykemeldt, og gøler meg sånn ok på jobb.

Jobber aldri lenger med hele meg-er såå sliten hele tiden.

Men jeg vil prøve å drøye det noen uker til for jeg begynte i denne jobben i november-er så redd for å bli sagt opp eller noe..

Er nå 9 +3 og venter hvertfall til uke 12 med å fortelle det.

Har ikke vært noe syk eller borte.

Du er ikke forpliktet til å fortelle det, selv om du er sykemeldt. ARbeidsgiver betaler uansett de første 16 dagene, før nav tar over.

HI

Da er det endret siden jeg hadde ansvar for lønnskjøring, men det er åtte år siden. Da betalte NAV fra første dag, dersom det var svangerskapsrelatert. Jeg beklager feilinformasjon.

http://www.nav.no/Arbeid/Oppfølging+av+sykmeldte/Generelle+virkemidler/Gravid+arbeidstaker.247848.cms

Arbeidsgiver kan søke om refusjon når den som er sykemeldt er det pga graviditet. Slik at dette ikke skal koste bedriften noe.

Ang kollegaer: Heilt uhørt å spørra om kvifor folk er sjuke. Eg har et gansek nært forhold til dei på min jobb, mange av dei. Me er greie emd kvarandre og treffes avogitl utanom jobb. Men dei har IKKJE spurt emg om grunn. Det e rtotalt upassande. Dersom nokon sender slike medlinger, ville eg blitt irritert, men samtidig så kan det jo vera meint som omtanke. Så trur eg ville skrive" Det er privat, men tusen takk for omtanken, håpar å vera snart tilbake"

Eller noko i den duren. Lykke til!

Tusen takk for svar! :) Det er så godt og beroligende å ha dere, som kommer med gode råd!

Har ikke fortalt det til sjefen heller, selv om hun allerede har spurt direkte om årsak, og gitt meg en lekse om hvor viktig åpen kommunikasjon er. Da sa jeg rett ut at jeg ikke ønsker å fortelle det. Jeg skal selvfølgelig gjøre det snart da, men vil helst komme litt lengre i graviditeten. Får bare fortsette å ro meg bort når de spør ;)

HI

som arbeidsgiver selv, kan jeg fortelle deg med en gang att man har ALDRI lov å spørre om diagnose. (grunn) men vi er pålagt å spørre om hva vi kan gjøre for å tilrettelegge,, for etter den nye sykemeldingsloven kom i sommer, skal man egentlig ikke kunne være sykemeldt 100%lenger.. det er "alltid" noe man kan gjøre. (de som har skrevet de reglene har ikke prøvd å være gravid med ekstrem kvalme tror jeg) samme hvor lenge du er borte har man ingen plikt til å fortelle arbg diagnose, emn man kan jo hvia man vil:)

som grunn til nyskjerrige kollegaer hadde jeg sagt virus, det funker alltid:) hvis du ikke vil be de stikkke nesa sitt ett annet sted såklart;)

tilslutt kan jeg fortelle att i mitt første svangerskap var jeg ekstremt kvalm frem til ca 1mnd før termin.. skulle så gjerne ønske noen hadde fortalt meg att det ikke nødvendligvis gikk over etter 12uker, så jeg kunne vært litt bedre forberedt.. så nå er du det hvertfall:P men håper det fort over!! lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...