Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 6 uker som i snart 2 uker har begynt å fekte med armer og bein når ettermiddagen/kvelden kommer. Gjerne i 17-tiden. Holder det gående i flere timer med sutring til det tipper over og blir trøstesløs gråting. Sovner tilslutt. Hun begynner også å puste fortere og ser generelt stressa ut..Noen med erfaring? Noe jeg kan gjøre for å unngå at hun blir slik? Det er ikke noe som tilsier at hun er overstimulert, hun sover jo stort sett på dagen. Igår var jeg ute på en trilletur i den tiden hun begynner å kave seg opp. Sov i vogna, men da vi kom hjem var det pån igjen med veiving og skriking...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår lille ble overtrøtt en periode (husker ikke helt hvor gammel hun var), og reagerte på mange måter som du beskriver.

Her hjalp det veldig å bære henne rundt i sele, gjerne i trapper eller ute. Det kunne også hjelpe å bære henne som på en "stol": hun "satt" med sin rygg mot min mage. Jeg hadde en arm under rumpen hennes og en arm som holdt henne over magen. Hun var stort sett alltid rolig hvis hun ble bært slik og samtidig at jeg beveget meg rolig fra side til side eller tok rolige knebøy (litt trim for mor ;-)). Etter hvert kunne jeg sette meg ned (men fortsatte å bevege overkroppen min frem og tilbake), før jeg kunne sitte stille og dersom hun ville die visste jeg at kampen var vunnet og at hun ville være mulig å legge etterpå (men dette kunne ta timer på det verste altså).

Skjønte ikke hvorfor hun ble overtrøtt da vi forsøkte å følge med på når hun var trøtt, men det var ikke så lett i denne perioden for ofte var hun så sosial og blid før det plutselig bikka over. Da vi ble bedre kjent forsto jeg at hun ikke burde være våken mer enn i ca 1,5 time før hun burde legges igjen da hun var så liten.

Tror hun var rundt 3 mnd før hun ble lett(ere) å legge. Nå er det ingen problem, men så er hun snart seks måneder.

Skrevet

Vi går gjennom akkurat det samme nå, og har funnet ut av at han er overtrøtt! Det kan skje veldig plutselig, fra superblid det ene øyeblikket til grinete det neste. Jeg har funnet ut av at han må legges før jeg egentlig tror selv, for han virker jo ikke trøtt!

Skrevet

Idag har vi styra fælt.. Lillegutt har Grini masse, og han sliter med å sove. For gøy tenkte jeg å prøve bæresele som vi har.. Han roa seg med en gang, bare titta rundt seg. Også sovna han samtidig som jeg ga han tran! Det tok ca 2 sek! Kanskje bæresele hadde vært noe å prøve? Denne skal ikke inn i skapet igjen ihvertfall :)

Skrevet

Idag har vi styra fælt.. Lillegutt har Grini masse, og han sliter med å sove. For gøy tenkte jeg å prøve bæresele som vi har.. Han roa seg med en gang, bare titta rundt seg. Også sovna han samtidig som jeg ga han tran! Det tok ca 2 sek! Kanskje bæresele hadde vært noe å prøve? Denne skal ikke inn i skapet igjen ihvertfall :)

Hei! Ja har tenkt på bæresele, det hadde vært noe å prøve! Igår prøvde jeg følgende for å unngå den daglige kave/skrike-runden. Ammet, badet henne og la henne i senga si klokken 17.30. Mørkt og stille på soverommet. Satt sammen med henne og ga henne smokken 100 ganger, men i det minste så ble hun ikke oppkavet, hun roet seg istedet ned og sovnet etter 1,5 time. Deretter våknet hun for mat hver andre time natta igjennom. Så tenkte å prøve det samme ikveld. Tydelig at det hjalp å ha det mørkt og rolig, men syns det er litt tidlig å ta natta klokken 17.00 for en baby på 6 uker. Men kan jo ikke slå av alt lys og lyd på stua heller da, så jeg får emigrere til soverommet vårt en stund framover, og håper hun roer seg raskere etterhvert...

Skrevet

Jeg ser det er flere med samme problem som oss... For oss startet det for 3 uker siden og da var det bare få dager til vi skulle på 14 dager ferie. Vi har nettopp kommet hjem og for å si det mildt; jeg tror de som bodde vegg-i-vegg med oss på hotellet desperat forsøkte å bytte hotellrom. Snakk om raseri!!!

Vi kom hjem fra ferie i dag og jeg og lillegutt er oppe kl 09. Han smiler og er glad, og vi koser oss. Jeg forsøker å legge han kl 11 uten å lykkes. Jeg begynner å bli desperat og kl 13 sovner han endelig. Han sover til 13.20 og etter dette har han grått, hylt, slått og vært helt fra seg. Han sovnet igjen i 15 minutter rundt kl 16... Men våkner etter kort tid! Gutten (2,5 måned gammel) er ny bleie, han er mett og det synes ikke som om det er noe galt (han har hatt låsning i nakken, men den synes å være grei nå). Han er vel bare trøtt... Og overtrøtt!!! Huff, håper virkelig ikke at dette fortsetter så veldig lenge. Det er tøft å se lillegullet sitt sovne i vilt raseri hver gang! Og nå sovnet han nettopp (halv seks) og det er LITT tidlig å legge han for natta nå. Men kanskje det må til?

Skrevet

Prøv å legge baby for en blund etter 1,5 times våkentid gjennom hele dagen. Ofte er 1,5- 2 timer våken nok for de aller minste før de bikker over og blir overtrøtte. Ellers kan jeg anbefale bæresjal på det aller varmeste, det roer ned selv den overtrøtteste babyen og gjør ofte at de klarer å sove litt lenger per gang også (hvis man sliter med at de våkner opp igjen etter kort tid)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...