Gå til innhold

Når fikk dere rutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan en begynne å ha en slags rutine på de små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår lille hva 3,5- 4mnd... først nå de fungerer ;) og han er 4,5 ;)

Skrevet

Kommer helt an på babyen det. Noen har gode, innebygde rutiner fra de er nyfødte, mens andre nekter å la seg forme inn i noe som helst før de er 6-7 mnd. Og når du endelig har fått inn en rutine, så er det ofte at babyens behov endrer seg like etter, slik at man må starte på nytt. De vokser og utvikler seg så fort, disse små <3 Stol på magefølelsen og prøv deg frem.

Skrevet

Begge mine har hatt nogenlunde rutiner fra de er 2 mnd. Det har kommet av seg selv og vært lett å få til. Sovetider og spisetider som er ca til samme tid hver dag. Men ser alltid an dagsformen og justerer etter den.

Men det betyr jo ikke at alle dager er like. Hvis vi feks er på besøk eller ute og farter så er det jo ikke mulig å få til alle dagduppene som vanlig. Og så endrer rutinene seg med jevne mellomrom selvsagt, i begynnelsen går det bare noen uker og så må man justere litt.

Skrevet

Kommer helt an på barnet...men biologisk sett er de ikke klar før 3-4mnd. Eneste sikre rutinen vi har her er at hun sovner mellom 22-23 og sover greit om natta. Om dagen blir dagene til som man går. Hun er snart 3,5mnd.

Skrevet

Her er også dårlig med gode rutiner enda.. Snuppa er straks 3,5 mnd. Vi har begynt å stå opp rundt 9 og da sovner hun igjen ca 10. Også er det natt engang mellom 23 og 00 (var 01.00 tidligere, så det er en viss forbedring...). Ellers på dagen er det lite med faste rutiner på både soving og spising. Men sover fort 4-5 ganger i løpet av dag/kveld enda.

Gleder meg litt til tidligere kvelder, så mor og far får litt kveldstid og kanskje kunne vi fått prøvd oss litt på sexlivet også... Det har det vært dårlig med de siste mnd altså! ;)

Skrevet

Hvem har sagt at barna biologisk sett ikke er klare for rutiner før 3-4 mndr? Det har jeg aldri hørt før.

Her har vi markert forskjellen på dag og natt med kveldsrutiner helt fra starten av. Fast leggetid fra ca fem uker, og da fordi gutten vår slet med å få sove i varm stue når han ikke var helt nyfødt lenger. Dette resulterte i grinete baby på kveldstid, noe som gjorde at vi prøvde å legge tidlig. Det funket og han sov helt tydelig bedre i kjølig, mørkt rom.

Gutten vår er nå snart fem mndr og godt etablert i rutine for nattesøvn. Han har aldri vist tegn på at han ikke var klar for faste rutiner.

Jeg mener også at man må se an barnet. Det er ingenting i veien for å forsøke seg tidlig med rutiner, enten fungerer det eller så fungerer det ikke. Om det siste er tilfelle så venter man bare litt før man prøver igjen:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har begynt for lengst, han er 24 dager. Jeg vil ikke gå i ei felle og begynne for sent så her starter vi kveldene med å roe ned tempo, dempe lyder og lys før vi evt. bader, så får han pupp og istedet for å legge han i krybba når han sovner så legger jeg han i senga på soverommet vårt som er svakt belyst og kjøligere.

Han legges mellom 19.30 og 21 og når vi legger oss tar jeg han opp for litt pupp igjen, deretter sover han nå i 4 til 5 timer, våkner og får pupp og sover så i nye 3 til 4 timer før han våkner igjen, da står vi som regel opp og han pleier å sovne igjen innen 09 om morgenen og sove til rundt 12. Da har han en god våkenperiode.

Det er viktig å starte med rutinene så tidlig som mulig for babyen trenger å lære dette. Babyer klarer heller ikke sovne av seg selv så dette må de også lære. Man må ha en del tålmod og ikke vike så kan en plukke fruktene til slutt. Jeg skjønner at dette ikke går for alle, men jeg vet at mange som påstår det ikke går heller ikke har prøvd.

Jeg har gått igjennom noen slitsomme dager, men jeg har hele tiden fokusert på målet framfor hvor sliten jeg er. Håper virkelig han er så rolig som det virker som han er ihht. nattesovingen.

Skrevet

Det spørs hva du mener med rutiner. Vi startet tidlig med rutiner i form av måten vi gjorde ting på - hvor hun sov på dagtid, hva som skjedde om kvelden, hvordan legging ble gjort osv. Dette var først og fremst av hensyn til oss selv - vi måtte jo lære oss dette, vi også. Det gikk altså ikke på mating etter klokka, men på å tilpasse det vi kunne til vår rytme og til det som passet oss. For eksempel syntes vi det passet fint å starte med legging i 1830-tida, og signaliserte da at det var natt med (evt) bading og nattdrakt og legging på et mørkere rom enn dagduppene, men hun fikk likevel mat flere ganger utover kvelden før vi la oss - på soverommet i mørket.

Rutiner i forhold til nøyaktige tidspunkter og intervallet mellom mat og slikt kommer når det kommer.

Skrevet

Hvem har sagt at barna biologisk sett ikke er klare for rutiner før 3-4 mndr? Det har jeg aldri hørt før.

Her har vi markert forskjellen på dag og natt med kveldsrutiner helt fra starten av. Fast leggetid fra ca fem uker, og da fordi gutten vår slet med å få sove i varm stue når han ikke var helt nyfødt lenger. Dette resulterte i grinete baby på kveldstid, noe som gjorde at vi prøvde å legge tidlig. Det funket og han sov helt tydelig bedre i kjølig, mørkt rom.

Gutten vår er nå snart fem mndr og godt etablert i rutine for nattesøvn. Han har aldri vist tegn på at han ikke var klar for faste rutiner.

Jeg mener også at man må se an barnet. Det er ingenting i veien for å forsøke seg tidlig med rutiner, enten fungerer det eller så fungerer det ikke. Om det siste er tilfelle så venter man bare litt før man prøver igjen:)

Lykke til!

Det stemmer det med at det for mange er først rundt 3 mnd alderen at man kan forvente å få til rutiner. Fram til da følger de stort sett sin egen rytme. Det står i "alle bøkene iallefall. : )

Skrevet

Lykke til!

Det stemmer det med at det for mange er først rundt 3 mnd alderen at man kan forvente å få til rutiner. Fram til da følger de stort sett sin egen rytme. Det står i "alle bøkene iallefall. : )

Jo, men "biologisk sett" ikke klare før 3-4 mndr? Er det ikke bare det at barn er forskjellige og noen er klare for rutiner tidlig mens andre ikke er det? Når det hevdes at ingen barn er klare for rutiner før en viss alder kan det jo høres ut som om det er umulig å innføre rutiner tidligere. Det blir jo feil:)

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Syns det har gått helt av seg selv. Med 2 andre barn i heimen så har vi rutiner fra før. Og babyen har på en måte tilpasset seg oss og vår døgnrytme. Han får mat når han er sulten og sove når han er trøtt, så jeg følger bare babyens signaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...