Påtidemedentil Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Hei, jeg er 21år og lærling Lurer på hvordan det fungerer om man blir gravid under lærlingetiden? Med lønn? Permisjon? Evt støtter osv? Samboeren min er i fast jobb Søker etter jobb på nordsjøen, så håper han kommer inn der snart! Men er så beskymret for at jeg ikke kan gi barnet mitt alt det trenger, men med en lønn til sammen på 30tusen, skal vi nok klare det fint.. Men vil gi barnet mitt alt det trenger
Erill Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Hei. jeg har gått gravid under lærlingetid. systemet er det samme som om du er vanlig arbeidstaker. mann jobber så lenge man klarer, går ut i sykemelding, svangerskaps-permisjon evnt jobber til mamma perm. du vil få permisjonspenger likt som alle andre, men kan ha rett til ekstra støtte som overgangsstønad siden du er lærling. lånekassen har også noen utbetalinger får di som er i lære, men der er det mye å sette seg inn i før man kan begynne og søke. når permisjonstiden er over vil du også få økonomsik støtte fra NAV til barnehage, men jeg annbefale deg og ta ett møte med NAV slik at du får en bedre oversikt en dette på hva du har krav på. di kan da også hjelpe deg med å fylle ut alle skjemane, siden det er virkeli mye papirer. etter permisjon har du også rett til at arbeidsplassen skal tillrettelegge din arbeidstid slit at du får tatt færdig din lærlingetid samt og ta vare på ditt barn. vill også annbefale deg og snakke med lærlingekontoret får og få hjelp og veiledning til en plan etter permisjon. 30 tusen er ett godt utgangspungt selv har jeg klart meg som alene mamma med 13 tusen utbetalt i mnd. man kan få til det meste med en postiv holdning og prioritering av hva som er viktig ønsker deg masse lykketil
Påtidemedentil Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2012 Hei. jeg har gått gravid under lærlingetid. systemet er det samme som om du er vanlig arbeidstaker. mann jobber så lenge man klarer, går ut i sykemelding, svangerskaps-permisjon evnt jobber til mamma perm. du vil få permisjonspenger likt som alle andre, men kan ha rett til ekstra støtte som overgangsstønad siden du er lærling. lånekassen har også noen utbetalinger får di som er i lære, men der er det mye å sette seg inn i før man kan begynne og søke. når permisjonstiden er over vil du også få økonomsik støtte fra NAV til barnehage, men jeg annbefale deg og ta ett møte med NAV slik at du får en bedre oversikt en dette på hva du har krav på. di kan da også hjelpe deg med å fylle ut alle skjemane, siden det er virkeli mye papirer. etter permisjon har du også rett til at arbeidsplassen skal tillrettelegge din arbeidstid slit at du får tatt færdig din lærlingetid samt og ta vare på ditt barn. vill også annbefale deg og snakke med lærlingekontoret får og få hjelp og veiledning til en plan etter permisjon. 30 tusen er ett godt utgangspungt selv har jeg klart meg som alene mamma med 13 tusen utbetalt i mnd. man kan få til det meste med en postiv holdning og prioritering av hva som er viktig ønsker deg masse lykketil Tusentakk for et godt svar Jeg er ikke gravid enda, men vi vil begynne å prøve når april kommer. Høres ut som en god ordning de har, å jeg kommer jo til å bo sammen med min kjæreste når barnet kommer, vet vi ikke får like mye støtte da, men da hjelper jo hannes lønn igjen. Ja, med en positiv holdning kommer man virkelig langt å høres ut som du er ei positiv jente iallfall, det ska du ha ! Hvordan har det gått hos deg etter du fikk barn som lærling da? Barnet gammel nå?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Hei. jeg har gått gravid under lærlingetid. systemet er det samme som om du er vanlig arbeidstaker. mann jobber så lenge man klarer, går ut i sykemelding, svangerskaps-permisjon evnt jobber til mamma perm. du vil få permisjonspenger likt som alle andre, men kan ha rett til ekstra støtte som overgangsstønad siden du er lærling. lånekassen har også noen utbetalinger får di som er i lære, men der er det mye å sette seg inn i før man kan begynne og søke. når permisjonstiden er over vil du også få økonomsik støtte fra NAV til barnehage, men jeg annbefale deg og ta ett møte med NAV slik at du får en bedre oversikt en dette på hva du har krav på. di kan da også hjelpe deg med å fylle ut alle skjemane, siden det er virkeli mye papirer. etter permisjon har du også rett til at arbeidsplassen skal tillrettelegge din arbeidstid slit at du får tatt færdig din lærlingetid samt og ta vare på ditt barn. vill også annbefale deg og snakke med lærlingekontoret får og få hjelp og veiledning til en plan etter permisjon. 30 tusen er ett godt utgangspungt selv har jeg klart meg som alene mamma med 13 tusen utbetalt i mnd. man kan få til det meste med en postiv holdning og prioritering av hva som er viktig ønsker deg masse lykketil Hvorfor nevner du overgangsstønad og støtte til barnehage? Hi er jo samboer og har dermed ikke rett på noe av aleneforeldrestønadene.. Stemmer dog at du har samme rettigheter som andre arbeidstakere til foreldrepenger, og at du også kan få støtte fra lånekassen.. Tilrettelegging av arbeidstid er en rettighet ja, men dog kun så lenge det ikke er til stor ulempe for arbeidsgiver..
BABY-JENTE Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 Jeg var 21 år og læreling da jeg var gravid med mitt første barn. Det kan ikke anbefales... Vent til du har fullført fagbrevet. Det er vanskelig å klare seg på det lille man ender opp med i foreldrepermisjon... Og du har kanskje ikke en jobb å vende tilbake til etter endt permisjon, og det er ikke bare bare å være uviten om du har jobb når du skal ut i arbeidslivet. Jeg hadde også samboer som er godt utdannet, men vi sleit veldig for å få økonomien til å gå opp. Jeg måtte spørre han om penger til enkle ting som ny ansiktskrem eller mascara, og det var ikke gøy skal jeg si deg. Siden du ikke allerde er gravid, vil jeg råde deg til å vente. Du er ung, og kan godt vente til fagbrevet er i boks. Det er ikke verdt slitet... Lykke til :-)
Erill Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Hei. jeg har gått gravid under lærlingetid. systemet er det samme som om du er vanlig arbeidstaker. mann jobber så lenge man klarer, går ut i sykemelding, svangerskaps-permisjon evnt jobber til mamma perm. du vil få permisjonspenger likt som alle andre, men kan ha rett til ekstra støtte som overgangsstønad siden du er lærling. lånekassen har også noen utbetalinger får di som er i lære, men der er det mye å sette seg inn i før man kan begynne og søke. når permisjonstiden er over vil du også få økonomsik støtte fra NAV til barnehage, men jeg annbefale deg og ta ett møte med NAV slik at du får en bedre oversikt en dette på hva du har krav på. di kan da også hjelpe deg med å fylle ut alle skjemane, siden det er virkeli mye papirer. etter permisjon har du også rett til at arbeidsplassen skal tillrettelegge din arbeidstid slit at du får tatt færdig din lærlingetid samt og ta vare på ditt barn. vill også annbefale deg og snakke med lærlingekontoret får og få hjelp og veiledning til en plan etter permisjon. 30 tusen er ett godt utgangspungt selv har jeg klart meg som alene mamma med 13 tusen utbetalt i mnd. man kan få til det meste med en postiv holdning og prioritering av hva som er viktig ønsker deg masse lykketil Tusentakk for et godt svar Jeg er ikke gravid enda, men vi vil begynne å prøve når april kommer. Høres ut som en god ordning de har, å jeg kommer jo til å bo sammen med min kjæreste når barnet kommer, vet vi ikke får like mye støtte da, men da hjelper jo hannes lønn igjen. Ja, med en positiv holdning kommer man virkelig langt å høres ut som du er ei positiv jente iallfall, det ska du ha ! Hvordan har det gått hos deg etter du fikk barn som lærling da? Barnet gammel nå? her har det gått veldig bra har en sunn å frisk gutt på snart 1 år. går ut i jobb igjenn nå og har 2mnd igjenn før jeg tar fagbrevet. når jeg går ut i jobb er det da 4mnd til jeg skal føde igjenn. livfssituvasjon har selvfølgeli fårandret seg til det bedre men selvfølgeli er det jo sant det de andre skriver også. det er jo ikke enkelt og ta lærlingetiden samtidi som man har barn, å man er mer utslitt enkelte ganger. men er det mer slitsomt å ta utdannelse når man er ung å få sitt første barn? kan tenke meg at det er like tungt når man er 30, tar udannelse og får sitt første barn. men skal selvfølgeli ikke male situvasjonen rosen rød, man må kjenne etter hva man selv ønsker og hvor mye man er villig til å ofre av sine egne goder. som en skriver her, stemmer det at arbeidsplass kan kun tilrettelegge får deg, så lenge det ikke går utover andre og selve arbeidsplassen.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Jeg har fått to barn under lærlingtid, begge uplanlagt, vel og merke.. Du har krav på foreldrestipend hos lånekassen. Da må du sende inn kopi av fødselsattest, kopi av hvor mye du tjener i mnd, sende inn søknad osv. Evt inntekt hos barnefar/samboer må også legges ved. Det er mye som må gjøres, ja, men om du leser godt på lånekassens sider og finner frem alt du trenger, så hefter det ikke med å få søknaden til behandling. Jeg fikk rundt 9000,- i mnd i foreldrestipend fra lånekassa, så det er absolutt verdt å søke. Pengene kommer godt med når man er forelder..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Off... Det er jammen ikke greit å være mindre smart... PLANLEGGE å få barn i læretiden? Seriøst? Bruk hodet!! Vent til du er ferdig med læretiden i alle fall!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 Off... Det er jammen ikke greit å være mindre smart... PLANLEGGE å få barn i læretiden? Seriøst? Bruk hodet!! Vent til du er ferdig med læretiden i alle fall! Jeg hadde planlagt graviditet under læretiden. å det har fungert utrolig bra, forloveden hadde fast jobb. Så det kan fungere veldig bra! Man er ikke mindre smart av den grunn, da dømmer du syns jeg! Kanskje det blir litt vanskelig i noen situasjoner, men det er utrolig hva man får til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå