Gå til innhold

kanin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har eller har hatt kanin?

Vi skal nemlig skaffe oss en liten kanin som ungene kan ha glede av.

Ungene er 4,7 og 11 år hva bør vi forvente at de skal ha ansvar for? Blir det mye jobb å ha en kanin?

Bør vi skaffe oss 2 stk så ikke de blir så mye alene? Bør vi kjøpe 2 gutter eller 2 jenter da? Vil ikke ha en av hver for det er uaktuelt med kaninunger.

Hva spiser kaniner? Hvor stort bur skal de ha? Bør de stå inne, ute eller kanskje i garasjen? Lukter det mye å evt. ha de inne?

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor vanlig eller lett det er å få til, men jeg vet noen som lærte kaninen til å gå i kattedoet, og ellers gikk den fritt rundt i huset. Har også sett noen gjøre om et helt kjellerrom til kaninbur. Stanken det ble er ubeskrivelig! Det er en del arbeid med dem. Buret må renses ofte, ellers blir det mye lukt. De skal jo helst ha bur med spon i bunnen. De må ha vann kontinuerlig, og så spiser de tørrfor, kombinert med grønnsaker og salat, og liker å få løvetannblader om sommeren. De må ikke ha det for kaldt, så de bør få være inne på vinteren, men kan ha utebur med stor plass om sommeren. Det er mulig å innstallere varmelampe over buret i et uthus eller en garasje. De må da ha stort bur, med et lite hus de kan gjemme seg i. Lufting i garasjen er usansynlig viktig, bilen kan ikke så og gå der inne lenge, og det kan da ikke stå bensin eller andre gass/lukt ting der. Trener du dem fra starten av kan de leies rundt med kaninband, som en hund. Barna kan ha ansvar, bare dere alltid sjekker at tingene blir gjort og at de aldri er uten mat og vann. Om dere bør velge en eller to kommer an på rase kanin. Noen har det egentlig greit alene og med bare menneskelig selskap, andre er mer sosiale. Jeg vet egentlig ikke. Har hatt noen alene, og to som bodde sammen med det resultat at de formerte seg. Det er også noe å tenke på...

Skrevet

Kanin i bur er dyreplageri, det er min mening. Er dere så dumme at dere går til anskaffelse av en kanin for å ha den i bur, kjøp et stort bur, la den løpe fritt i stua HVER DAG, gi den masse høy, pellets og vann. Mange tror at kaniner bare lever på pellets, dette er feil, høy er veldig viktig. Hvis dere ikke vil ha unger er anbefaler jeg dere å kjøpe to søstre. Vi hadde tre kaniner før, to hunner og en kastrert hann, det gikk kjempefint med de sammen. Mener ikke å være stygg, men er så utrolig mange kaniner som lever mange år i bittesmå bur og aldri får beveget seg slik som de er ment til.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor vanlig eller lett det er å få til, men jeg vet noen som lærte kaninen til å gå i kattedoet, og ellers gikk den fritt rundt i huset. Har også sett noen gjøre om et helt kjellerrom til kaninbur. Stanken det ble er ubeskrivelig! Det er en del arbeid med dem. Buret må renses ofte, ellers blir det mye lukt. De skal jo helst ha bur med spon i bunnen. De må ha vann kontinuerlig, og så spiser de tørrfor, kombinert med grønnsaker og salat, og liker å få løvetannblader om sommeren. De må ikke ha det for kaldt, så de bør få være inne på vinteren, men kan ha utebur med stor plass om sommeren. Det er mulig å innstallere varmelampe over buret i et uthus eller en garasje. De må da ha stort bur, med et lite hus de kan gjemme seg i. Lufting i garasjen er usansynlig viktig, bilen kan ikke så og gå der inne lenge, og det kan da ikke stå bensin eller andre gass/lukt ting der. Trener du dem fra starten av kan de leies rundt med kaninband, som en hund. Barna kan ha ansvar, bare dere alltid sjekker at tingene blir gjort og at de aldri er uten mat og vann. Om dere bør velge en eller to kommer an på rase kanin. Noen har det egentlig greit alene og med bare menneskelig selskap, andre er mer sosiale. Jeg vet egentlig ikke. Har hatt noen alene, og to som bodde sammen med det resultat at de formerte seg. Det er også noe å tenke på...

du har jo virkelig IKKE peiling!

Kaniner skal ha høy, høy og høy. Kvalitetshøy. De må selvfølgelig ha tilgang på vann hele tiden, men grønnsaker og pellets skal du ikke gi for mye av. Heller ikke ferskt gress.

De kan godt stå ute, men de må ha et lunt "soverom". De trenger stor plass, et bur bør være ganske stort, større enn de du vanligvis får kjøpt. De takler kulde veldig bra, og trenger ikke varmelamper. De trenger god plass, så skal du ha de inne bør de gå løse. De kan fint trenes opp til å gå på egen do. De bør være to, med mindre dere er veldig flinke til å stimulere dem.

De skal kastreres.

Dere kan gi eldste barnet ansvar for hva som helst, men det er likevel deres ansvar at det blir fulgt opp. Doen skal tømmes, nytt vann og høy.

Kaniner svetter ikke, og dere må derfor passe på at de ikke blir overopphetet. De Må ha skygge om sommeren. De graver, så dere må lage gjerde et godt stykke under jorden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...