Gå til innhold

Noen som har erfaring med trappeheis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på 6 år som har veldig vanskelig for å gå i trapper. Hun har en skade som gjør at hun ikke får bøyd beina skikkelig om dere skjønner. Frem til nå har vi stort sett bært henne opp og ned trappen her hjemme men det begynner å bli veldig tungt å bære henne. Spesielt for meg. Når hun må opp og ned trappen selv så sitter hun å løfter seg baklengs oppover og "aker" ned siden hun får så vondt og er redd for å falle.

Vi pleier å gå inn verandadøren for da kommer vi rett inn i stuen med kjøkken og bad men soverommet hennes er i underetasjen så da må vi enten bruke trappen eller gå rundt huset hvis dere skjønner.

Vi var på besøk hos noen eldre slektninger her om dagen og de hadde fått montert sånn trappeheis. Det var et sete som var festet i gelenderet og som man ved å trykke på en knapp kunne kjøre opp og ned. Når det ikke var i bruk kunne det slås sammen så det ikke var i veien for andre som gikk i trappen.

Vi vurderer nå å prøve å skaffe oss en sånn trappeheis. Det ville hjulpet oss mye. Det eneste jeg ikke likte var at det ikke var montert noe sikkerhetsbelte så er redd hun skal dette ut av setet. Har prøvd å søke litt på nett men ser bare sånne seter uten sikkerhetsbelte. Er det forsvarlig for en på 8 år? Og vet dere om man evt. kan få noe økonomisk støtte for å få montert opp noe sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med hjelpemiddelsentralen, men dere må nesten garantert hs et vedtak fra Nav.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med barn og trappeheis, men jeg villa tatt kontakt med hjelpemiddelsentralen/hjelpemiddellageret og spurt. Kanskje er dette noe dere kan få der, og de burde i allefall ha kjennskap til muligheten for belte.

Skrevet

Hei jeg har besteforeldre som bor borte i statene og har vært på besøk hos de en del ganger. Bestemoren min sitter i rullestol og kan ikke gå så veldig langt så de har trappeheis. De bor i et 3 etasjes hus og heisen er montert sånn at hun kan komme seg i alle etasjer.

De har en sånn stol som det er montert på vanlig sikkerhetsbelte. Altså sånn belte som går både over magen og over skulderen. Det er også sånn lås på belte som gjør at når beltet er festet så sitter det stramt og godt rundt kroppen hennes så det er ingen mulighet for å falle ut. Hun får heller ikke startet heisen før beltet er festet så det er jo veldig kjekt. Jeg ville aldri ha latt en 6 åring få kjøre en sånn heis alene uten at jeg visste at hun var sikret. Man vet aldri og barn kan være uberegnelige :)

Ang pengestøtte så bør dere vel kanskje kontakte nav eller hjelpemiddelsentralen eller noe sånt. Har hun noe diagnose?

Skrevet

mormor hadde en sånn heis. Og den var det sele på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...