Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da har jeg gjennomført Lap. i dag. Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer fordi jeg vet det er mange der ute som har spørsmål om hva som skjer.

Jeg hadde time kl. 10.00 på Ullevål, var der ca halv ti og satt bare og ventet til det kom en sykepleier og hentet meg. Fulgte meg inn i garderoben hvor jeg satte fra meg tingene mine og skiftet til sykehustøy, truse, skjorte, sokker og slåbråkk. Vasket navelen med noe sprit lignende greier og fikk utdelt en elektriskbarbermaskin så jeg skulle barbere hele magen fra ca. 10 cm. over navelen helt ut til sidene og ned til der hvor kjønnsleppene deler seg. Tisset også i en kopp. Så hadde jeg en samtale med legen om jeg hadde noen spm. Han lyttet på hjertet mitt og tok blodtrykket. Etter å ha snakket med legen snakket jeg med sykepleieren igjen. Fikk da info om fysisk aktivitet, smertestillende og gjennomgikk egenskjema jeg hadde fylt ut. Ventet litt til før det var min tur, litt over kl. 11. Gikk selv inn på operasjonsrommet og la meg i senga med bena høyt, var wom å være hos gynekologen. Tok av trusa og fikk et laken over meg. Sovnet ganske fort og våknet opp litt over 12 tror jeg det var. Det hadde visst gått veldig raskt sa de. Lå og sov til og fra. Var på do et par ganger, fikk spise to brødskiver klokka 14. Legen kom inn og fortalte om funn og hva de hadde gjort. Ringte etter samboer halv tre ca. Han kom og hentet medisiner på apoteket. Mens han gjorde det kledde jeg på meg og satt og ventet. Kort samtale med sykepleier før jeg ble kjørt til hotellet. Snakket igjen om medisiner og eventuelle spm. jeg måtte ha.

Ikke spesielt med plager, litt tungt for å trekke pusten dypt, jeg er vel mest redd for at det skal gjøre vondt. Litt stiv i magen, har kutt i navelen og et på venstre side. Ellers litt stiv i høyre skulder etter gassen, men ingen smerter. Ikke noe blødninger fra underlivet eller fra sårene. Så anser meg selv som i god form.

Legen fant ut at jeg har endometriose. Jeg tror det er disse som gjør at jeg spotter en uke før mensen, det fikk jeg aldri spurt om. Det sitter en bak livmoren og to foran. Jeg har ikke noe smerte i disse, så jeg vet ikke om de skal fjernes. Fikk kanskje intrykk av at de ikke skal fjernes. Legen mente at vi ville få IVF/ICSI med en gang siden samboer har trege sædceller.

Nå er det bare å vente på neste time hos legen. Jeg har sett for meg at vi hører noe om tre måneder, så hører jeg noe før mai så er det bonus.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143903461-laparoskopi-og-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har masse endo, så mye at dei ikke syntes det var noe vits å fjerne det. Men jeg spotter aldri. Veit ikke om det er forskjellig fra person til person. Jeg har derimot store smerter ved eggløsning og ved mensen. Også hormonell hodeverk dei begge gangene i månad.

Jeg synes det var rart dei ikke fjernet det dei fant hos dei. Det gjør jo dem som regel. Ved mitt andre ingrep spørte jeg selv om dei kan fjerne hvis det er noe nytt der. Og da skulle dei egentlig skjekke om eggledere var tette. Men legen sa at dem skal fjerne hvis dem skal finne noe.

Jeg kom veldig fort i gang med ICSI siden jeg hadde vaert hos privat gynekolog. Noen uker etter lappen var papira sendt til st.olavs.

Jeg har masse endo, så mye at dei ikke syntes det var noe vits å fjerne det. Men jeg spotter aldri. Veit ikke om det er forskjellig fra person til person. Jeg har derimot store smerter ved eggløsning og ved mensen. Også hormonell hodeverk dei begge gangene i månad.

Jeg synes det var rart dei ikke fjernet det dei fant hos dei. Det gjør jo dem som regel. Ved mitt andre ingrep spørte jeg selv om dei kan fjerne hvis det er noe nytt der. Og da skulle dei egentlig skjekke om eggledere var tette. Men legen sa at dem skal fjerne hvis dem skal finne noe.

Jeg kom veldig fort i gang med ICSI siden jeg hadde vaert hos privat gynekolog. Noen uker etter lappen var papira sendt til st.olavs.

I går var det på en måte rullebånd med Lap, slik jeg forsto det. Mine endo var det også litt størrelse på (tror jeg legen sa) slik at det ville være en litt større operasjon og fjerne de. Siden jeg ikke har noen smerter i forbindelse med dem så kan det også være derfor at de ikke skal fjernes. Jeg har tenkt til å ringe og høre med legen for å spørre de på nytt. Jeg var jo ikke helt ved mine fulle fem når jeg snakket med legen.

Det tar nok litt lenger tid med oss fordi vi er i det offentlige.

Hvorfor er det så mange som blir utredet med laparoskopi mon tro? Jeg fikk beskjed ved oppstartsamtalen i Haugesund at det ikke var noe poeng i å lete lenger etter eventuelle feil hos oss.Vi hadde prøvd i ett år på egenhånd uten at noe skjedde. Har tatt alle mulige slags hormonprøver ut å finne feil, og fikk da "diagnosen" ufrivillig barnløse. Vi måtte ha IVF uansett om de hadde funnet noe ved f,eks lap så det mente legen var unødvendig.

Men hvis man finner noe som adenomyse for eksempel så veit dei på klinikkene hva slags "ekstra" medisin dei trenger for at eggene skal klare å feste seg. Vi somn har endo får jo i grunnen ikke så mye ekstra medisin i det offentlige ihvertfall. Går man privat så får man litt anna opplegg. Så for noen kan det vaere positivt å ta en lapp.

Men hvis man finner noe som adenomyse for eksempel så veit dei på klinikkene hva slags "ekstra" medisin dei trenger for at eggene skal klare å feste seg. Vi somn har endo får jo i grunnen ikke så mye ekstra medisin i det offentlige ihvertfall. Går man privat så får man litt anna opplegg. Så for noen kan det vaere positivt å ta en lapp.

Hmmmm...da synes jeg jo virkelig det er et poeng å sjekke alt. Men,men får nå se hvordan det går første gang iallefall.

Annonse

Jeg har regelmessig mens og eggløsning (påvist med eggløsningstester).

De bruker vel LAP for å bedre tilpasse metoden de skal bruke. Fordi jeg har endo, var det ikke vits med inseminering hos meg. Så da er det rett på IVF/ICSI.

Jeg har regelmessig mens og eggløsning (påvist med eggløsningstester).

De bruker vel LAP for å bedre tilpasse metoden de skal bruke. Fordi jeg har endo, var det ikke vits med inseminering hos meg. Så da er det rett på IVF/ICSI.

Vi skal og rett på IVF, Derfor var det ikke vist sa legen å gå gjennom mere utredning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...