Gå til innhold

Kan noen svare meg på når en bør gå over til større bilsete?

Anbefalte innlegg

Vi bruker nå Maxi Cosi-bilsete (0-13kg) som jeg ikke husker hva heter, men den var best-i-test 2011 og vi har vært veldig fornøyd med den. Nå er gutten vår 8 mnd, 78 cm, 9350 gram og begynner å bli alt for lang for setet. Han er slank og sitter fint oppi setet, men bena stikker utenfor og "hviler" på seteryggen.

Vi har allerede skaffet oss nytt bilsete bestilt på eBay, Cyber Pallas 2-Fix som skal være best i test 2012. Dette har vi ikke begynt å bruke enda iom at guttungen vår ikke sitter enda og i følge barnelegen skal ikke barnet sitte i slikt bilsete før han selv kan sitte, men dette tror jeg det er ulike meninger om så jeg blir derfor litt i tvil. Det høres forsåvidt logisk ut, og da vi snakket om dette på 6-månederskontrollen var han ikke så lang og jeg tenkte at han sikkert sitter snart, men det gjør han altså ikke.

Er det trafikksikkert å la et barn sitte i denne MaxiCosien noe særlig lenger? Er det skadelig for et barn som ikke kan sitte selv å sitte rett-opp-og-ned over lengre tid?

Er takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Maxicosi'n er for liten hvis selen over skuldrene ikke går rett inn lenger, men ned bak skuldrene. Hvis du skjønner hva jeg mener? Og hodet skal ikke stikke over kanten. Bena har ikke noe å si mener jeg. :)

Kan godt tenke meg at det begynner å bli litt lite ja, for vi bytta sete til jenta mi når ho var 16 mnd ca., ho er nå 17 mnd og måler 79cm og veier 9,5.

Det sete dere har kjøpt kjenner jeg ikke, men det hadde ikke vært noe problem med det vi har byttet til. Der er god ligge stilling og kan brukes fra nyfødt (men vi valgte å bruke maxicosi'n pga den er så lett å bruke og sikre)

Det er jo riktig at de ikke skal settes oppe før de kan sitte selv.. Men noen gjør det likevel, og noen kan jo sitte og holde balansen uten at de klarer å komme seg opp selv.. Kjenner heller ikke til det nye setet dere har kjøpt, men best i test 2012 når vi ikke er ferdig med januar engang?? Hmmm... :)

Enig med hun over her, om at jeg tror ikke det spiller så stor rolle med beina, så lenge selve overkroppen og hodet sitter riktig..

Husker ikke når vi bytta jeg, men vi hadde tre instillinger på skulderhøyde på selene, så vi brukte den ganske lenge.. Hadde Acta Graco.. Når vi kjøpte nytt kjøpte vi også Graco sete..

Hmm, ja der sier du noe. Maxi Cosien var nok best i test 2010 og Cyberen 2011 tenker jeg :) Selene går rett inn i "låsen" og må stramme den litt, og hodet sitter der det skal, tror jeg. Jeg trodde heller ikke det hadde noe å si at bena stikker litt ut, men blir litt i tvil når folk sier så mye forskjellig. Skulle man være så uheldig å kræsje, så vil vel ikke barnet få bena sine klemt når sete står motsatt vei. Da må man vel i såfall bli påkjørt bakfra.. Men så lite som jeg bruker den bilen kan jeg vel vente en måneds tid før jeg bytter sete iom at han sitter ganske rett i det nye sete. Han kan bare sitte noen sekunder alene så ved 9-10 månedsalder er det kanskje bedre. Takker for svar!

Vi kjøpte besafe (sjekk hts.no/no) som sete nr to. Setet vi kjøpte var best i test (izi kombi x3 isofix). Dette setet har fleire sittestillinger og innleggspute, og barnet ligger nesten i setet. Kan faktisk brukes fra nyfødd, men personlig syntes jeg at setet passet best som nr 2.

Annonse

Vi byttet til Britax multitech bakovervendt når gutten vår var på samme størrelse. Han kan fint sitte da, men tror ikke det ville være noe problem siden det er ganske "bakoverlent". Dere kan ikke finne på å sette en så liten unge forovervendt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...