Amazing Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Gutten min som nettopp har fylt 3 år skal etter planen fjerne mandlene nå på onsdag. Han har lenge hatt plaget med både gjentatte ørebetennelser og halsbetennelser, så dette er en etterlengtet operasjon. Han fjernet falske mandler og la inn dren i august 2011, men fortsatte med gjenntatte halsbetennelse etter dette. Det som bekymrer meg litt er at han gjennom hele vinteren er i smådårlig form, uten å være skikkelig syk. I går kveld og dag tidlig har han blitt mer tett (har astma), snørrete og øynene verker igjen. Han har ikke feber, men er i grenseland på kvelden. Er det noen av dere som har erfaring med fjerning av mandler hos små barn, og hvor friske de må være for at operasjonen blir noe av? Gutten er jo aldri helt frisk om vinteren, småhangler hele tiden...:S I dag er han hjemme fra barnehagen, for jeg er redd han blir verre nå rett før operasjon. Vil gjerne høre erfaringer om hvor mye smerter de hadde etter operasjonen og hvor lenge de var hjemme fra barnehagen etc også... Takknemlig for svar!
Randi67 Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Min sønn fjernet mandlene rett etter at han fylte 3 år. operasjonen gikk greit. Han hadde vondt etterpå, ga han jevnlig stikkpiller for å holde smerten nede. Verst var det dag 5-7, så ble det bedre. Vi var hjemme i 14 dager fra barnehagen.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Vi fjernet mandler og bimandler på vår gutt i januar i fjor, akkurat et år siden nå. De kan ikke ha feber og skal vel strengt tatt ikke være syk, men det tar legene en avgjørelse på når dere møter opp til innskriving. Evt du kan ringe dit å spørre. Vi fjernet mandlene fordi han hadde søvnapnea, han sluttet å puste om nettene pga at det ble for trangt i halsen, han slet mye med falsk krupp. Operasjonen gikk fint, men han slet etter operasjonen med at han hovnet mye opp og måtte nesten intuberes på nytt for å få oksygen. Dette er fordi han er født med en litt deformert kjeve så han er "trangere" i kjeve og hals enn andre. Så dette skal du ikke bekymre deg for skal skje med din gutt. Han vil ikke ta smertestillende flytende så når vi kom hjem fra sykehuset fikk vi ikke smertestilt han nok og det var ikke et pent syn. Det gjorde vondt i mammahjertet. I Norge får man ikke ibux som stikkpille, bare som flytende. Og bare Paracet er ikke nok. Finn ut av det først, tar han flytende smertestillende? Vi prøvde alt, vi skulte det i alt mulig rart men ha spyttet det ut med en gang. Så jeg har vært i Sverige å kjøpt stikkpiller ibumetin. Ifall vi trenger det senere. De er veldig flinke og rutinerte operasjonene går som en lek, men det er selvfølgelig smertefullt, men gi så mye is han vil og youghurt funker, alt flytende egentlig. Men vår gutt ba om mariekjeks rett etter operasjonen. Det gikk helt fint det også. Vi har en superfrisk gutt i dag, han er mye mindre syk enn andre i barnehagen og er superfornøyd. Det er skummelt men vi hadde gjort det igjen i dag! Lykke til!
Vimmel Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Jeg vet ikke hvordan det er for små barn, men jeg kan fortelle hvordan jeg selv ser på situasjonen. Jeg har selv hanglet gjennom hele oppveksten og nesten fram til i dag (er 30). Jeg har ikke vært direkte dårlig, sjelden feber, men har sliti med stooor mangel på energi fordi kroppen min hele tiden har jobbet med å kvitte seg med utallige virusinfeksjoner og en del streptokokkerinfeksjoner. Ekspertene sier at slike infeksjoner ikke blir bedre med alderen, men forverrer seg. For hver infeksjon, kan og vil det dannes små kratere i mandlene som igjen gjør mandlene enda mer utsatt for infeksjon. Operasjon er nok etter all sannsynlighet uunngåelig, og det er bedre å "face" det vonde nå for å få det bedre senere, både for barn og voksen. Jeg er sykemeldt på ellevte dagen etter operasjon nå, og kjenner allerede at jeg har mer energi nå enn hva jeg hadde før. De fleste jeg kjenner og har hørt om som har fjernet mandlene har knapt nok hatt en halsinfeksjon igjen. Så operasjonen er DEFINITIVT VERDT DET. Tenk på at du gir din sønn en mye friskere oppvekst, og han er dessuten liten nok til at han kommer til å glemme hvor vond hele opplevelsen er... Jeg kan ikke si at operasjonen ikke er vond, for det er den - den er veldig vond etterpå. Nå skal det etter sigende være mye verre for voksne enn for barn. Like fullt så tar det 14 dager før det er nokså godt grodd i halsen. Den vil være hoven og vond, særlig første uka - den er verst, hvor de 3 første dagene topper. Deretter får man en ny smertetopp når skorpene begynner å løsne (rundt dag 7-10), men den vil ikke være like ille som de 3 første dagene etter opersjonen. Så til rådene: Anbefalt medisin - STIKKPILLER!! Kjøp av stikkpillen Ibumetin er helt sikkert lurt:) Opptaket av paracetamol og virkestoffet i Ibumetin (husker ikke helt hva det heter i farta) er mye større analt enn det er fra magen/tarmen. Jo større opptak, dess bedre, for da er det lettere å få i han mat og drikke. Glam alt av "jo mindre smertestillende, jo bedre"-mentalitet. Er det en gang i livet den mentaliteten må droppes, så er det de 14 dagene etter fjerning av mandler. Maksimer dosene som best du kan (de anbefaler hver 4 time dagtid). Morgenene vil være verre enn resten av dagen for da er det ofte lenge siden siste dose, man er uttørka i munnen og det øker smertene pga mer friksjon, pluss at virkestoff som legges oppå virkestoff virker bedre:) Tenk energi i maten - med næring unngår han slapphet og kvalme Ikke bare mat på med masse is (men is er bedre enn ingenting). Gå tilbake til babymaten. Kjøp grøt for 6 mnd baby for den har ingen klumper og la han spise det - i hvertfall noe før han får is. Her anbefaler jeg Småfolk, for den er både god og lettere å svelge. Du kan også putte kjøtt, poteter, kålstappe og diverse andre sunne matvarer sammen med saus (NB IKKE krydret med salt/pepper o.l.) i en blender. Det kan han lett svelge og det gir næring. Matinntak etter medisinering La ungen få spise rundt 45-75 minutter etter hver dose med stikkpille. Da har den mest effekt, og han vil få i seg mer mat siden det ikke gjør så vondt å svelge. Det samme gjelder drikke selvfølgelig. Lykke til:D
Vimmel Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Ps. Jeg hadde som sagt selv nesten kronisk halsbetennelse, og spurte derfor rundt det der med at man må være frisk på operasjonsdagen. Det er kun dersom den som skal opereres enten har feber eller føler seg dårligere enn normalt at de ikke opererer. Jeg møtte opp med min kronisle såre hals på operasjonsdagen, og ble operert:) Ps. IKKE se ned i halsen på barnet, det er ikke et vakkert syn og du vil bare føle det som en påkjenning. Og siden du ikke trenger å følge med på halsen, så er det en unødvendig påkjenning;)
Vimmel Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Unnskyld, vet jeg har skrevet mye, men glemte et siste lite råd: Glidemiddel:) Siden jeg anbefaler stikkpiller fordi det gir større smertelindring (pluss at man unngår kalme siden stikkpiller ikke er hard for magen), så må jeg også anbefale bruk av glidemiddel. Da slipper ungen å bli sår i baken av uttallige innstikk. Det er bare stikkpillen er voksbelagt...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Hvordan gikk det med gutten din HI? Ble det operasjon? Vi har selv nettopp vært for noen dager siden, å fjernet mandlene på min jente på snart 4. Forr oss har det foreløbig gått greit, ingen etterblødninger eller slikt. Vi fikk masse nyttig informasjon på sykehuset, både om mat og smertelindring. Pluss at legen skrev ut diverse smertestillende preparater. Vi har en fast "stikkpille-plan", så det funker foreløbig. Håper det går bra for dere også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå