Gå til innhold

Problemer på natta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 2 år og 7 mnd har vært en engel på natta frem til nå, men nå har han begynt å slite skikkelig. Han vil ikke legge seg selv om han er stuptrøtt, og ligger og roper lenge før han sovner (pappa, sitte her! Mamma, jeg er sulten! Pappa, pappa, mamma, mamma! Syng en sang til! Osv). Vi går inn til ham innimellom og sier at nå er det natt og han må sove, og tar ham aldri opp, gir ikke etter for kravene hans.

Er usikker på om han er utrygg eller hva det er. Han våkner også ofte på natta (minst en gang hver natt, ofte en del flere ganger).

Han sover fortsatt på dagtid, men dette synes jeg det virker som om han trenger - han er så trøtt også når han våkner på natta og på kveldene... Han får sove Max en time på dagtid.

Han skal bli storebror når som helst nå, og jeg lurer jo på om det kan ha med det å gjøre. Men samtidig vet jeg ikke helt om han skjønner hva det kommer til å innebære for ham...

Jeg håper noen har tips til meg, vi er desperate! Vil ikke bare la ham ligge og gråte seg i søvn siden jeg tror han er utrygg, men vil heller ikke skape dårlige vaner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville helt klart kuttet ut dagsovingen!

Skrevet

Jeg ville også kuttet ut dagsovingen! Virker som at han ikke blir trøtt nok før legging siden han orker å ligge å tulle så fælt før han sovner. Var det som måtte til med storesøster her i huset, da hun plutselig begynte å tulle ved legging og bruke eeevigheter på å sovne. Da vi kuttet ut dagsovingen ble nattesøvnen straks mye bedre, og hun sovnet på et blunk ved legging :)

Skrevet

Vel, her tok det også fort en time før junior greide å roe ned og sovne om kvelden. Sov i snitt 1 1/2 time i barnehagen, ble lagt kl 19 men sovna vanligvis ikke før kl 20. Våkna gjerne 05.30, Sov skjelden lenger enn kl 06.00.

Denne siste uka har jeg lagt han 18.15 og han har sovna på under halvtimen. Sover også til nærmere 06.30. I barnehagen har de begynt å legge han ca 11.30 og lar han sove til maks 13.30. Resultatet er mer søvn, roligere gutt og bedre apetitt. Han har faktisk spist frokost denne uken, det er mot normalt.

Vi har fortsatt kun gjort dette i en uke og det kan være tilfeldigheter, men det tror jeg ikke. Jeg tror han var overtrøtt før.

Det negative er at vi bare har 2 timer sammen om ettermiddagen før han legger seg :-(

Skrevet

Du må nok kutte dagsovingen. Etter en ukes tid tør jeg nesten garantere deg at problemet med trøbbel på kvelden og natten er over. Har vært gjennom samme greiene med fire barn nå, og det fungerer alltid å kutte ned på eller ut dagsovingen når de begynner å tulle seg på kvelden og natten.

Skrevet

Vår jente på 2 år og 9 mnd har tullet med søvn siden ifjor sommer. Vil ikke legge seg og våkner ørten ganger om natten. Jeg var også høygravid da tullet startet og hun er like ille enda. Vi har forsøkt å kutte dagsoving i flere mnd med det resultat at jenta var så overtrøtt at hun sov kun en time eller to sammenhengende på natten.

Vi innførte en halvtimes soving igjen og det ble noe bedre. Dessuten måtte vi endre rutinene da babyen kom. Nå legger pappaen henne senest kl 19 og ligger med henne til hun sovner. om hun våkner om natten har vi madrass på gulvet inne hos henne som han sover på resten av natten. Hun står opp ca 7 hver dag. Vi var hos hs som mente vi skulle være konsekvente å få henne til å legge seg og sove alene. Til slutt hoppet hun ut av sengen og slo hodet hardt i gulvet, dermed gav vi opp.

Vi forbereder henne på at når hun blir 3 år skal hun sove alene hele natten og legge seg etter at bok er lest og lyset slukket. Hun får klistremerker om hun sover en hel natt alene noe som er stor stas. Dessuten sover babyen alene og hele natten igjennom noe som også er en motivasjon.

Jeg tenker at dette er en fase som går over. Storebroren var lik og lillesøsteren kommer sikkert til å gjøre det samme. Man må bare finne løsninger som fungerer for dere. Det viktigste er at alle får den søvnen de trenger og at barna er trygge. Det er min mening:)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Jeg trodde jo ikke at dagsovingen skulle endres, men etter alle rådene her om å kutte ned på den så kuttet vi ned til en halvtime hver dag. Nå, etter en ukes tilpassing, sovner han fort på kveldene, sover natta gjennom og våkner ikke før halv sju. Selv om han i løpet av denne uka er blitt storebror :) Kunne ikke ha håpet på bedre resultat!!

Skrevet

Vi har hatt soveproblem bestandig med vår jente på 21/2. Av og til som du beskriver. Min erfaring er at soveproblemene kommer i perioder, og så går over uten spesielle tiltak! Men det kan ta noen uker!

Men i den alderen de er nå får mange jeksler som kan plage dem lenge!

De er også i en alder der de begynner å bli redde for ting. De begynner å forstå at verden ikke er helt trygg... Og at det er ting de ikke har kontroll over.

Så jeg ville nok gitt litt eksta omsorg. Jeg ville ha sittet hos ham til han sovnet, og forsikret at mamma og pappa alltid er i nærheten.

Her i huset har pappan fått ansvaret for 2 åringens søvn, og jeg babyen. Det Funker fint for oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...