Therese ❤️ 3 ønsker å bli 4 ❤️ Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Jeg er i uke 34, å da begynner tankene omkring fødsel virkelig å komme kjenner jeg Jeg er så usikker på om jeg skal gå for vannfødsel eller ikke.. Jeg har hørt at man visstnok ikke skal revne så mye med vannfødsel, stemmer det? Hvilken erfaring har dere som har tatt vannfødsel og hvilken erfaring har dere som har hatt en "vanlig" fødsel? Jeg skal føde på St.Olavs, noen som har født der før?
♫♪♫mine nydelige små ♪♫♪ Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 [Hei Jeg har ikke født på St. Olavs, men jeg har født i vann. Og jeg vil absolutt anbefale deg å prøve om det er et alternativ for deg når fødselen starter. Det er jo endel kriterier som må være på plass. Vannet hjalp meg veldig med å få slappet av mellom riene, gav kanskje en noe lenger fødsel siden det ble litt mer pause imellom, men dette var helt perfekt for meg. Jeg ønsket heller en rolig og kontrollert fødsel enn en som var veldig vond og rask. Tok meg 4 og en halv time totalt, så skal uansett ikke klage. Jeg fikk en revne selv om jeg lå i vann, men dette merket jeg ikke noe til der og da. Alt i alt følte jeg at det var veldig naturlig å føde i vann, og jeg er vel av den typen som frykter litt å måtte føde "på land" denne gangen, for det var mange positive ting for meg i allefall. -Man får slappet av under riepausene -Varmt vann fra dusjen på ryggen var deilig -Man slapp unna lyder og lukter som man ikke slipper ved sengefødsel -Barnet sklir rolig ut i vann, og kommer ren og pen opp til deg -Når pappan tok babyen ble mor vasket og dusjet og fikk hårvask av jordmor og vi var klare for opp i senga rene pene og kunne begynne å legge til brystet uten å måtte styre med å dusje selv. (For litt skjelven i beina er en jo!) Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd meg i badekaret, det fine er jo at om det ikke er noe for deg, er det bare å komme seg opp og fortsette fødselen på en annen måte Jeg håper du finner en fin løsning for din fødsel og lykke til!!
Nisseungen08+lillebror12 Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 Signerer innlegget over her. Har ikke født på St. Olavs, men hadde uplanlagt vannfødsel med førstemann. Min opplevelse var at da jeg kom ned i badekaret for å prøve å lindre smertene litt så satte det fortgang i fødselen. Det gikk under en time så var han ute. Men han kom rolig og kontrollert. Jordmora mi sa at babyen på en måte "fødte seg selv" i vann. Han skrudde seg fint ut selv. Ingen revner på meg og full score på ungen. Absolutt å anbefale å forsøke å føde i vann i alle fall. Jeg har termin med nr 2 i dag, (selv om det nok ikke blir noe baby i dag) og har allerede "bestilt" fødestue med badekar til denne fødselen også. Hadde så positiv erfaring med første at jeg ikke ser noen grunn til å prøve noe annet, dersom alt går som det skal naturligvis. Lykke til!
Sørlandsbaby09 Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Til dere to som har født i vann (jeg vurderer også dette på samme måte som Tess28) - ble det ikke veldig mye gris? Blod - kanskje litt avføring? Og måtte dere ut av badekaret for å få ut morkaken?
Therese ❤️ 3 ønsker å bli 4 ❤️ Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2012 Tusen hjertelig for noen kjempe fine svar! Må si at etter det dere skriver så vil jeg nok gå for vannfødsel ja! Det hørtes veldig bra ut må jeg si Så da håper jeg at alt ligger til rette for vannfødsel når jeg skal føde
JuneRR Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Jeg vurderer også vannfødsel. JM jeg går til kontroll hos, sa at da får man klyster når man kommer inn, nettopp for å unngå avføring i vannet. For om det kommer avføring i vannet, må man opp av karet, og karet må desinfiseres og tappes opp på nytt igjen
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 Dytter litt på denne, for jeg lurer også på om jeg skal prøve meg på en vannfødsel. Jeg vil gjerne ha noen erfaringer, og kanskje noen gode råd. Hva er lurt å forberede seg på? Hva ksn gjøre at det oppleves ubehagelig osb.
Underveis --> Skrevet 23. januar 2012 #8 Skrevet 23. januar 2012 Jeg vurderer også vannfødsel. JM jeg går til kontroll hos, sa at da får man klyster når man kommer inn, nettopp for å unngå avføring i vannet. For om det kommer avføring i vannet, må man opp av karet, og karet må desinfiseres og tappes opp på nytt igjen Ah.. Svar på ting man lurer på uten å ha spurt 8-) Her vil jeg også forsøke badekaret, men jeg er over gjennomsnittlig opptatt av at barnet skal få tid til å rotere skikkelig (førstemann var stjernekikker), og da er det visst best å være i bevegelse. Slik sett så kan det jo bli litt passivt å ligge i badekaret. Skal uansett forsøke det som smertelindring og avslapning innimellom! ... om jeg kommer i gang av meg selv denne gangen, selvfølgelig :-S
Nisseungen08+lillebror12 Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 Hei igjen. Svarte som nr 2 i går. Det stemmer at man får klyster først før man går i badekaret. Kan ikke huske at det ble noe blod eller gris i vannet underveis i fødselen. Morkaka kom da jeg reiste meg opp etter å ha født, og da sto jordmora klar med et stort fat mellom beina mine og tok i mot den.. Så fikk jeg hjelp til å tørke meg, skjelven som jeg var, ble undersøkt for rifter (ingen), før mor og far og barn fikk ligge sammen under dyna i en stor dobbeltseng og hilse ordentlig på hverandre. Herlig! Jeg var overhode ikke passiv i badekaret. Sto på kne og lå på ryggen, hang over kanten og da han endelig ble født satt jeg på rumpa og "sparket i mot" med beina mot kantene på badekaret. Er jo kjempestore badekar.
vekten30 Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har hatt vannfødsel på St. Olavs ANBEFALES Jeg fødte min første i vann Rivnet ikke i det hele, alt jeg hadde var et lite skrubbsår Vann som smertelindring funket veldig godt for meg Blødde bare 50 ml også Vet ikke om det hadde med vannet å gjøre men sånn var det iallefall Satt hele fødselen i vann Håper at jeg kan gjøre dette denne gangen også Du må ut av badekaret etter babyen er ute og navlestrengen er klippet for å legge deg i sengen og få ut morkaken Den er ute på null komma niks Et lite host så kommer den ønsker deg lykke til
vekten30 Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 Nesten ikke noe blod i løpet av fødselen Jordmor var veldig flink til å skylle ned i sluken dersom det kom noe ut, så det blir IKKE noe blodbad!! Merket ikke noe til det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå