Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Er det valgfritt? Blir *gal*av en venn som skriver konsekvent resturangen, jeg ville valgt restauranten... Må jeg akseptere denne skrivemåten, nok et ord vi har "fårnåska"...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Det er ikke valgfritt og det skrives, slik du skriver det: Restaurant
3 er nok! Skrevet 22. januar 2012 #3 Skrevet 22. januar 2012 Det mest riktige for meg er også restaurant, men jeg trodde også det var valgfritt etter at vi fikk nye rettskrivningsregler i 2003/2004 (tror jeg der var...) der det ble like riktig å skrive f.eks 'sørvis' istedefor 'service' og 'pøb' istedenfor 'pub' osv. Det kan jo hende hun bare skriver feil? I dag lærte jeg at jeg alltid har skrevet 'nathionalteatret' feil, jeg har nemlig alltid skrevet (og sagt) 'nathionalteatEret.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Sikker?? Jeg må være helt sikker før jeg slår stiften i stua, synger ballelaika mens jeg slår meg på brystet... Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 Sikker?? Jeg må være helt sikker før jeg slår stiften i stua, synger ballelaika mens jeg slår meg på brystet... Hilsen HI Ifølge ordboka er det ikke valgfritt, slik som feks. sørvis er, og det er en oppdatert ordbok på nett. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=&bokmaal=+&ordbok=bokmaal #2
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Takk....phu... Ordbok er nå lagt til bokmerker, takker:)
Frenzia Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 Disse ordene du skriver: 'sørvis' istedefor 'service' og 'pøb' istedenfor 'pub', det er ord som ikke ble godkjent og akseptert. Så det er ikke valgfritt. Det samme med restaurant, det er bare én måte å skrive dette på.
Gjest 5 andre Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 Resturang er ikke tillatt i følge ; http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Jeg har som deg alltid skrevet restaurant.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #9 Skrevet 22. januar 2012 Disse ordene du skriver: 'sørvis' istedefor 'service' og 'pøb' istedenfor 'pub', det er ord som ikke ble godkjent og akseptert. Så det er ikke valgfritt. Det samme med restaurant, det er bare én måte å skrive dette på. Ifølge ordboka er sørvis godkjent og er derfor valgfritt
Frenzia Skrevet 22. januar 2012 #10 Skrevet 22. januar 2012 Ordboka har feil, jeg har rett! Ok, kanskje 'sørvis' gikk gjennom, men ikke 'pøb', det tør jeg banne på. Men sørvis burde seriøst blitt fjerna igjen. Jeg godkjente det aldri, og kommer aldri til å vedkjenne meg at dette eksisterer som et reelt valg i det norske skriftspråket. Uffamei!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #11 Skrevet 22. januar 2012 Ordboka har feil, jeg har rett! Ok, kanskje 'sørvis' gikk gjennom, men ikke 'pøb', det tør jeg banne på. Men sørvis burde seriøst blitt fjerna igjen. Jeg godkjente det aldri, og kommer aldri til å vedkjenne meg at dette eksisterer som et reelt valg i det norske skriftspråket. Uffamei! Haha! Du har rett med pøb, der er du og ordboka på G, men sørvis er, dessverre, godkjent;)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #12 Skrevet 22. januar 2012 Sikker?? Jeg må være helt sikker før jeg slår stiften i stua, synger ballelaika mens jeg slår meg på brystet... Hilsen HI Før du klatrer helt opp på den høye rettskrivningshesten så bør du lære deg at det heter balalaika, og siden det er et strengeinstrument så er det usedvanlig vanskelig å synge
Gjest ronja røverdatter Skrevet 22. januar 2012 #13 Skrevet 22. januar 2012 Det stemmer. Sørvis er godkjent, men ikke pøbb - for det var nemlig pøbb, ikke pøb som ble vurdert, men forkastet. Det har likevel i en del kretser vært hevdet i flere år at pøbb er godkjent. Men det er det altså ikke.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2012 #14 Skrevet 22. januar 2012 Sikker?? Jeg må være helt sikker før jeg slår stiften i stua, synger ballelaika mens jeg slår meg på brystet... Hilsen HI Før du klatrer helt opp på den høye rettskrivningshesten så bør du lære deg at det heter balalaika, og siden det er et strengeinstrument så er det usedvanlig vanskelig å synge Det er ikke vanskelig å synge balelaika, ballelaika, balalaika;) Hilsen HI
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 22. januar 2012 #16 Skrevet 22. januar 2012 Pøbb ble ikke godkjent fordi det minte om pøbel faktisk.
Ønderkåver Skrevet 22. januar 2012 #17 Skrevet 22. januar 2012 Jeg blir irritert hver gang det skrives sjampanje også jeg da... Champagne er da for pokker et navn, og bør skrives korrekt. (Hehe, og jeg drikker ikke engang Champagne, men irritert blir jeg lell) Konteiner og deit blir også feil for meg. Mulig jeg er gammeldags, men det blåser jeg i;)
Frenzia Skrevet 22. januar 2012 #18 Skrevet 22. januar 2012 Men, har du ikke fått med deg det nye? Det heter 'sjampis' nå. Hahaha
Ønderkåver Skrevet 23. januar 2012 #19 Skrevet 23. januar 2012 Sjampis er jo ikke noe nytt da:) Men det er jaggu bedre enn "sjampanje" det skjærer nemlig i øynene hver gang...
Zikosu og William Skrevet 23. januar 2012 #20 Skrevet 23. januar 2012 Jeg blir irritert hver gang det skrives sjampanje også jeg da... Champagne er da for pokker et navn, og bØr skrives korrekt. (Hehe, og jeg drikker ikke engang Champagne, men irritert blir jeg lell) Konteiner og deit blir også feil for meg. Mulig jeg er gammeldags, men det blåser jeg i;) Faktisk så er det ikke all "champagne" som er champagne heller,for det er et navn som kun er tillatt på musserende viner fra området Champagne i Frankrike.. Men ja,restaurant,service,pub.. Også var det alle med talefeil på ord som kjØkken,kjØtt og kylling!! Det heter IKKE schjØkken!! Og til deg med det teateret så har du en feil og en rett.. Altså.. Det skrives Nationaltheatret..
Ønderkåver Skrevet 23. januar 2012 #21 Skrevet 23. januar 2012 Jeg vet at det kun er Champagne fra Champagne som kan kalles det. Men jeg ville jo aldri kalle for eksempel Asti for "sjampanje", det er rett og slett musserende vin...
Mamma´n til lillemor Skrevet 23. januar 2012 #22 Skrevet 23. januar 2012 Mens man først er inne på rettskrivning, går det an å skrive "meil". Stod i en mail fra barnehagen at vi kunne svare pr meil, det svir i øynene mine når jeg leser det....
Gjest Hercule Poirot Skrevet 23. januar 2012 #23 Skrevet 23. januar 2012 Niks, meil er ikke oppslagsord i ordboka, så der har nok bhg gått på en liten trykkleif. I "vår" bhg var forøvrig rettskriving et ukjent begrep, av og til på grensen til det uutholdelige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå