Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvile lenge gir dere mme, evt når går dere over til nan 3? Jenta mi er 1 år nå og får nan 2 morgen og kveld, 300-400 ml til sammen. Helsesøster sier at vi kan fortsette så lenge vi/hun vil. Mannen vil at vi skal bruke opp den boksen vi har nå og så slutte eller gå over på nan 3, mens jeg har lyst å fortsette litt til. Hun er ikke akkuraten tungvekter, 78 cm og 8,5 kg, så jeg syns hun bør få den næringen som er i nan 2 en stund til.

Hva sier dere? Når sluttet dere med nan 2?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er bare 9 mnd da, men jeg tror ikke jeg kommer til å gi det noe lenger enn til 1 år. Men så får jeg det kun i henne på kveld og natt :-/

Er ikke noe stor hun heller, men jeg vurderer å starte på Hipp 3 nå, mest for å se om det har noe innvirkning på behovet hun har om natta. Og så kommer det an på om jeg får det i henne om dagen.

Her har helsesøster ment at hun ikke trenger mme i det hele tatt. Jeg har ammet litt inntil nylig, det (bitte)lille av morsmelk burde holde mener hun. Der er jeg ikke enig med henne, så jeg gir allikevel. Vet ikke hva hun mener jeg bør gi nå når jeg har sluttet å amme da, men skal dit til uka så da får vi høre.

Skrevet

Jeg har en liten gutt, men her anbefalte hs å gå over til nan3 ved 9mnd, for da spiste han kanskje mer mat istede for mme.. nan3 metter ikke på samme måte som nan2 gjør. Og det stemte det, mat er jo bedre en mme.

Sluttet helt med mme når han var 1år og en uke, ville bruke opp posen, og det holdt til da. :P

Skrevet

Vi har laktoseintoleranse i familien, og jeg har fått anbefalt av andre med samme intoleranse å utsette introduksjon av vanlig melk til barnet er rundt 1,5-2 år (mer laktose i vanlig melk), derfor bruker vi foreløpig kun mme og ikke noe mer vanlig melk enn den som er i mat og yougert.

Skrevet

VI sluttet med mme da junior var ca 1 år og to uker hehe. Da var boksen tom, og han var uansett blitt veldig glad i vanlig melk. Han spiser så godt og får veldig mye variert mat, så da regner jeg med det ikke er noe som mangler i forhold til næring. Dessuten får han melk om morgen og kveld fortsatt, bare at det er fra tine isteden for fra hipp ;)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Sluttet med NAN litt før hun fylte 1 år. Den siste mnd. vekslet jeg mellom NAN 2 og NAN 3. Da boksene var tomme gikk jeg over på kumelk og da var hun nesten 1 år.

Skrevet

Vi har laktoseintoleranse i familien, og jeg har fått anbefalt av andre med samme intoleranse å utsette introduksjon av vanlig melk til barnet er rundt 1,5-2 år (mer laktose i vanlig melk), derfor bruker vi foreløpig kun mme og ikke noe mer vanlig melk enn den som er i mat og yougert.

I følge http://www.melk.no/helse-og-livsstil/allergi-og-intoleranse/laktoseinnhold-i-ulike-meieriprodukter/ er det 4,5 - 4,8 g laktose pr 100 ml søtmelk (skummet, lett osv)

I NAN 2 er det 7,46 g pr 100 ml ferdig blandet melk (http://www.nestlebaby.com/no/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=598&num=10&pci=4)

- altså er det over 50% mer i MME enn i kumelk.

NAN 3 inneholder ca 5,5 g laktose pr 100 ml ferdig MME (http://www.nestlebaby.com/no/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=599&num=10&pci=0)

Yoghurt har litt mer laktose enn melk, men som regel spiser man mindre mengder av det. Ost unntatt brunost har ganske/veldig lite laktose.

Skrevet

I følge http://www.melk.no/h...eieriprodukter/ er det 4,5 - 4,8 g laktose pr 100 ml søtmelk (skummet, lett osv)

I NAN 2 er det 7,46 g pr 100 ml ferdig blandet melk (http://www.nestlebab...98&num=10&pci=4)

- altså er det over 50% mer i MME enn i kumelk.

NAN 3 inneholder ca 5,5 g laktose pr 100 ml ferdig MME (http://www.nestlebab...99&num=10&pci=0)

Yoghurt har litt mer laktose enn melk, men som regel spiser man mindre mengder av det. Ost unntatt brunost har ganske/veldig lite laktose.

Takk for god informasjon med linker! Dette var veldig informativt, dette visste jeg ikke (selv om jeg har laktoseintoreranse selv). Når det gjelder yogert så vet jeg at jeg tåler dette mye bedre enn melk- men som det også står på siden til linken ved opplysningskontoret så skyldes det pga bakteriekulturen i yogert som er enklere å fordøye så det kompanserer for mer laktose (selv om jeg trodde at det også inneholdt mindre laktose, så ble overrasket når jeg så at det var mer!)

Da er det vel bare å slutte med mme nå da? Når hun har passert året? Eller er det andre grunner til at jeg har blitt anbefalt å vente med vanlig melk ved laktoseintoleranse i familie?

Skrevet

Her er mini 16 mnd men får fremdeles en flaske med 200 ml hver morgen i 6 tiden, spiser da frokost halv8-8. Kommer nok til å fortsette med dette en stund, har ikke planlagt å slutte ennå ihvertfall. Vi gikk over til hipp3 for noen mnd siden. Mini er ingen tungvekter så syntes det var fint med litt ekstra næring. I tillegg var det å gi flaske en liten kosestund på morgenen og kunne gjerne sove en time ekstra etter dette. Får fremdeles hipp2 noen ganger dersom de er tom for hipp3 i butikken når vi handler eller vi bruker disse ferdigboksene.

Skrevet

Her fylte lillemor ett år 3. jan og hun drikker 200 ml HIPP hver kveld rett før senga. Har siste ukene fått litt vanlig melk til frokost og lunch (brødmåltider) og har nå siste kveldene begynt å blande ut HIPPèn med vanlig melk. Begynt med 150 ml vann og 30 ml melk+ pulveret selvfølgelig.. Endrer blandingsforholdene gradvis fremover. Fått råd om dette fra HS! Her er det veldig kos med den kveldsflaska, samt den er søvndyssende, så kommer til å fortsette litt til med den tror jeg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...