Gå til innhold

Tips til å få sove?

Therese ❤️ 3 ønsker å bli 4 ❤️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter voldsomt med å få sove om natta... Min lille sparker veldig å i tilegg har hun begynnt å hikke veldig etter jeg har lagt meg... Pluss at jeg sliter med rastløse ben. Hvis jeg blir liggende for lenge uten at jeg sover, pga f.eks at baby sparker eller hukker så får jeg uro i føttene så da må jeg bare stå opp å gå litt før jeg kan legge meg igjen... Så sånn er mine netter for tiden.. Trenger sårt noen råd ang dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) Høres ikke godt ut.Man er avhengig av søvn for å samle overskudd.Jeg våkner mye hver natt,og det tar tid å sovne,+ at jeg våkner tidlig.Jeg prøver å sove litt på tidlig formiddagen om det blir for ille.Ble sm forrige uke,da jeg var helt utslitt pga full jobb som lærer og lite søvn.Så når alle i huset er på jobb og skole legger jeg meg litt.Det hjelper.Så prøver jeg å ta kveldsbad og drikke urtete for urolige føtter(avslappende) .Du får den på helsekosten.

Hvilken uke er du i nå? Jeg er straks i uke 36:) Lykke til :)

Skrevet

Ja jeg prøver å sove når jeg har mulighet jeg også. Er ikke så veldig produktiv for tiden bare sover og sover overalt, hehe ;) Jeg er i uke 34, så det er enda noen uker igjen.. Hva heter urte te'en du drikker? Jeg er helt desperat etter noe som kan hjelpe ang mine urolige ben! Tror jeg blir sprø til tider ;) Jeg begynnte med jerntilskudd, i samråd med lege selfølgelig, å dette har hjulpet en del, men det er langt ifra bra... :P

Skrevet

Beina mine har roet seg betraktelig etter at jeg har begynt å ta litt magnesium, så det kan du jo alltids prøve :)

I tillegg syns jeg det er veldig viktig for min egen del at det ikke får bli psykisk alt for negativt å ligge våken. Hvis jeg ikke får sove bestemmer jeg meg for at hvis jeg ikka har sovnet etter f.eks. ca. en halv time, skal jeg stå opp å gjøre noe hyggelig. Det kan være håndarbeid, lese bok, spille dataspill eller spille brettspill på www.yucata.de. Dermed føles ikke alternativet til å få sove så ille heller, og da er det iallefall ikke psyken som holder meg våken. Stort sett sovner jeg før "ca-halvtimen" er gått. Men det er viktig å ikke ligge å stirre på klokka.

Skrevet

heisann dere..... jeg kan jo si noe ang. rassløse ben..... jeg har hatt det fra mesten dag 1..... og er nå i uke 35 jeg går med ullsokker rett til huden 24 timer i døgnet.... og d hjelper..... mn kan enda kjenne d litt om kveldene.... mn har jeg gått en dag me bommull eller annet på føttene ..... da er d helt forferdelig... da kan jeg bare glemme å sitte ned..... mn det hjelper etter hver (iallefall på meg ;-) mn det nytter ikke å ta på seg sokkene så forsvinner det momentant men etter hvert kanskje etter ett døg at man merker det....???

mn lykke til med sovingen og siste del av svangerskapet ;-)

Skrevet

Er det ikkje sink som skal hjelpe mot rastløse bein? Meiner å ha høyrt det. Sikkert lurt å spørre jordmor/lege om råd.

Ellers vil eg anbefale å ta ein lur når mulegheitene byr seg, og gjerne trappe ned dagen med ein roleg kveld. Og ikkje drikke for mykje på kvelden (=dobesøk om natta)

Helsing ho som, til ei forandring, fikk sove som ein stein i heile natt (HURRA!!:D), etter å ha hatt ein roleg filmkveld med ost og kjeks i lag med sambuaren:)

Skrevet

Hei!

Husker deg fra mitt innlegg om rastløse bein tidligere. Så kjipt at det fortsatt er så ille. For meg hjalp det veldig å få opp jernlageret en del, og magnesium har hjulpet en del (gikk opp fra 2-3 timers søvn hver natt til 5-6!). Men dette vet jeg jo at du har prøvd.

Et tips jeg leste et sted er å ta en varm dusj eller et varmt bad et par timer før leggetid, da blir kroppen oppvarmet og så nedkjølt igjen, som er den naturlige prosessen som skjer hver kveld og som gjør deg søvning (forskjellen på A- og B-mennesker er visst når på døgnet de får en liten senkning i kroppstemperatur...). Dette har hjulpet meg litt, men disse rastløse beina er noe skikkelig herk, altså!

Jeg har også fått et tips om å legge et såpestykke ved fotenden av senga. Personlig er jeg ikke noen stor fan av slike kjerringråd, men jeg prøvde jo dette, for ingenting skal være uprøvd! Vet ikke helt om det hadde noen effekt, men kan jo være verd å prøve?

Ellers kan jeg fortelle deg at da jeg slet med det samme i forrige svangerskap så var alt som het rastløse bein forsvunnet som dugg for solen med en gang babyen var ute! ;-) En liten trøst..?

Og om man skal se positivt på noe her, så kommer du antakeligvis til å nyyyte å få sove godt når babyen er ute. Ingen tror på meg når jeg sier at jeg gleder meg til å få sove etter fødselen (med mindre vi får et kolikkbarn, selvfølgelig). Med gutten vår var det i hvert fall sånn - jeg sov så utrolig godt mellom ammingene, og selv om jeg måtte stå opp og amme annenhver time så ble det jo mange timer sammenlagt, og MYE mer enn da jeg var gravid. Håper på det samme denne gangen også :-)

Skrevet

Her var det mange fine tips ja! :) Jeg skal prøve alt, så håper jeg virkelig at noe av det fungerer, men jeg må si at jeg er litt skeptisk til at såpestykket vil hjelpe da, hihi ;) Men man vet jo aldri så det er verdt et forsøk ;)

Så får jeg bare glede meg til min lille tulle er født så jeg får sove litt godt igjen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...