Gå til innhold

Grøtstart:))

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker litt erfaring å råd om første gang dere ga deres småtroll grøt/velling, å hvordan var reaksjonen? :)

Tenkte jeg snart skal prøve å gi mi lille litt grøt, da hun er 4 mnd om under en uke:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre lite positivt å si om innføring av grøt Jeg bruker å si at den er rota til alt vondt.

Den har forstyrra både tarmsystem og nattesøvn hos begge mine.

Med eldstemann begynte jeg når han var 4 mnd pga dårlig søvn. Første smaksprøve ga skikkelig magevondt. Og han var en som ikke hadde vært særlig plaget med magen tidligere. Det ble med den smaksprøven i første omgang, tok en ukes pause før jeg prøvde igjen. Tynnere grøt og mindre mengde gikk bedre, men tok laaang tid før han var oppe i en porsjon, ca 6 mnd tror jeg. Allerede ved halv porsjon begynte vi å merke det på søvnen. Veldig urolig, vanskelig for å falle til ro, våknet MYE om natten. Husker ikke om vi var begynt med glutenholdig grøt når det startet, men det er godt mulig. Den dårlige søvnen varte til han var godt over året.

Har så og si samme erfaringen nå med yngste. Med henne ville jeg vente lengst mulig med grøt. Hadde gitt frukt og grønnsaker fra 4 mnd og hadde tenkt å gi bare det fram til hvertfall 6 mdn. Men veldig dårlig vektoppgang gjorde at jeg ikke hadde noe annet valg enn å begynne med grøt ved 5 mnd.

Etter 2 uker begynte samme adferden som hos eldstemann å vise seg og jeg var nå så dum at jeg begynte med glutenholdig grøt. De til da gode nettene var nå i ferd med å bli et mareritt. Hun hadde til da hatt bare en oppvåkning pr natt, nå begynte hun å våkne minst annenhver time, skrek og var urolig. Hadde gjerne våkenperioder på et par timer hver natt.

Nå er hun 9 mnd og nettene er varierende, men ingenting å skryte av. Jeg har lenge mistenkt at hun ikke tåler gluten og at det er noe av grunnen til den dårlige søvnen.

Er såklart vanskelig å si om det er grøten sin feil og ikke bare en aldersfase som gjør det. Men med samme erfaring med to barn er det nærliggende å gi grøten skylda.

Skulle det bli et tredje barn på oss er jeg ikke sikker på om jeg kommer til å gi grøt i det hele tatt. De vokser opp uten i andre land, så da burde det være mulig for norske barn å klare seg uten også.

Grøt er tungt fordøyelig og en stor omveltning for en liten mage å få som første føde, så er logisk at magen reagerer negativt på det. Grønnsaker og frukt er langt lettere fordøyelig.

Skrevet

Da vil jeg gjerne fortelle hvordan det gikk hos oss, som gikk mye bedre:) Nå har gutten min skikkelit matvett, og har fra dag en krevd mye mat. Jeg ammet til han var 2 mnd gammel, da begynte jeg å få for lite melk, og han var aldri mett, så da gikk jeg over til mme. Da fikk han nan, som han fikk vondt i magen av. Byttet til collett, og da fungerte alt som det skal. Når han var litt under 4 mnd, begynte jeg forsiktig å innføre grøt da han begynte å våkne ofte på natta for mat igjen. Det var helsesøster som sa jeg fint kunne prøve med litt grøt. første skje så skjønte han liksom ikke helt hva dette var, men han gapte og gapte og ville ha mer. ble fly forbanna når han bare fikk 5-6 skjeer om gangen. etter to uker var vi oppe i full porsjon på kvelden. da begynte han å få smaksprøver igjen på morgenen, og etter to uker med det så var vi oppe i full porsjon på morgenen og kvelden. Nå har vi begynt med smaksprøver på middag, og han elsker det også og blir fortsatt like sint fordi han ikke får mer.

Jeg startet med å gi hipp sin grøt fra 4 mnd, og den er ganske søt, slik at det kan være derfor han elsket den. men den var også ganske mild for magen. Nå har jeg gått over til småfolk sin for 6 mnd, som ikke er riktig så søt, og han elsker den også. Han har hatt litt vondt for å bæsje to ganger siden vi begynte med fast føde, og da har jeg bare gitt han litt sviskemos. Prøvde å bare gi det, men det gulpet han opp igjen, så andre ganger blandet jeg litt inn i grøten og da ordnet det seg. har som sagt gitt sviskemos to ganger. han er nå 5 mnd og er virkelig på god vei med fast føde og jeg synes det er så koselig å se reaksjonen hans når han ser at han skal få grøt, spreller med bena av glede. Han lager også herlige lyder når han spiser grøt, mmmmmm. akkurat som han virkelig koser seg.

Jeg tror ting er veldig forskjellig fra barn til barn og en må nesten bare prøve. for oss gikk alt veldig lett. Prøv litt, ser du at babyen får problemer med magen, er det bare å vente litt før du prøver igjen. Jeg vet ikke om det har noen innvirkning men siden gutten vår er vant med mme, så kan det jo hende at det var derfor tarmene taklet grøten bedre her.

bare prøv deg fram:)

lykke til:)

Skrevet

Her begynte lillemor å få smaksprøver på mat for ca fire uker siden (rett før hun ble 5 mnd). Jeg begynte med gulrotmos i tre dager før hun fikk smake avokadomos, så blåbær osv. Alt i tre dager og på dagtid før jeg introduserte en ny matvare. De ulike grønsaksmosene har jeg laget selv med mm. Hun har også fått smake risgrøt fra Nestlè (blandet ut med vann og mm).

Nå nærmer hun seg seks måneder, men vi er fortsatt på smaksporsjoner og hun får fremdeles fast føde etter at hun har diet og på dagtid. Hun har ikke fått vondt i magen av noe av dette, men magen stoppet litt opp første gang hun fikk grøt (selv om dette kun var smaksporsjon og blandet med mm).

Det er ingen grunn til å starte med grøt ol når de er 4 mnd så lenge de legger på seg ol. En del mener imidlertid at det er lurt å la de få smake på ulik mat for at de skal bli vant med ulike smaker fra de er små (smake i begynnelsen kan være en liten teskje).

Uansett kan det være lurt å introdusere fast føde på dagtid den første tiden så man slipper at de eventuelt har magevondt på natten. Kan for øvrig anbefale www.barebarnemat.blogspot.com for oppskirfter og inspirasjon ( desverre ikke opptadert siden i sommer).

Lykke til (det er veldig morsomt å se de søte ansiktene når de får en ny smak i munnen :-D)!

Skrevet

Jeg har dessverre lite positivt å si om innføring av grøt Jeg bruker å si at den er rota til alt vondt.

Den har forstyrra både tarmsystem og nattesøvn hos begge mine.

Med eldstemann begynte jeg når han var 4 mnd pga dårlig søvn. Første smaksprøve ga skikkelig magevondt. Og han var en som ikke hadde vært særlig plaget med magen tidligere. Det ble med den smaksprøven i første omgang, tok en ukes pause før jeg prøvde igjen. Tynnere grøt og mindre mengde gikk bedre, men tok laaang tid før han var oppe i en porsjon, ca 6 mnd tror jeg. Allerede ved halv porsjon begynte vi å merke det på søvnen. Veldig urolig, vanskelig for å falle til ro, våknet MYE om natten. Husker ikke om vi var begynt med glutenholdig grøt når det startet, men det er godt mulig. Den dårlige søvnen varte til han var godt over året.

Har så og si samme erfaringen nå med yngste. Med henne ville jeg vente lengst mulig med grøt. Hadde gitt frukt og grønnsaker fra 4 mnd og hadde tenkt å gi bare det fram til hvertfall 6 mdn. Men veldig dårlig vektoppgang gjorde at jeg ikke hadde noe annet valg enn å begynne med grøt ved 5 mnd.

Etter 2 uker begynte samme adferden som hos eldstemann å vise seg og jeg var nå så dum at jeg begynte med glutenholdig grøt. De til da gode nettene var nå i ferd med å bli et mareritt. Hun hadde til da hatt bare en oppvåkning pr natt, nå begynte hun å våkne minst annenhver time, skrek og var urolig. Hadde gjerne våkenperioder på et par timer hver natt.

Nå er hun 9 mnd og nettene er varierende, men ingenting å skryte av. Jeg har lenge mistenkt at hun ikke tåler gluten og at det er noe av grunnen til den dårlige søvnen.

Er såklart vanskelig å si om det er grøten sin feil og ikke bare en aldersfase som gjør det. Men med samme erfaring med to barn er det nærliggende å gi grøten skylda.

Skulle det bli et tredje barn på oss er jeg ikke sikker på om jeg kommer til å gi grøt i det hele tatt. De vokser opp uten i andre land, så da burde det være mulig for norske barn å klare seg uten også.

Grøt er tungt fordøyelig og en stor omveltning for en liten mage å få som første føde, så er logisk at magen reagerer negativt på det. Grønnsaker og frukt er langt lettere fordøyelig.

Hvordan var han om natten?? hvordan sov han???

Skrevet

Hei, vi forsøkte med grøt når hun var ca. 4 måneder, men det var ikke så vellykket for oss, hun fikk magevondt, og det ble en lang natt... ;) Men hun har vært nokså sensitiv i magen også da, så jeg ble ikke så veldig forbauset egentlig. Jeg forsøkte med litt grønnsaksmos i dag (ca. 2 uker siden vi prøvde grøt), det blir spennende å se hvordan det går. :)

Med storebror var det helt annerledes, han var en storspiser og fikk fort sansen for grøt og gikk raskt opp i mengde uten å få noe magevondt. :)

Så du får nok bare prøve deg frem, et tips er å bare gi veldig lite første gang (som regel får man ikke i dem noe særlig heller, men man vet aldri :P), så evt. magevondt ikke blir altfor ille. Lykke til! :)

Skrevet

Vi begynte med grøt ved 4 mnd og han elsket det fra første stund! Begynte med Risgrøt fra Nestle, og blandet smaksprøve som beskrevet oå pakken. Fortsatte med smaksprøve porsjon i litt over en uke tror jeg så økte jeg gradvis. Ikke noe magevondt, men heller ikke noe bedre søvn desverre :-)

Skrevet

Tusen takk for svar alle;)

Det er ikke det att jeg tror hun får for lite mat, for hun sover hele natten fra 8-9 til 6-7 :) Men en gang må mann jo begynne å innføre fast føde, så tenkte å begynne nå å heller ta d veldig roli :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...