Gå til innhold

Dere som jobbe redusert pga små barn...

Anbefalte innlegg

Får jo pensjonspoeng som om jeg skulle hatt lønn på 360000 i året. Blir omtrent det samme det som om jeg skulle jobb fullt i turnus som sykepleier. Nei, er heller hjemme jeg altså. Tviler på at jeg kommer til å angre på det som pensjonist. Tror heller det er flere av dere som jager avgårde uten å ta hensyn til livet dere lever nå som angrer, når den tid kommer.

Fortsetter under...

Får jo pensjonspoeng som om jeg skulle hatt lønn på 360000 i året. Blir omtrent det samme det som om jeg skulle jobb fullt i turnus som sykepleier. Nei, er heller hjemme jeg altså. Tviler på at jeg kommer til å angre på det som pensjonist. Tror heller det er flere av dere som jager avgårde uten å ta hensyn til livet dere lever nå som angrer, når den tid kommer.

Helt enig. Og det er mer enn jeg får i 100% stilling som kokk.

Jeg jobber 70%, har en fridag i uken og jobber bare 6 timer de andre dagene.

I tillegg jobber mannen i en bransje hvor han kan jobbe mye noen perioder av året og mindre andre perioder så vi bytter litt på det. Jeg jobber 100% de månedene å året det er høysesong i min bedrift også jobber mannen litt redusert de samme månedene.

Vi jobber aldri 100% begge to samtidig, men i løpet av et år jobber han mer enn meg i snitt. Mest fordi han tjener temmelig mye mer enn meg, så det lønner seg ikke å gjøre det annerledes selv om han gjerne skulle vært mer hjemme med ungene.

Jeg skal jobbe 80 % første året som minstemann er i bhg. Hadde foretrukket at mannen min og jeg begge jobbet 90 %, slik at gutten vår kunne vært like mye sammen med oss begge, men da mannen min er driftskonsisjonær for en stor kjede med svært høy aktivitet, så går det dessverre ikke :(

Endret av Marsipanmamma

Vi har valgt at det er jeg som jobber deltid av flere årsaker. For det første er det jeg som har de mest håpløse arbeidstidene i utgangspunktet, så hvis jeg i det hele tatt skal se barna om ettermiddagen, så må jeg jobbe redusert. I tillegg tjener mannen mye mer enn meg, så totalinntekten ville vært mye lavere hvis han jobbet redusert enn når jeg gjør det. Så trives jeg bedre med å hente barn, lage middag, ordne hus osv enn mannen gjør.

Pensjonspoengene tenker jeg på, men syns det er mye viktigere å ha tid til barna nå enn å ha masse penger som pensjonist.

Annonse

Skulle gjerne jobbet litt redusert nå mens ungene er små, men hos oss er det nå slik at det er mannen som tjener minst, og det blir et stort tap om jeg skal jobbe redusert... Tror jeg i utgangspunktet hadde ønsket at både jeg og mannen kunne jobbet f.eks 90% med kortere arbeidsdager. Da hadde vi fått mer tid sammen som familie, og det er jo det vi er! Koser meg aller mest når vi er sammen alle sammen, og for ungenes del (og vår egen) syns jeg det da ville vært best om vi jobbet redusert begge to.

Jeg og mannen har bytta på å jobbe deltid vi, helt siden vi fikk barn for seks år siden. Har aldri hatt kjempegod råd, men vi klarer oss helt fint :)

Nå er mannen student, så han har veldig fleksible dager.

De aller aller fleste vil nok klare det, om man bare prioriterer riktig!

Gjest To stjerner

Hvor mye jobber dere pr uke?

Jeg lurer på å gå ned i stilling et halvt års tid, slik at jenta vår på 13mnd skal få kortere dager i bhg.. Er dette et dumt valg?

Vi har ikke verdens beste inntekt, meen vi hadde klart oss helt ok.

Jeg har prøvd både å jobbe fullt og 70%, og for meg ble livet et helt annet når jeg gikk ned til redusert. Alt falt mer på plass, ikke minst logistikken med at barna kunne hentes tidligere setter jeg mest pris på, men også det å ha litt ekstra tid til å handle og ordne praktiske ting på den fridagen i uka jeg har.

Pensjonspoeng blir alltid nevnt når en sånn diskusjon kommer opp. Jeg sparer penger som tilsvarer tapet på egen konto hver måned. Det er selvsagt både for mannen min og jeg, det er jo et samarbeid dette her.

Jeg bare vet at dette er riktig for meg og oss, og at jeg ikke vil angre noen gang på det. Følg din egen overbevisning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...