Gå til innhold

Dere som jobbe redusert pga små barn...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Arbeidstidene og antall timer pr uke varierer litt, men jeg jobber ca 70%. Da har jeg en dag fri pr uke + at jeg slutter tidligere noen av de andre dagene. I tillegg jobber jeg noe helg og det er også med på å gjøre at jeg får mindre på ukedagene.

Har dere god økonomi siden dere gjør dette ?

Om man har god eller dårlig økonomi bestemmer man jo egentlig selv etter hva man legger opp til. Hvis man kjøper et hus som tilsier at man må ta opp masse lån, så har får man dårligere økonomi enn om man kjøper et litt mindre hus, et som er litt eldre, litt lengre "på landet" osv. Det samme gjelder ferier, bil, matvaner, klesvaner osv osv.

Vi er sjeldent på lange ferier, har et forholdsvis lavt klesbudsjett, familien bor nærme så vi bruker ikke mye penger på å besøke dem heller. Samtidig har vi kjøpt et hus som vi ikke trengte å ta opp et større lån til enn vi med god margin kan betale. Nå er jo i tillegg renta lav og vi har regnet med at den kan stige mye. (Da vi kjøpte vår første leilighet satt vi å regnet på om vi fortsatt kunne betale lånet hvis renta steg til 10%, for det var det snakk om at den kunne gjøre den gangen. Vi regnet vel ikke med like høy rente da vi kjøpte huset, men 7-8% ville vi vite at vi kunne betale uten å måtte spise kun kneip og havregryn.)

Etter vi kjøpte huset har lønningene våre steget noe, sånn de gjør i løpet av noen år. I tillegg er jo renta veldig lav og det også gjør at vi har bedre råd. Derfor har vi økonomi som tilsier ta jeg kan jobbe redusert. For min del er også noe av årsaken at arbeidstidene mine med 100% jobb ville vært sånn at jeg knapt hadde sett barna og det er selvfølgelig uaktuelt.

Annonse

Jeg kunne også tenkt meg å redusere stillingen min til 80% f eks.. GUtten vår har begynt i bhg, men er kun 11mnd og får litt vondt av han når han må være i bhg fra 7.30 - 15.30.. Synes det blir veldig lange dager for en sånn liten en!

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥

Jeg jobbet i 50% stilling det første året vesla gikk i bhg. Følte det var riktig for oss, ettersom hun startet rett før hun fylte 1 år.

Først jobbet jeg hver dag fra kl 0800 til 1130, slik at jeg kunne hente tidlig hver dag. Etterhvert byttet jeg slik at jeg jobbet fulle dager tirsdager og torsdager, og halve dager fredager. Da kunne vi har rolige dager hvor hun enten var hjemme eller noen få timer i bhg mens jeg f.eks vasket huset eller handlet.

Dette passet oss perfekt, og skulle selv ønske jeg alltid kunne jobbe redusert... men det tillater dessverre ikke økonomien:)

Jeg jobber 75%. Da har jeg fri en dag i uka, jobber fem timer en dag og 6,5 timer de tre andre dagene. Samt hver 4.helg.

Snart begynner jeg med turnus, da blir jeg spent på hvordan vaktene blir.

Ellers velger vi også dette fremfor god råd. Samboeren er student, så vi har det ikke fett. Men det passer vår familie best at jeg jobber litt redusert.

00.32 her

For min del tenker jeg at jeg kommer til å jobbe 100% om noen år kanskje...men så lenge jeg har en mann som tjener veldig bra og vi har råd til at jeg jobber 60% så synes jeg faktisk at jeg bare er heldig som har muligheten til det:) Og helt ærlig nå mens barna er under skolealder, så hadde jeg ikke orket å jobbe 100% uansett. Så om vi hadde hatt dårligere råd så hadde vi bare vært nødt til å priotere annerledes, akkurat nå har vi god råd, og det hjelper selvfølgelig på når jeg kun jobber 60%.

Har kun jobbet i 6 mnd da, gikk hjemme i 4 år før den tid...men trives veldig godt i jobb, får energi av det:)

Annonse

Jeg jobber 80%. Funker flott for oss, vi løste det med at vi dropper ferien i år. Greit med pensjonstap, men verdien av mine barns første år står høyere i kurs hos meg rett og slett. Når jeg er pensjonist er jeg gjeldfri og skal heller informere barn og barnebarn om at bursdag og julegavene blir knepne siden vi var hjemme og gav de en lykkelig barndom istedet, hehe!

Så lenge dere klarer dere, hadde jeg helt klart gjort det. Det er verdt det uansett pengetap, men det er greit å tenke litt fremover og være klar over hva man taper. Om 20 år kan ting ha endret seg – ingen garanti for at alt går slik man planlegger.

Kanskje dere kan bli enige om at dere kompenserer ditt pensjonstap med ekstra oppsparing til deg når du er tilbake i full jobb.

Jeg jobber 50%. Er alenemor med en datter på 13 mnd. Det er helt perfekt for oss!! :) fri man og tirs. Jobber 5-6 timer ons, tors og fre + hver tredje lørdag. Får med meg det beste av begge verdener!

Mini er med Aupairen :))

Pga overgangsstønad ++ og jeg i tillegg leier ut en leilighet i huset mitt gjør at jeg klarer meg fint økonomisk!

Dere er klar over pensjonstapet, jenter?

Hvorfor kan ikke mannen gå litt ned i arbeidstid?

Nei, jeg tenker ikke så mye på det. Jeg skrev over at jeg jobber 75%. Barna mine er ganske store nå, 5 og 8 år, men siden eldste er rimelig krevende så hadde jeg uansett ikke klart å jobbe mer enn 75%. Så selvom jeg selvsagt har et valg, så føler jeg samtidig at jeg ikke har så mye valg..

Jeg jobber redusert fordi jeg ikke greier å jobbe fullt; enten jobber jeg 100% og er sykemeldt store deler av stillinga eller så jobber jeg deltid og holder hodet over vannet. Jeg har faktisk lurt på om det hadde vært bedre å ta en full stilling, kjøre meg selv 'på ræv' og få en uføreprosent, da har man i hvertfall fått det "godkjent" at man ikke kan jobbe 100%. Når jeg jobber "frivillig deltid" virker det som om folk bare tror jeg er dum og lat, pensjon og 'likestilling' nevnes ofte, men det er jo jeg som er syk, ikke mannen min, så det hadde ikke hjulpet meg om han var hjemme :P

Jeg jobber 90 %- fri en dag i uken. Dette er dagen hvor alt ordnes. Barna har noe kortere dag, men det er ikke alltid. De har 7.5 t dager de andre dagene. Dette at jeg har fri gjør at det aldri er ting som må ordnes i helg eller kveld, vi får tid til å være sammen etter en dag i bhg og helgen gjør vi kun familieaktiviteter.

Jeg setter stort sett av et par timer til venninnetreff.

Nå tjener jeg godt over 1 million i året, men siden jeg tjener så godt merkes det godt på lønnen at jeg jobber mindre.

Frem til minste unge begynner på skolen får man godskrevet pensjonspoeng så jeg taper ingen ting så lenge jeg går opp i 100% stilling når yngste begynner på skolen.

Jeg jobber 80%. Jeg har fri en dag i uken. Jeg veksler mellom å gi barnet vårt kort dag og fri denne dagen. Jeg har hatt litt dårlig samvittighet når jeg sender han i bhg når jeg har fri, men da har jeg tilgjengjeld fri hver ettermiddag og i helgene hvor jeg kan nyte hvert minutt med han. Jeg har et yrke hvor jeg er nødt til å dra med meg mye arbeid hjem.

Artig hvordan alle bruker dette med sydenturer som et mål på hvor mye penger man har :)

"nei vi har ikke så god råd, så vi reiser ikke til syden hvert år". Akkurat som om hele budsjettet til folk står og faller på en sydentur:)

Vi jobber fullt begge to, men tar oss likevel ikke råd til en sydentur hvert år.

Artig hvordan alle bruker dette med sydenturer som et mål på hvor mye penger man har :)

"nei vi har ikke så god råd, så vi reiser ikke til syden hvert år". Akkurat som om hele budsjettet til folk står og faller på en sydentur:)

Vi jobber fullt begge to, men tar oss likevel ikke råd til en sydentur hvert år.

Det var ikke det jeg skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...