Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Jeg tenker at de har en veldig snever interesse for mat og at de egentlig er litt dumme. En går jo glipp av mye verdifull hjerneføde ved å kutte ut fisk. Også tenker jeg at foreldrene må være litt sløve som ikke har giddet å trumfe gjennom ved å inkludere fisk på ukesmenyen da barna vokste opp.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Hehe.. Har du lest dette blogginnlegget, eller ?! http://littshabbylit...ers-middag.html Jeg tenker forøvrig at alle ikke kan like samme.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Tror ikke det er det at foreldre ikke lar barna få fisk til middag gjør at barna ikke liker fisk. Mannen min spiser ikke hvit fisk fordi han syns det er smakløst. Laks derimot er han veldig glad i. Broren min fikk "skrekk" for fisk etter at han som 3 åring var med på fisketur og fikk se fisken sprelle i båten, samt være med på å gjøre den opp etterpå. Nå etter at han ble voksen er han så smått begynt å spise det igjen, men det er ikke det beste han får.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Jeg tenker at det er barnslig, spesielt hvis de ikke spiser noe fisk og ikke har smakt på det siden de var barn. Det finns jo utrolig mange forskjellige fisketyper og ikke alle smaker likt. Jeg syns også det er utrolig sært hvis familien aldri har det hjemme fordi far (eller mor) ikke liker det. Da lærer man jo barna også at det er en ting man skal holde seg unna.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Kjente en som ikke spiste fisk i det hele tatt. De dagene hun jobbet natt, så spiser resten av familien fisk. Ellers spiser dem ikke fisk i det hele tatt når hun er hjemme. Det syns jeg er litt sært. Tenk å gleder seg til mor jobber natten slik at dem kan spise fisk.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Mamma og pappa var av den gamle skolen der barn skulle smake på alt, all maten skulle spises opp uansett hva som ble servert og man fikk ikke under noen omstendigheter få gå fra bordet før alt var spist opp, selv om man ikke forsynte seg selv. Jeg var et barn som ikke var så veldig glad i fisk og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg fikk lempa en diger posjon og måtte sitte helt til langt over kveldsmat ved middagsbordet og endte opp med å sise kald fisk med kalde poteter, kalde gulrøtter og stivna kaldt smør til jeg brakk meg. Nå er jeg godt over 30 år og jeg spiser ikke fisk. Klarer ikke engang lukten av fisk før jeg brekker meg. Det er ikke så mye fisken i seg selv lengre, men minnene.....
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Jeg tenker at jeg skjønner de godt! Jeg spiser ikke fisk selv heller pga at det bokstavlig talt ble dyttet ned i halsen min når jeg var liten. Jeg skulle gitt mye for å like fisk og jeg har lyst til å like det, men jeg brekker meg når jeg får det i munnen. Flere ganger har mamma lagd fjellørret med rømme saus og det lukter helt fantastisk og hver gang prøver jeg å spise det og det smaker godt, men jeg klarer ikke å svelge det:( Jeg syns makrell i tomat lukter veldig godt, men klarer ikke å spise det heller
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 Jeg tenker at det er utrolig sært å ikke spise FISK uansett om man er mann eller kvinne, stor eller liten. Fisk er ikke fisk, fisk (eller sjømat generelt) er utrolig mye forskjellig; hvit fisk, rød fisk, panert, frittert, kokt, stekt, dampet osv osv osv.....å si at man ikke spiser noe sjømat overhode er og blir utrolig sært!! At man ikke er så begeistret for torsk eller sei i seg selv er jo greit nok, men seibiff er neppe representativt for all sjømat...... Her har ungene blitt servert fiks og sjømat regelmessig fra de kunne spise fast føde. ikke all sjømat de er like glad i selvfølgelig. Men ved å servere ulik sjlmat regelmessig, blir de også etterhvert vant til både smak og konsistent:)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 Jeg tenker at de har en veldig snever interesse for mat og at de egentlig er litt dumme. En går jo glipp av mye verdifull hjerneføde ved å kutte ut fisk. Også tenker jeg at foreldrene må være litt sløve som ikke har giddet å trumfe gjennom ved å inkludere fisk på ukesmenyen da barna vokste opp. Menn? Både kvinner og menn spiser ting de vil, og lar være å spise ting de ikke vil. Og som motspørsmål - Spiser du smalahove MED øYET? For det er noe av det beste som finnes Eller er du sær, som så mange andre?
Gjest 00000 Skrevet 21. januar 2012 #10 Skrevet 21. januar 2012 Jeg var sammen med en mann som ikke har smakt fisk i voksen alder, og nektet å smake på fisk. Uansett, panert, fritert osv.. Det er sært det! Vi har mange barn sammen, å hver gang han jobbet senvakt, så fikk barna fisk. Uansett om jeg ikke følte for en fiskedag der og da, så måtte jeg siden det var min og barna sin sjanse til å få i oss fisk og grønnsaker (nei,han spiste ikke grønnsaker heller)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 Jeg tenker at de har en veldig snever interesse for mat og at de egentlig er litt dumme. En går jo glipp av mye verdifull hjerneføde ved å kutte ut fisk. Også tenker jeg at foreldrene må være litt sløve som ikke har giddet å trumfe gjennom ved å inkludere fisk på ukesmenyen da barna vokste opp. Menn? Både kvinner og menn spiser ting de vil, og lar være å spise ting de ikke vil. Og som motspørsmål - Spiser du smalahove MED øYET? For det er noe av det beste som finnes Eller er du sær, som så mange andre? Har smakt det, med øye og alt. Det var godt. Kan godt tenke meg å spise det igjen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #12 Skrevet 21. januar 2012 Jeg tenker at de har en veldig snever interesse for mat og at de egentlig er litt dumme. En går jo glipp av mye verdifull hjerneføde ved å kutte ut fisk. Også tenker jeg at foreldrene må være litt sløve som ikke har giddet å trumfe gjennom ved å inkludere fisk på ukesmenyen da barna vokste opp. Menn? Både kvinner og menn spiser ting de vil, og lar være å spise ting de ikke vil. Og som motspørsmål - Spiser du smalahove MED øYET? For det er noe av det beste som finnes Eller er du sær, som så mange andre? Jeg synes ikke det går an å sammenlikne smalahove med fisk generelt. Smalahove er en RETT. å ikke spise fik generelt må du i tilfelle sammenlikne med å ikke spise kjøtt overhode.
Zikosu og William Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 Jeg er generelt ikke begeistret for fisk selv,men jeg smaker om jeg får det servert og jeg lager fisk til sønnen min.. Det er bare noe med konsistensen og lukta som bremser seg for min del.. Så fort jeg treffer på bein så begynner det bare å bygge seg opp i halsen min!! Jeg kan fort få sperre for kylling og andre ting også.. å si noen er dumme bare fordi de faktisk ikke liker fisk vil jeg si er dumhet i seg selv!! Det finnes antakelig noe mat du selv ikke liker,HI,gjør det da deg til dum i øynene til de som liker det?? Nei,antakelig ikke!! For normale,voksne mennesker aksepterer at andre har annen smak enn en selv og at det kan være opplevelser fra barndommen som skaper vegring for enkelte ting!! Om noen er snever her,vil jeg våge og si det er nettopp dere som ikke viser toleranse og aksept for de som ikke er akkurat som dere selv!! Og ja,jeg signerer med nicket mitt for jeg er ikke redd for å si min mening!!
Frenzia Skrevet 22. januar 2012 #14 Skrevet 22. januar 2012 Min familie kan deles i to grupper når det kommer til smak. Den ene delen som liker søtt og dessert, og den andre som liker salt og middag. F.eks: Søstra mi og mannen min elsker salt. De kan stappe innpå potetgull og fiskfilleter. Nevøen min og jeg kan stappe innpå boller og sjokolade. På lørdagskveld kan mannen min sitte med godteposen full av reker, mens jeg kan putte ned på ett par posjoner med risengrynsgrøt. Han får brekninger av for mye ris med sursøt saus og karamellpudding, mens jeg får brekninger av potetgull og sild. Jeg spiser derimot fisk innimellom dersom jeg får den servert med rømme til, men i svært små posjoner, for ellers kommer det opp igjen. Og dersom noen kommer og kaller meg og nevøen min for dumme fordi vi ikke er skapt til å tåle for mye salt mat, så skal jeg jammen daske dem blå med en kald torsk og kryne dem i en bøtte med slo!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå