Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Hei! Tidligere i svangerskapet fikk jeg påvist streptokokker i underlivet. Jeg fikk da beskjed fra legen min om at vi ikke gjorde noe med det, bortsett fra å ta en ny prøve når termin/fødsel nermet seg. Jeg tenkte ikke så mye på det den gang... I forrige uke var jeg hos legen igjen og hun tok da en ny prøve, som jeg får svar på til uken.. Hvis det viser seg at jeg har det enda, skulle hun ringe føden og de skulle "bli enige" om hva som skulle gjøres osv. Hu,, klarer ikke å la være å tenke på det, om jeg har det enda osv... Har forstått at det ikke er farlig for baby om jeg har det nå, da den ligger godt beskyttet inni livmoren, men at det evt. kan være farlig å ha det under fødsel, da baby kommer i kontakt med det når den fødes...men at man kan få antibiotika under fødsel, og at det da skal gå bra... Men jeg tenker så mye på dette...har lest litt frem og tilbake på nettet, noe som egentlig bare er dumt..men det jeg lurer på er om det er noen som har hatt dette selv, og som evt. måtte få antibiotika under fødsel osv.. Trenger så sårt å høre om noe som har hatt det(selv om jeg vet jo ikke 100% om jeg fremdeles har det), og som det har gått bra med barnet og alt..noen positive historier... Har forstått at dette er ganske vanlig, men blir alikevel bekymret... På forhånd takk for svar dere
Alves Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Hei.. Jeg fikk paavist streptokokker i underlivet ved forrige svangerskap..og det eneste som ble gjort var at jeg fikk antibiotika intravenöst under födsel,og alt gikk helt bra med jenta mi.. Er naa gravid med nummer to,og skal ta test i uke 35,for aa se.. Men som sagt..alt var bare 100% topp helsemessig med min lille,og det er snart 4 aar siden:)
mamma til (snart) 2 :) Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 ÅÅ, tusen takk for svar!! Det var akkurat det jeg trengte Å høre:-)!!! Tusen takk igjen!!
mamma til (snart) 2 :) Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Nå fikk jeg opp navn ser jeg..i sta ble det bare anonym..rart...
3 på rad Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Kan man få en slik test hvis man ber om det, eller er det bare ved spesielle tilfeller? Jeg skal til legen på tirsdag og har bekymret meg i tre uker nå etter at jeg leste en artikkel om dette.. Hadde vært deilig og fått det avkreftet i det minste,
ama<3 Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Heii! Jeg fikk påhvis dette selv når jeg var 5 mnd på vei... Streptokokk type b, er det det du har? Etter å ha lest alt som kunne gå galt ble jeg kjempe urolig å leimeg..legen ringte og sa dt over tlf så jeg satt igjen med masse spm,syntes det var unødvendig å ta det på tlf men... Til saken, hehe - jeg fikk ikke behandling ,for som du sier selv, babyen har det trygt i livmor;) det som er viktig er at du drar til sykehuset med EN GANG vannet går. Har jeg fått streng beskjed om! Da kan du få intravinøs med det samme ,og hindre smitteoverføringer. Det er normal praksis å gi antibiotika uansett om du har noe form for utbrudd elr ikke for har du streptokokkene så har du viruset i deg og er ikke sikkert babyen har laget antistoffer mot det. Det er ikke vablig å sjekke disse bakteriene uten at man tror de kan være der, så jeg syntes vi er heldig! Jeg ANER IKKE hvorfor de ikke har dette som standard prosedyre her i landet..noen andre land har det. De vil også være nøye med å følge feber eller andre tegn på babyen. Veldig viktig med god hygiene,håndhygiene spesielt! Så dumt hvis man skal slurve litt og bebisen får skumle basselusker... Det kan jo gå riktig galt om man ikke vet om det. Hvertfall gjorde det det for mange år siden, legene lar ikke bakterien herje som før tror jeg. De må være mere obbs. Lykke til
Alves Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 Jeg synes det er merkelig at ikke denne testen er vanlig i Norge..Jeg selv bor i Portugal og her er det helt vanlig at man tar denne testen..
FruEnebær Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 Hei "mamma til (snar- t) 2 " Jeg har også fått påvist streptokokk B og skal få antibiotika under fødsel. Skal til legen til uken, og da skal vi snakke om hvilke type antibiotika, for det er ikke alle typer jeg responderer godt på.... å få "diagnosen" legger en ekstra "klam hånd" over fødselen, som jeg i utgangspunktet gruer for. :-/ Det går jo sikkert kjempebra, men tanken på at noe kan gå galt pga dette er jo unektelig tilstede. Ellers kjempebra at både din og min lege har testet oss for dette, slik at vi får antibiotika. Det minimerer jo riskioen betrakelig, etter det jeg har lest og hørt. Jordmoren min er også veldig rolig i.f.t. dette, det er kun i promille-tilfeller det går galt, når man får antibiotika.
ama<3 Skrevet 22. januar 2012 #9 Skrevet 22. januar 2012 Jeg synes det er merkelig at ikke denne testen er vanlig i Norge..Jeg selv bor i Portugal og her er det helt vanlig at man tar denne testen.. For å si det rett ut, det er helt på trynet!!
Sørlandsbaby09 Skrevet 22. januar 2012 #10 Skrevet 22. januar 2012 Så lenge du har fått påvist bakteriene og du får antibiotika intravenøst under fødselen, er det ikke farlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå