Gå til innhold

Hva skjer på 2-års kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har time neste uke, og jeg er litt spentpå hva det går ut på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Vi var på kontroll for noen mnd side, og da hadde vi time hos både lege og helsesøster.

Hos legen var det "standard"-sjekk; målte høyde og vekt, sjekket ører og øyne, kjente på magen og på hoftene. Spurte også om det var andre ting vi ønsket å ta opp.

Hos helsesøster så hadde vesla og helsesøster et type rollespill. Det lå endel leker på bordet der, og helsesøster spurte om forskjellige ting som vesla skulle gjøre. Som f.eks "Hva drikker man av" og "Kan du legge bamsen oppi sengen". Hun sjekket også om vesla kunne bytte med klosser og rydde ting sammen. I tillegg leverte vi et skjema som vi hadde fått tilsendt og fylt ut på forhånd.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg og guttungen var på tirsdag. Vi var ikke hos lege, bare hos helsesøster (var det litt rart?). Vi snakket litt om hvordan ting gikk, barnehagen osv. Jeg glemte selvfølgelig det skjemaet vi hadde fått tilsendt på forhånd, så vi snakket litt om helsen hans også, om han ser dårlig og alt det der.

Så hadde helsesøster og gutten et sånt "rollespill" som Kira snakker om, med diverse ting og leker hun hadde funnet frem. "Bamsen er så tørst, hva kan han drikke av?" og "Kan du legge skjeen oppå fatet?". Veldig enkle greier :-)

Skrevet

Vi var på kontroll for noen mnd side, og da hadde vi time hos både lege og helsesøster.

Hos legen var det "standard"-sjekk; målte høyde og vekt, sjekket ører og øyne, kjente på magen og på hoftene. Spurte også om det var andre ting vi ønsket å ta opp.

Hos helsesøster så hadde vesla og helsesøster et type rollespill. Det lå endel leker på bordet der, og helsesøster spurte om forskjellige ting som vesla skulle gjøre. Som f.eks "Hva drikker man av" og "Kan du legge bamsen oppi sengen". Hun sjekket også om vesla kunne bytte med klosser og rydde ting sammen. I tillegg leverte vi et skjema som vi hadde fått tilsendt og fylt ut på forhånd.

Vi hadde ganske lik kontroll som dere. Normalt helsesjekk, og samtale og rollespill med helsesøster. Hun sa det i hovedsak er språket som blir vurdert på denne kontrollen.

Skrevet

Forsto barna deres alt i rollespillet da?

Skrevet

Forsto barna deres alt i rollespillet da?

Det var ikke noe problem. Helsesøster tok fram e og en ting fra en liten sekk og spurte om jenta kunne f.eks legge bamsen i senga, og gi bamsen dyne. Jeg regner med at de tar høyde for at noen er litt sjenerte og trenger litt tid før de tør å leke med. Jenta vår er sterk språklig, og flink til å konsentrere seg, så dette var enkelt for henne. Vet ikke hva som er vanlig, men det virket som om de vurderer konsentrasjonsevne, evne til å forstå enkle instruksjoner og evne til å utføre handlingene.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Sønnen min fikk 10 av 10, om man kan si det sånn, men han er sterk språklig og snakker allerede i setninger. Hs er selvfølgelig klar over at "normalt" er et vidt begrep, så ingen ting er feil. Noen barn er jo også så sjenerte at de ikke sier et kvekk før det har gått to timer (ene jenta i barnehagen til sønnen min er sånn, selv om hun snakker helt rent når hun først snakker). Heldigvis har de satt av nesten en hel time til toårskontrollen, så ungene rekker å bli varme i trøya før de setter igang :-)

Skrevet

Her var det fort inn og ut, hun ble bedt om å legge et puslespill, og så var det sjekk av øyne, øre, mage, hofter, lytting.. Også høyde og vekt. Det var det. Tok kanskje 20 min. Legen vi skulle til var syk, så fikk presset oss inn hos en annen, kanskje derfor det gikk litt fort.

Skrevet

hos oss var det legesjekk så satt vi sammen med resten av gruppa og pratet oss voksne mens ungene lekte. HS spurte aldri ungene om noe og det synes vi alle var litt underlig. de spurte oss hva ungene kunne og hvordan ting gikk og det var det..

greit med legesjekken men ellers var det litt bortkastet tid..

men ser det er forksjellig fra plass til plass.

Skrevet

Hos oss var toårskontrollen kun hos lege.

Først måtte gutten legge et puslespill. Deretter sjekket han ører, testikler, lyttet på hjerte og lunger og klemte på magen. Legen var forresten kjempeflink.

Sjekket ikke språk eller noe annet, men så selvfølgelig på høyde og vekt.

Synes egentlig det var greit. Hos oss er kontrollene hos helsesøster ofte litt "dillete" etter min smak.

Skrevet

Var på toårskontrollen i dag med sønnen min. Høyde og vekt først, deretter var vi hos helsesøsteren (ikke lege denne gangen).

Hun snakket med oss om hvordan alt var, om han gikk i barnehage, om språket, om appetitten, eventuell toårstrassing osv. Han fikk leke med tingene hun hadde der inne. Deretter gav hun ham et puslespill som han fikset på et blunk, og et koppestell og en bamse + dukkeseng. Hun spurte om han kunne gi bamsen litt mat, noe han gjorde før bamsen fikk teppe over seg i senga si. Helsesøsteren sier at de sjekker om barna er med på rollespill blant annet for å utelukke autisme (autistiske barn gjør visst ikke dette).

Hun snakket litt med ham om andre ting også, forklarte blant annet at han kunne klatre opp i sofaen og se ut av vinduet dersom han ville se på bilene utenfor (vindu ut mot motorveien). Dette gjorde han straks, bilgal som han er. Det handler vel om å sjekke språkforståelsen. Sønnen min snakket mye der inne, og setter sammen 2-3 og noen ganger 4 ord til setninger og det er absolutt godkjent for en på 24 mnd. Det hun så etter var at de kunne en del ord og at de setter sammen to ord som gir logisk mening (setning).

Vi snakket litt om pottetrening også. Vår gutt er absolutt ikke villig til å sitte på potta, og anbefalingen var at vi bare venter litt og ser det an. Gjennomsnittlig modenhetsalder for potte er visst 27 mnd... Potta kan være på badet og vi kan snakke litt om den innimellom slik at han blir mer og mer bevisst på at den er et alternativ til bleia :)

Hun sjekket tennene også, for å se etter tegn på hull. Og spurte litt om han kunne diverse motoriske ting, som å gå og løpe. Var igrunn ingenting på den lista hun hadde som var noen grunn til å snakke så mye om.

Skrevet

Rart der de ikke har gjort noe mtp på språk, det vesentlige her er å sjekke ut språkforståelsen til barnet, ikke selve språket da de fortsatt er så liten, men det er språkforståelsen som er så utrolig viktig for den videre utviklingen. Derfor disse rollespillene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...