Gå til innhold

Irritert. Noen med erfaring med Metformin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk i november 2011 vite at jeg hadde PCO, Etter mange lege besøk hos fast legen og gyn. fant de ikke noe galt, og ba meg ta ibux mot mange smertene.

Tilslutt gikk jeg til Volvat fr.stad der hun så med en gang at jeg hadde pco. Jeg hadde ikke hatt menstrasjon på over et år. og gått opp 25 kilo i vekt på under et år.

Etter møtet med Volvat dro jeg tilbake til fastlegen og forklarte hva de på volvat hadde sagt i tillegg til brev hun sendte med meg og han skrev ut slankepiller til meg, men disse funket ikke.

Idag var jeg igjen hos legen for at han skulle finne noe annet til meg.

Men det kunne han ikke gjøre for han mente det ville være uforsvarlig av han å gi ut igjen nå, at vi burde vente litt.

han ville også sende meg tilbake til gynokologen jeg var på i Moss som ikke fant ut at jeg hadde pco. Når jeg sa jeg heller ringte til volvat for å bestille time hos henne, mente han det var bortkastet penger, for de på volvat fant ikke ut noe mer enn offentlig gyn.

Jeg spurte fastlegen i dag om metformin og han sa at det ikke var vanlig å gi til de med pco, men jeg har lest noe helt annet. Han påsto jeg var lettlurt, for det var ikke vanlig i det heletatt. Eneste jeg vil er å ha regelmessig mens, og eggeløsning.

Noen med erfaringer med metformin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er undervektige pcos'er, har snart gått på metformin i 1år å har ikke gått ned i vekt dessverre:/ dessverre for din del asså, men spurte legen å han sa at de hjalp mot blodsukkeret å ikke vekt nedgang i seg sjøl.

Skrevet

Hei :)

Jeg har pcos og har gått på metformin ett halvt års tid nå. Fikk dem av privat gyn. som jeg følte jeg fikk utrolig mye mer hjelp og forståelse hos enn hos min fastlege og den offentlige gynekologen jeg ble henvist til..Hvis du ikke blir tatt på alvor, bytt lege! :-)

Uansett... Nå er cystene som var på eggstokkene faktisk borte, de minsket etter metformin-starten og nå er de vekk (enn så lenge?) Har ikke gått noe ned i vekt av de...men det var heller ikke det viktigeste.

Forstsatt ikke gravid da, men er i gang med hormonbehandling nå, så håper det går rett vei :-)

Skrevet

metformin for min fordel har jort at jeg gikk ned første gang før graviditeten med gutten min 18 kg. så gikk jeg opp 9 kg etter fødsel og de har jeg tatt av meg igjen med hjelp av metformin. trener ca 2 ganger i uka i 45 min for å holde bekken stabilt.

metformin har jort at jeg har fått en mere stabil syklus..

Skrevet

Hei!

Jeg har god erfaring med metformin.

Jeg har selv pco, fikk diagnosen i 1999 og ble satt på metformin med engang!

Det for å få i gang mensen som jeg ikke hadde da, men også for å bedre insulin resistensen som pco gir deg. Jeg starta op en pille daglig i to uker før jeg økte til to om dager i to uker, sånn fortsatte jeg å øke til jeg var på fire piller om dagen.

Jeg endret livsstilen, begynte å spise sunnere og trene og gikk ned 60 kg. Dette hadde ikke gått uten metformin.

Min erfaring er at mange fastleger har null peiling på pco.

Jeg fikk min lege til å søke meg til rikshospitalet, endokrinologisk avdeling. Dit går jeg fortsatt, er på kontroll 2 ganger i året. Veldig fornøyd med den oppfølgningen. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om å bli henvist videre, siden han ikke hjelper deg, og ærlig talt ikke tar deg seriøst. Jeg fikk også tilbud om slanke piller, men de gjorde meg bare dårlig. For 3 år siden fikk samboeren min kreft og da slutta jeg å være flink med mat og trening og gikk opp 30 kg.

Nå er han frisk igjen og i fjor begynte jeg å spise lavkarbo og har gått ned 17 kg pga. det. Prøv lavkarbo, det hjelper bra på insulin nivået i blodet.

Lykke til videre, håper du får riktig hjelp til slutt!

Skrevet

Jeg har PCO og hadde regelmessig mens, men ikke EL. Fikk skrevet ut Metformin på privatklinikk vi går til for å blir gravide (etter mange mislykkede forsøk) Etter 1,5 mnd på Metformin så ble jeg endelig gravid :) (Fikk også Pergotime) Høres ikke helt ut som legen din har helt peiling, kanskje han burde lese litt mere ang emnet før han uttaler seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...