dianna Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Hei, Jeg var plaget med mye sårhet på brystvortene den første uken etter fødsel. De sprakk, blødde og grodde. De ble etterhvert herdet og er ikke plaget med denne type sårhet nå. Har i lang tid slitt med smerter etter amming. En sviende, stikkende smerte. Er også plaget med litt smerte under amming, men dette er avhengig av hvor ofte jeg ammer. Jo oftere jeg ammer, jo vondere er det. Jeg ammer kanskje 2 ganger per dag, hovedsakelig om morningen da jeg ikke har smerter. Ca en halvtime etter ammingen begynner smertene. Jeg håndmelker da resten av dagen slik av min datter får mm. Hun er nå 6 uker. Helsesøster mente det var sopp og jeg dro til legen. Legen så ikke på meg og min datter, stolte på hs, og ga oss myconstantin og canesten. Vi har brukt dette i 3 uker uten effekt. Var til hs i går som sa at jeg enten trengte en sterkere behandling eller at det var bakterieinfisert, noe legen må sjekke ved melkeprøve. Var til legen igjen i dag. Hun sa at det ser/høres ut som jeg har sopp, og at jeg må fortsette behandlingen. Jeg ble utrolig skuffet og frustrert og spurte henne flere ganger ifht bakterie eller annen type medikament uten at hun hadde noe å si. Etter å ha holdt på med smerter hver dag i en måned + brukt utallige timer på håndmelking, smøring, vaske av, smøring +++, begynner jeg å miste troen på at smertene skal forsvinne. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen formening om dette?
krimull Skrevet 20. januar 2012 #2 Skrevet 20. januar 2012 Hei, jeg hadde selv sopp en periode, og synes det kan høres ut som om det er det du har (i mild grad?). Jeg fikk også foreskrevet canesten til meg og myconstantin til lille frøknas munn av sykehuset. Ca halvveis i behandlingen synes jeg at jeg ble værre igjen. Leste da om bivirkningen til canesten og de er mye av det samme som symptomene ved sopp, så da gikk jo vinninga opp i spinninga for å si det mildt. Jeg mener å huske at jeg valgte å fortsette og bruke canesten en periode til, og synes etterhvert det ga seg litt. Men sluttet med det før jeg skulle og gikk da over til et kjerringråd: å smøre farris på brystvorten etter amming. Og dette synes jeg fungerte veldig bra! Et annet tips jeg fikk av fastlegen min, og som jeg synes høres ut som en enkel og grei behandling, er å smøre mycostantin i munnen til bebisen rett før amming. Da vil dette også smitte over til brystvorten, og dermed er både mor og barn behandlet Så jeg vil anbefale deg å kutte ut canesten for en periode og heller prøve dette. En annen mulighet, hvis dere bare er lett angrepet, er også å prøve farris. Og ellers være flink til å vaske håndklær, hender etc.
*bikki* Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 Heisann! Jeg føler med deg.... Jeg fant også ut at jeg hadde sopp etter flere uker med stikkende smerter under og etter amming. Behandlet i 14 dager, men smertene kom igjen den 16. dagen.... Måtte ha 14 nye dager med kur, så ble jeg heldigvis kvitt det! Mens du behandler deg, har du smerter da?? Hos meg ga smertene seg etter ca 1 uke med behandling, men kom som sagt igjen 2 dager etter jeg sluttet med første beh.... ønsker deg god bedring!!!!
lillenims Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er ammehjelper. Jeg kan ikke gi medisinske råd, men jeg skal likevel driste meg til å si noe om bruken av medisiner.... Når det gjelder mycostatin så virker denne kun lokalt i munnen. Derfor er det viktig å gi den slik at den virker lengst mulig i munnen. Om du gir den før amming (det kan godt være det er lurt, slik hun over her skriver), så bør du også gi like etter amming slik at medisinen ikke skylles bort under amminga. Du gir vel også mycostatin flere ganger i løpet av dagen? I såfall gjelder det samme da - pensle det på etter maten/melka. Bruk bomullspinne som pensel, og kast den etter bruk. Ikke dypp flere ganger i mycostatinen, bruk heller flere bomullspinner. Ammehjelpens artikkel om trøske finner du på http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske Der er det også link til et skriv du kan ta med til legen, det er skrevet av nasjonalt kompetansesenter for amming, og du kan gjerne oppfordre legen din om å ringe dit om hun er i tvil eller har spørsmål om behandling. Ut fra symptomene du beskriver høres det ut som du har sopp, og det er ganske typisk at det kommer etter at du har hatt sår på brystvortene (hvor lenge er det forresten siden fødselen?) - sår lager jo hull i huden, som gjør det lettere for soppsporene å få feste. Likevel ville jeg nok fortsatt insistert på bakterieprøve, for å være sikker på at det ikke er dét. Ta med melkeprøve hjemmefra, så slipper legen tenke på hvordan i allverden man egentlig tar melkeprøver...:-) (Det gjør du altså ved å dusje eller vaske brystet først, så pumpe/håndmelke litt, kanskje 5 ml, så pumper du i et nytt rent glass (feks en annen pumpeflaske) og tar med på urinprøveglass til legen. Samme prinsipper som for urinprøve - vanligvis vasker man ikke brystet før amming, men når det skal være prøve så er det viktig at det er minst mulig som kan forstyrre resultatet.) Det er viktig å vaske alt som kommer nær bryst, melk eller barnemunn/spytt nøye for å hindre gjensmitte med sopp. I en periode bør du nok kun bruke leker som kan vaskes skikkelig, og vask dem gjerne daglig. Om du tror du kan ha soppinfeksjon i underlivet, behandler du denne også (spør på apoteket). Vask hendene/neglene godt etter at du har smurt deg etc. Generelt er sopp glad i sukker, så det kan være lurt å tenke litt på sukkerinntaket ditt - iallfall dersom du får i deg mye brus og sjokolade. Jeg anbefaler altså ikke at du skal følge noen diett, men tenk litt gjennom kostholdet ditt om du synes det er litt for søtt. (Dietter bør ikke gravide og ammende gå på uten etter avtale med lege eller andre som vet hva de snakker om og som gir individuell veiledning.) Soppbehandling kan måtte pågå LENGE (måneder), og dersom man blir bedre (gradvis) er det best å fortsette med krem - tablettene det står om i artikkelen kan ha en del bivirkninger. Men om du IKKE er blitt bedre i det hele tatt bør du nok henvise til artikkelen for videre behandling. Om du tror du reagerer på Canesten, kan du bruke annen krem mot sopp (fotsopp etc). Du kan spørre på http://www.tryggmammamedisin.no om aktuelle kremer de har på apoteket kan brukes ved amming, eller søke opp produktnavnet selv (sammen med amming) på http://www.relis.no
Balder911 Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Hva med annen behandling? Jeg fikk sopp i brystet, ikke bare på brystvorten etter å ha hatt sår en lang periode. Gjorde vanvittig vondt, helt bak i ryggen. Om det skulle være dette hjelper det jo fint lite å smøre på utsiden? Jeg slet i fire uker, fikk en tablett og problemet forsvant. Muligens var det Dalacin, usikker på substans.
lillenims Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Det står om videre behandling (med tabletter) i skrivet det linkes til hos ammehjelpen.no. Om krem ikke hjelper eller man er veldig plaget så er det vel egentlig ikke så veldig gode grunner for å IKKE forsøke om man vil, synes jeg. Selv med bivirkninger så er det *ingenting* som tyder på at medisinen er farlig/skadelig for verke mor eller barn.
zombie2be Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 http://ammehjelpen.no/artikkel/89/Hvite-brystknopper-Raynauds-fenomen Sjekk ut denne, kjenner du igjen noe av dette? Bare noe jeg snublet over for lenge siden da jeg selv dreiv å ammet å slet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå