MamaLadyBug Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Vi hadde takst på huset her om dagen og fikk den nye taksten i går. Vi var meget misfornøyd med resultatet og klaget. Venter på tilbakemld nå. Så kommer det jeg stusser på.. jeg tenkte i går kveld at jeg skulle for moro skyld sjekke boligverdikalkulatoren på dinside.no og hva skjer? Jo jeg får opp nøyaktig samme summen... På krona... Bruker krogsveen dinside for verditakst? Hadde den vært reell så skulle jeg ikke sagt noe men per i dag er det ingen hus til salgs her vi bor og derfor er det blitt sammenlignet med et mye større område basert på postnr. For en liten stund siden så var sammenligningsgrunnlaget bedre og kalkulert Verdi mye høyere. Tilfeldigheter eller treffsikker megler?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #2 Skrevet 20. januar 2012 Vel, det får vi jo virkelig ikke håpe, og jeg tror ikke du kommer til å få svar på dette her. Men hvis dette er en megler du har tenkt å bruke ved salg av huset, så bør du huske på at en megler normalt får en provisjon beregnet av kjøpesummen, så det er jo ikke akkurat til deres fordel å sett takst for lavt. De har heller ingen interesse i misfornøyde kunder pga takst for øvrig heller. Men hvis du har fått vurderingen av en megler - ikke en ordentlig utdannet takstmann - så er det jo heller ikke en ordentlig takst, da er det et anslag av sannsynlig markedsverdi. Har de brukt en ordentlig takstmann skal det jo foreligge en rapport, som er grunnlaget for vurderingen.
MamaLadyBug Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2012 det er blitt brukt en megler. Jeg leste endel på nett i går om hvordan få en god takst og megler er faktisk det beste alternativet da de gjerne har god lokalkunnskap osv osv. Det er like dumt å sette for høy takst som å sette for lav. Vi skal ikke selge, vi vil bare ha bedre renter i banken.
Ingalinga Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Nå måtte jeg bare teste den boligkalkulatoren, og fikk meg en god latter. Ifølge den er huset vårt verdt 4.3mill! Vi betalte 1.8mill for det, og overtok mai 2011... I dette tilfellet viste nok den kalkulatoren så feil pga beliggenheten. Huset vårt ligger veldig landlig til, så den baserte seg på tall fra nærmeste tettsted, hvor det er mye dyrere...
MamaLadyBug Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2012 Akkurat det jeg mener! Her i området er det ingen boliger til salgs så vi sammenlignes med områder flere kilometer unna som er mindre attraktive. Så regner jo med megler har mer mellom øra enn som så men siden summene var prikk like så stusser jeg jo litt alikevel... For bare få mnd siden så var det flere boliger i området på markedet og sammenligningsgrunnlaget var bedre. Anslått Verdi var da 200000 mer enn det det er nå.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Både meglere og taksten bruker elektroniske program for å fastslå verdien. Meglere bruker ofte eiendomsverdi, tror nok ikke det er tilfeldig at dere fikk omtrent samme verdi
MamaLadyBug Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2012 Men da blir det ikke mye rett når de ikke tar hensyn til at sammenligningsgrunnlaget er helt bak mål. Det er ikke rettferdig at vårt hus i et stuerent område skal sammenlignes med områder som er mye mindre attraktive og verdsettes deretter. Vi venter enda på telefon fra megler så vi kan få hans forklaring og vi skal jammen spørre om dette. Andre på meglerkontoret vi har snakket med synes også den puslete økningen var snodig så vi vil ha en ny vurdering uansett.
M.I.L Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 Vi fikk faktisk mye lavere takst av krogsveen enn de 3 andre meglerne vi kontaktet... de påsto også at de kjente området godt, men hadde bare solgt 6 boliger i samme kommune sist år, og ingen i vår lavere prisklasse... råder deg til å kontakte noen flere, om alle mener ca det samme er det jo greit, hvis ikke er det jo bare å benytte seg av noen andre..
MamaLadyBug Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2012 Da har vi vært i kontakt med megler på nytt. Han beklaget seg og sa han hadde regnet feil. V i rakk aldri å spørre om det var en tilfeldighet eller ikke, dette med dinside sum og hans beregninger. Vi har fått en god økning på 700tusen på kjøpesummen i 2006 og det er vi fornøyd med. Vi har ingen andre lån på huset enn den opprinnelig kjøpesummen, så for oss er verdiøkningen enorm siden all oppussingen har blitt betalt via lønn og gaver slik at vi har sluppet å ta opp lån for å pusse opp.
Mamma´n til lillemor Skrevet 23. januar 2012 #10 Skrevet 23. januar 2012 Sorry meg, må bare nevne at megler ikke gir takst. De kan bare gi en verdivurdering, kun takstmann gir ordentlig takst. Vi har kjøpt og solgt noen ganger og ar veldig lite repekt for disse verdivurderingene. Men det er jo gratis og uforpliktende, så det er fritt fram å få en vurdering fra annet meglerbyrå.
MamaLadyBug Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 23. januar 2012 Den var ikke mye gratis denne vurderinga her skal jeg si deg. Den koster meg 2000kr. Og verdivurderingen vi har fått blir stående som verdigrunnlag i banken. Så sånn er det;) Når vi skal selge, noe vi ikke skal foreløpig, skal vi ha takstmann.
lille-my-april Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Tydelig at det er flere "uvitende" som svarer deg her. Ja, for å få takst på huset må en ha takstmann. En takstmann vurderer husets stand osv. Det er også ganske valig å få en takstmann sin vurdering av husets tilstand ved salg, en såkalt tilstandsrapport. MEN det er megleren som skal selge huset. Det er derfor megleren sin verdivurdering som blir gjeldene når et hus skal selges. Flere meglerhus kan ha ulike meninger om verdien. Men huset blir som regel solgt for ca.den summen megleren mener det er verdt. Banken krever ikke noe mer enn en verdivurdering fra megler. Som for øvrig er gratis hos de fleste. Etter å ha solgt 5 hus, så er dette noe jeg vet ja!
Hubro :) Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Hei! Ville bare si at selv om man leier en takstmann får man det man betaler for. Min samboer og jeg "kjøper-pusser opp-selger" en del hus og vi har alltid takstmann etterpå. Da kan vi velge mellom verdivurdering (for å ha til banken med tanke på rente), takst (med tanke på salg) og så er det noe som kalles tilstandsrapport (der hele boligen gås gjennom med tanke på diverse utbedringer). Det er jo alltid litt forskjell på hva man trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå