Gå til innhold

Ang fastlege, kan dette være lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos fastlegen i dag med lillemor fordi hun har hatt løs mage og slim i avføringen i flere uker nå. Fikk beskjed om å bare gi bare kjeks i 2 dager, ingen annen mat og GEM til drikke (væskeregulerende visstnok), evt eplemos, sitronbrus eller Cola uten kullsyre.

Det var et annet svar enn hva jeg ventet meg, men får vel prøve det selv om jeg ikke har noe lyst til å ikke gi henne mat eller melk i 2 dager. Noen andre som har prøvt dette?

MEN her kommer saken. På slutten av konsultasjonen spurte jeg om hun kunne skrive ut en resept på Betnovat til meg for eksemet jeg har i hodebunnen, og hun skrev ut elektronisk resept.

Jeg kom ut i resepsjonen og da ropte hun ut at "du må betale for deg". Det kostet 180,-. Jeg ble litt overrasket over summen så etter å ha dradd kortet spurte jeg om hun virkelig tok betalt for en hel konsultasjon bare fordi jeg hadde fått en resept, og da ble hun kjempesint! Hun kom ut i døren og sto og skalv av sinne for at jeg kunne være så frekk å si noe sånnt og sa at det var "snikkonsultasjon" fra min side at jeg hadde spurt om en resept. Jeg gjorde det bare enda verre når jeg sa at det var voldsomt til hårsår hun var, da skalv hun bare enda mer av sinne og synes at jeg var enda frekkere.

Jeg lurer på hvor mye disse legene på sin kongestol kan tillate seg å ta betalt for egentlig. Jeg tenker at det ville være normalt at jeg måtte betale 50,- eller noe sånnt for en resept, men 180,- det synes jeg er for drøyt. Har hatt samme legen hele livet og hun har aldri vært noe hyggelig egentlig, men har aldri hatt noen konfrontasjon med henne. Har ikke blitt til at jeg har skiftet fordi man vet hva man har, men ikke hva man får. Må kanskje gjøre det nå, har ikke noe lyst til å komme til henne igjen, rare rare damen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva pleier det å koste hos legen da? Måtte du ikke ha betalt noe fof konsultasjonen uansett? De sier jo at dersom du har mer enn et problem å ta opp så kan du bestille dobbeltime. Men du må jo selvfølgelig få lov til å spørre om hva du betaler for da, uten å få kjeft. Hun kunne jo også vært litt grei, dersom det tar 1 minutt å skrive ut resepten liksom, vet ikke hvor lang tid det tar jeg.

Skrevet

Hvis du var der med barn, så var jo timen i utgangspunktet til henne, og ikke for at du skulle ha en resept. Men jeg tror jeg personlig hadde berømmet deg for effektiviteten, like greit å spørre om slike resepter mens man allerede er der, isteden for å ringe eller bestille flere timer. Det har jeg også gjort noen ganger, bare fordi legen har selv spurt meg om det var noe mer han kunne hjelpe meg med før jeg gikk, og da har jeg plutselig kommet på f.eks. utgåtte eller tomme resepter. Kanskje legen din ble fullstendig tatt på senga i å ikke være helt våken, og reagerte med sinne når hun ble avslørt for å glippe litt i sin oppmerksomhet. Mange leger er stolte og såre figurer. :)

Skrevet

En skikkelig regelrytter du har til lege! Det var vel egentlig riktig av henne å ta betalt for hele timen. Lege er gratis for barn, men ikke oss voksne. Du var der pga barnet ditt, men så tok du opp en ting som også gjalt deg. Kan henne hun tenkte inni seg at du "brukte" barnet ditt bare for å få en gratis konsultasjon/resept selv ;) Har hørt om flere som prøver seg på det. (Jeg vet at ikke du gjorde det altså )

Min lege er heldigvis ikke sånn som din :) Hvis jeg er der med noen av barna mine spør han alltid om det er noe mer. Også ang meg selv. Da får jeg det gratis også.

Synes legen din er frekk selv jeg, som beskylder deg for ting som er helt fjernt for deg. Hadde nok byttet lege til tross for at hun egenlig har krav på å betalt for hele timen.

Skrevet

Dette hadde ALDRI min fastlege gjort, men han er veeeldig grei da. Syns det var drøyt, men har hørt om folk som bare får ta opp en ting under konsultasjonen. Det er alltid lang ventetid hos legen, men han tar seg virkelig god tid med hver enkelt pasient, og man får følelsen av at han virkelig bryr seg.

At hun blir sint, det er jo direkte uprofesjonelt...

Skrevet

Hva pleier det å koste hos legen da? Måtte du ikke ha betalt noe fof konsultasjonen uansett? De sier jo at dersom du har mer enn et problem å ta opp så kan du bestille dobbeltime. Men du må jo selvfølgelig få lov til å spørre om hva du betaler for da, uten å få kjeft. Hun kunne jo også vært litt grei, dersom det tar 1 minutt å skrive ut resepten liksom, vet ikke hvor lang tid det tar jeg.

Man må jo ikke betale for barn, og en resept koster ikke det samme som en konsultasjon...

Skrevet

#2 her.. Jeg var ikke klar over at det var gratis for barn. Har ikke kommet så langt enda, holder til på bim men på dib skjer det jo så mye mer ;) hvor lenger er det gratis da? Du må vel betale for reseptene til barna også, eller? (ikke at det er relevant i denne saken altså)

Skrevet

#2 her.. Jeg var ikke klar over at det var gratis for barn. Har ikke kommet så langt enda, holder til på bim men på dib skjer det jo så mye mer ;) hvor lenger er det gratis da? Du må vel betale for reseptene til barna også, eller? (ikke at det er relevant i denne saken altså)

Gratis til 16 iallefall, også for resepter :)

Skrevet

Takk for svar. Har hatt denne fastlegen i hele mitt liv og hun har alltid vært like antipatisk. Når man kommer innenfor dørstokken hennes får man bare følelsen av at hun vil ha deg ut igjen så fort som mulig. Ser for det meste bare på pc-en sin når man snakker med henne og viser liten interesse. Vil gjerne skifte, men ikke så lett å finne en man vet er grei og flink. Tror jeg må lagen en link for å finne en grei kvinnelig lege i Bergen/Fyllingsdalsområde:-)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Synes hun burde informere om reglene når du spurte om resept siden hun ville ha betalt for alt. De kan vel da ta betalt for hele legetimen, men hvis du hadde visst om det så kunne jo du teoretisk sett heller ventet og bestilt egen time og fått mer tid på bare deg- kanskje det hadde vært noe mer du ville ta opp samtidig feks, eller undersøkes mer ang resepten. Var jo trossalt barnet denne legetimen handlet om, og resepten hørtes ut som var fort gjort. At hun ble sint syntes jeg var veldig dårlig. Jeg tror jeg ville vurdert å skifte lege...

Skrevet

Jeg synes det var uhørt av fastlegen din. Det er sikkert ikke ideelt å ta opp spørsmål som ikke gjelder den personen som legetimen er bestilt til, men å betale full pris er helt uakseptabelt. Ofte har jo leger litt forskjellige honorarer for det med resepter, og jeg har aldri hørt om noen som tar over 100 kroner for det! Jeg ville ha skiftet fastlege hvis beskrivelsen av raseriet hennes stemmer. Det får være måte på! :-) Ellers anbefaler jeg alle å skaffe seg en lege i familien, det er uhyre praktisk!

Skrevet

Takk for svar. Har hatt denne fastlegen i hele mitt liv og hun har alltid vært like antipatisk. Når man kommer innenfor dørstokken hennes får man bare følelsen av at hun vil ha deg ut igjen så fort som mulig. Ser for det meste bare på pc-en sin når man snakker med henne og viser liten interesse. Vil gjerne skifte, men ikke så lett å finne en man vet er grei og flink. Tror jeg må lagen en link for å finne en grei kvinnelig lege i Bergen/Fyllingsdalsområde:-)

Jeg tenker at hvis en lege ikke har ledige plasser i det hele tatt, så er det stor sannsynlighet for at det er en god lege, men da får man jo ikke byttet til den legen heller. Er det en lege som har veldig mange ledige plasser på lista si, så er det stor sannsynlighet for at det enten er en dårlig lege eller en lege som har en forholdsvis ny liste. Trikset da er å følge med 2-3mnd for å se om tallet er ca det samme hver mnd eller om det blir færre og færre ledige plasser. Hvis det er en lege med bare noe få ledige plasser, så antar jeg at det er en god lege.

Dette har fungert for både meg og en venninne som til sammen har byttet 3 ganger. Jeg byttet til en som hadde hatt mange ledige plasser som ble færre og færre og hun er flink. Venninnen min byttet et par ganger til en som plutselig har hatt ledige plasser på lista og hun har også vært fornøyd. (årsaken til at hun likevel byttet igjen var at hun flyttet og ville ha en nærmere der hun bor nå.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...