Gå til innhold

"gravid" ? + lange flyreiser

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Vi prøver å bli gravide, men har ikke helt gitt opp feriedrømmen.

Vi har tenkt å bestille en tur til Thailand nå i begynnelsen av mars.

Jeg har EL nå neste uke, og dersom det skulle "klaffe", vil jeg være ca 5-6 uker på vei når vi reiser (og ca 8 uker på hjemreisen).

Leser litt inne på nett om kosmisk stråling ved flyreise... "Når det gjelder risikoen for fosterskader pga. kosmisk stråling under flyreiser er det så langt vanskelig å komme med gode anbefalinger. Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden...."

Er det noen som har noen erfaring eller meninger om dette ??

Har aldri hørt om kosmisk stråling før... før jeg tilfeldigvis ramlet over det på nett...

Takker for tilbakemeldinger :-))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143902672-gravid-lange-flyreiser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel reisen er nå bestilt så jeg gidder ikke ta eventuelle bekymringer på forskudd! Vi har nok begge to godt av litt sol & varme, slappe av og ikke tenke så mye. Så kanskje "spiren" heller sitter som et skudd der nede :-))

Jeg skal også til Thailand i begynnelsen av mars, el i dag, så jeg vil også være sånn 4-5ukerpå vei hvis jeg skulle være heldig. Har hatt de bekymringene jeg også, men fant ut at vi absolutt trenger å komme oss litt bort. Lykke til, kanskje vi ses på flyet ;)

Annonse

Jeg var ute å reiste i uke 8-9 og det gikk helt fint.. Det som er viktig å huske på er å bruke støttestrømper og gå/bevege på seg ca 1gang i timen på flyet.. Dette fordi sjansen for blodpropp øker littegrann når man er gravid og da er det greit å ta noen forhåndsregler fikk jeg beskjed om av legen min..

Krysser fingrene for at du er gravid og ønsker deg en riktig god tur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...