OBS ! En liten skatt til <3 Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Her har nå lillegutt hatt grønn avføring i litt over en uke. Vært hos helsesøster som ikke kunne gi noen råd Allmenn tilstanden er super og virker ikke som om han plages). Tidligere har han hatt vanlig gul babybæsj 3-4 ganger pr dag, nå er det 8-10 bæslebleier i døgnet ( inkl 2-3 bleier om natten) Noen som har opplevd dette ??? Tassen er 5 mnd !! Kjenner jeg er litt bekymret for at han ikke får i seg nok næring + at det begynner å bli slitsomt med stell om nettene
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 Tannbærsj er det første som slår meg. Det kommer gjerne i forkant av tennene. Har han begynt med fast føde? Da kan det være en reaksjon på det.
OBS ! En liten skatt til <3 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2012 Får bare mm foreløpig, men den dagen det startet, prøvde jeg faktisk med grøt. Men det ble bare med den ene gangen:)Helsesøster anbefalte å vente med fast føde nå pga avføringen enda han ligger lavt på vektkurven:(
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Det kan være tannbæsj, men siden det har vart så lenge ville jeg tatt en tur til lege, spar på en bleie og ta den med. Greit å utelukke evt virus. Du kan prøve litt blåbær mos for å få litt fastere mage, men ville snakket med lege først.
Carina har to små gull Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Vår tulle hadde det slik i en hel mnd. Hold på å bli gal av alle bleie skiftene. Hadde henne tiø hs og lege, men de kunne ikke si hva det kunne være. Tenner fikk hun ikke før 2 mnd etterpå. Etter en hel mnd ga det seg pluselig.
Liaes Skrevet 20. januar 2012 #7 Skrevet 20. januar 2012 Tannbæsj! gutten vår hadde det i litt over en uke, mange ganger om dagen/natta. Første tanna kom 14 dager etter at den grønne bæsjen begynte.
OBS ! En liten skatt til <3 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 20. januar 2012 Takk for svar!! Siden han er i tipp topp form ellers ser jeg det ann litt:) Godt å høre det er flere som har opplevd det likt med sine små, og klør i gommen gjør han virkelig. Men det har han gjordt lenge Satser på at det er tenner som kommer
lillenims Skrevet 20. januar 2012 #9 Skrevet 20. januar 2012 Ammer du han på ett eller begge bryst, og hvor ofte ammer du? Du kan prøve å amme han på ett bryst til flere måltider i noen timer (feks. 3-4 timer, avhengig av hvor ofte du ammer) (Koble fra, rap og legg til på nytt på samme side om han insisterer på å bytte side... juksemamma!) Grønn avføring, gjerne flytende og "eksplosiv", kan være tegn på at han får i seg for mye formelk. Formelka inneholder mye laktose, og tarmen klarer rett og slett ikke "ta unna" all laktosen (den skal spaltes av et enzym i tarmen) så i stedet blir bæsjen dytta ganske kjapt ut... Ved å amme på en side vil han få i seg mer fet melk, og dersom dette hjelper er det sannsynlig at du har litt for mye melk. Da er det fint om du tar kontakt med meg (eller en annen ammehjelper, se ammehjelpen.no), for det kan være greit med litt personlig veiledning om du vil få melkemengden ned. (Det finnes en artikkel på ammehjelpen.no.) Ellers er det også meget sannsynlig at det er tannbæsj, og det kan også pågå en stund. Om han legger fint på seg som han skal så får han nok næring (så enkelt er det! ). Du kan evt stikke innom helsestasjonen for en kontrollveiing om du lurer, etter 3 mnd så begynner kurven å flate litt ut, så det er smart å be helsesøster om å få se hvordan han ligger han på kurven (hun har den på datamaskina si).
OBS ! En liten skatt til <3 Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2012 Takk for svar lillenims Forsøkt de rådene du gav og resultatet er det samme. Var hos helsesøster som sier vektkurven synker litt for mye men ikke nok til at jeg måtte begynne med fast føde? Vet jeg har nok(mye?) melk, men har ikke mere nå enn tidligere når jeg måtte pumpe meg daglig(gjør ikke dette lenger). Leste innlegget ditt ang fet melk litt lengre opp her, og det er nok mye mulig han bør ammes lengre på ett bryst så han får i seg den fete melka. MEN han er så nysgjerrig, så når han må jobbe for melka, så har han ikke tid :)Kun når han er veldig trøtt, spiser han brystet "tomt". Er forresten glad for innleggene dine her
lillenims Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 Det er ganske vanlig at de har en periode der alt annet enn treg pupp er mest interessant. Tenk gjennom om det er amminger som funker bedre enn andre (feks om natta) og forsøk å gjenskape disse mest mulig. Det er mange som må amme i et mørkt og kjedelig rom en periode, mens andre har god effekt av ei lampe, et solid smykke, en spesiell leke (brukes kun under amming) eller noe annet som ungen kan fokusere på under amminga. Prøv deg fram og se om det er noe som funker for dere. Ellers er det jo sånn at alle monner drar, og det er ikke krise om han spiser litt lite en periode. Kurven Må ikke være helt jevn, så lenge han har 5-8 våte bleier pr døgn (merk at barn på 5 mnd tisser sjeldnere men mer enn nyfødte, så om du har "uflaks" med skiftet så kan bleien virke ganske tørr) så drikker han iallfall nok melk til at han ikke lider noen nød. Hyggelig at innleggene mine settes pris på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå