Gå til innhold

Når det står på pakningsvedlegget til en medisin (jerntablett i dette tilfellet) at den skal tas utenom måltid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor lenge etter å ha tatt pillen bør jeg da vente med å spise?

Fortsetter under...

Skrevet

Et par timer, kanskje? Da bør magesekken ha tømt seg. Har med opptaket å gjøre.

Skrevet

To timer? Herregud, jeg er jo råsulten!

Skrevet

Jeg tar den med appelsinjuice som d første jeg gjør om morgenen og så spiser jeg etter kort tid (30 min). Det er ikke Så viktig, og å vente i flere timer med å spise er garantert unødvendig.

Skrevet

Det er nok viktige å vente lenger om du har spist FØR du tar den...men i og med at det hØres ut som du ikke akkurat har spist og pillen er d fØrste i m agen din så bruker den ikke så lang tid på å bli tatt opp at du må vente i to timer etter du har tatt den:)

Skrevet

Jerntabletter mister effekten om du tar den sammen med mat, fordi jernet tas opp i maten istedet for kroppen, og gjerne fraktes ut av kroppen uten at du får nytte av det. Jeg antar at det er OK om du tar tabletten etter en halv til en time om morgenen, alternativt kan du ta den om kvelden to timer etter at du har spist.

Legen min sa til meg at det ikke var noen vits å ta den om morgenen hvis jeg spiste like etterpå, men at jeg heller burde ta den om kvelden.

Annonse

Skrevet

Når tabletter skal tas på tom mage skal de helst tas en halv time før eller to timer etter mat. Jobber med dette.

Skrevet

Grunnen til at jerntabletter skal taes utenom mat er at jernet binder seg til kalsium i melkeprodukter, opptaket blir da dårligere. Ulempen er at man gjerne får fordøyelsesproblemer når man tar jern på tom mage.

Gjør som sagt overfor, ta tbl med appelsinjuice 30 min før måltidet, C-vitamin fremmer opptaket av jern. Får du mageproblemer kan du ta tabletten sammen med måltidet og heller leve med dårligere opptak Det er uansett bedre med nedsatt opptak enn å ende opp med å ikke ta tablettene i det hele tatt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...