rugemamma Skrevet 20. januar 2012 #1 Del Skrevet 20. januar 2012 Ser i en annen tråd her at det anbefales å komme seg over på svangerskapspenger for å ikke bruke opp sykemeldingsperioden på ett år, som man jo kan ha god bruk for etter fødsel eller etter svangerskapspermisjonen er slutt. Da har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe til å oppklare... -Jeg har forstått det sånn at svangerskapspenger bare er for de tilfeller hvor arbeidet man har er til skade for fosteret; altså type jobb med kjemikalier eller veldig fysisk anstrengende. Kan man da få det pga bekkenløsning uten å ha en jobb som er skadelig for fosteret? -Hvis man er sykemeldt i svangerskapet, la oss si i 7 mnd, og så har vanlig svangerskapspermisjon, har man da bare 3 mnd igjen å være sykemeldt? Eller er 1 årsgrensen kun ved sammenhengende sykemelding? Håper noen har erfaring med dette og kan svare Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143902628-sykepenger-eller-svangerskapspenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #2 Del Skrevet 20. januar 2012 Slik jeg leser regelverket er det kun sånn at det er de med farlige jobber der arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge som har rett på svangerskapspenger. Kan du ikke jobbe pga bekkenløsning er du syk og skal ha sykepenger.. Men vet at en del jordmødre/leger likevel mener man skal ha svangerskapspenger og såvidt jeg har skjønt gjør ikke nav noen vurdering av dette - om jordmor/lege skriver under på skjemaene får man det uten at nav legger se oppi det.. Om du blir sykemeldt hele svangerskapet og så har vanlig svangerskapspermisjon "tjener du opp" full rett til sykemelding mens du er i permisjon. Man må jobbe i 26 uker for å "nullstille" sykepengene og påny ha rett på 52 uker sykepenger, og mens du er i permisjon opparbeider du også denne retten.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143902628-sykepenger-eller-svangerskapspenger/#findComment-143943214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå