Gå til innhold

vaske ull, trenger tips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor bor dere hen som bruker så mye ull?? Jeg bor på Sør-vestlandet og bruker nesten aldri ull på hverken meg eller barna. Kan ikke tenke meg det er nødvendig lenger sørover heller.

Nå kan jeg ikke fordra ull, da, synes det meste kløøøør!

Skrevet

Jeg sparer opp ulla, og vasker 2-3 ganger i uken, men sorterer ikke fargene! har aldri farget av. blander alt. ( har hvtt,rosa,lille og blått ulltøy)

Skrevet

Alva:

Neida, det kan jo gå bra det. Og det er klart at det lukter rent når det kommer ut av vaskemaskinen og kanskje en tid etterpå. Men her i huset fikk vi problemer med "sur" lukt i treningsklær når de en tid ble vasket på 40 grader,så jeg måtte over på 60 grader på f.eks t-skjorter som ble brukt til trening. Og selv om vaskeanvisninger viste 40 grader,så ble hvertfall dette løsningen for å få bort den sure lukta. Og klærne ble fortere slitt ja, men slik måtte det bare bli. Ikke sikkert det skjer hos dere, men tenkte bare at når det ble så ille her så synes jeg ullvask var litt i mildeste laget for treningsklær.

Anonym #17

Vi har i hvertfall ikke merket noe sur lukt, og vi trener ganske mye begge to og har hatt en del av treningstøyet veldig lenge nå (godt over ett år i hvertfall). Eneste problemet jeg har med treningstøy er at jeg på sommerhalvåret liker å bruke hvite singleter i bomull, og de blir fort litt gulne under armene fordi jeg svetter mye under trening (men de vasker jeg med hvitt bomullstøy altså), så der har jeg ikke funnet en god løsning utenom å klore dem bleke igjen med jevne mellomrom :P

Jeg vasker da treningstøyet på 40 grader, har mest mørkt og da er det mest praktisk. Merker ikke noe sur lukt, men hiver det i vask etter en gangs bruk :) Hva gjør man om man svetter i klær som må vaskes på 30 grader da, hiver det? :D

Som sagt så står det 40 grader i mye av det jeg har vaska på 60 grader, men det er fordi jeg føler ikke at det har blitt skikkelig rent på 40 grader pga denne sure lukta som har kommet i enkelte klær, og da er det bedre at de blir fortere slitt enn at de lukter surt. Og er det forresten mange treningsklær som det står 30 grader i? Hørtes rart ut, for dette går jo nesten under finvask, noe som ikke høres bra ut for klær man svetter i.

Ullprogram 40 grader er jo også mye mer skånsomt enn vanlig vask 40 grader, var derfor jeg nevnte dette med ullprogram og treningsklær, for disse treningsklærne hadde jo helt klart fått en "hardere" vask av vanlig 40 graders program.

Anonym #17 og #21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...