Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Er så lei nå av å sette på nesten tomme maskiner med ullklær, vi har lys og mørk ull, og med tre unger blir det masse klesvask. Kan jeg bare sortere etter farge, og kjøre alt på vanlig program bare jeg bruker milo? Eller må jeg vaske på ullprogram? Og blir isåfall "vanlige" klær rene på ullprogram?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #2 Skrevet 20. januar 2012 Du kan ikke kjøre ull på vanlig program. Da risikerer du å ødelegge ulla. Du kan vaske vanlige klær på ullprogram, men ullprogram sentrifugerer ikke like mye så de vanlige klærne blir ganske så våte. Du må ikke bruke Milo, men du bør bruke vaskemiddel beregnet på ull ( IKKE bruk skyllemiddel) for å bevare kvaliteten og funksjonaliteten til ulla.
<3Nynne<3 Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 Nei, vanlige klær blir ikke rent på ullprogram. Men jeg vasker ull av ulik farge sammen jeg, går helt fint for meg hvertfall. Hvis jeg har noe veldig fargesterkt, så vasker jeg det alltid separat første gang, ellers sammen.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Et vanlig program vasker vanligvis hardere enn et ullprogram. Så du kan risikere at ulla blir stygg og fortere slitt av det. Den kan også bli stygg(bl a nuppete) av å bli vasket sammen med bomull og kunstfibre. Om de fargede ullklærne er vasket noen ganger, hadde jeg tatt sjansen på å kjøre lyst og mørkt i samme maskin. Det er jeg begynt å gjøre og det har gått helt fint.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Du kan ikke kjøre ull på vanlig program. Da risikerer du å ødelegge ulla. Du kan vaske vanlige klær på ullprogram, men ullprogram sentrifugerer ikke like mye så de vanlige klærne blir ganske så våte. Du må ikke bruke Milo, men du bør bruke vaskemiddel beregnet på ull ( IKKE bruk skyllemiddel) for å bevare kvaliteten og funksjonaliteten til ulla. Men milo ER jo for ull og silke, vet ikke om noe annet vaskemiddel for ull jeg...
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Du må ikke bruke Milo, men du bør bruke vaskemiddel beregnet på ull ( IKKE bruk skyllemiddel) for å bevare kvaliteten og funksjonaliteten til ulla. Milo er vel vaskemiddelt beregnet på ull.....?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #7 Skrevet 20. januar 2012 #5 og #6: Ja, Milo er beregnet på ull. Jeg skriver bare at hun må ikke bruke det. Det fins såper man kan kjøpe, fks. på Apoteket, hos Nøstebarn etc., som man kan bruke på ullvask. Ergo: "Du må ikke bruke Milo, men du bør bruke vaskemiddel beregnet på ull" #2
It's all about me Skrevet 20. januar 2012 #8 Skrevet 20. januar 2012 Jeg vasker ull som er lys rosa, rød og blå og sort sammen. Har aldri vært noe problem. Vasker fargesterke plagg første gang alene, men etter det går alt sammen. Alt som tåler vann tåler dessutten Milo, så er ikke noe i veien med at du kan fylle opp maskinen med vanlige plagg uten flekker.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #9 Skrevet 20. januar 2012 Vi vasker alltid ull for hand. Det går jo så fort og greit. Når vaskebaljen er full tar den som ser det først vasken. Evt den som ikke legger den lille den kvelden. Vi bruker milo, og det går faktisk mye fortere enn om vi skulle maskinvaske. Helt rent blir det også.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #10 Skrevet 20. januar 2012 Vi vasker alltid ull for hand. Det går jo så fort og greit. Når vaskebaljen er full tar den som ser det først vasken. Evt den som ikke legger den lille den kvelden. Vi bruker milo, og det går faktisk mye fortere enn om vi skulle maskinvaske. Helt rent blir det også. Det funker kanskje til et stk liten unge,men til tre-fire store barn er ikke det et tema.
Ilenna Skrevet 20. januar 2012 #11 Skrevet 20. januar 2012 Her vasker jeg hvit og lilla ull sammen og det går kjempefint, men en gang vasket jeg hvitt og lysegrått sammen og det hvite ble lysegrått Jeg har ikke prøvd annet vaskemiddel enn Milo, men jeg synes ikke det fungerer noe bra. Jeg så forresten at Milo nå har fått tøymykner, men er det noe bra da?
Brillefint - Jadda! Skrevet 20. januar 2012 #12 Skrevet 20. januar 2012 Vask det nyeste et par ganger for seg selv, og så vasker du all ull sammen. Det gjør vi - og det har gått fint. Men det gikk ikke fint den gangen jeg vasket en helt ny mørk blå ullbukse sammen med hvite ulltrøyer.... Så nå har minstejenta et par gråblåhvite ullbodyer.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #13 Skrevet 20. januar 2012 Ikke nødvendig med milo tøymykner, men jeg bruker det i blant på de hjemmestrikkede plaggene.
Cruella De Vil Skrevet 20. januar 2012 #14 Skrevet 20. januar 2012 Nei, vanlige klær blir ikke rent på ullprogram. Men jeg vasker ull av ulik farge sammen jeg, går helt fint for meg hvertfall. Hvis jeg har noe veldig fargesterkt, så vasker jeg det alltid separat første gang, ellers sammen. Jeg gjør det også slik, og har aldri opplevd at noen av klærne har farget av (kjører f.eks. rødt og blått sammen med det hvite), så det fungerer fint.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. januar 2012 #15 Skrevet 20. januar 2012 Vi har begynt å vaske ull og superundertøy sammen med treningstøy og dongeribukser, da får vi en noenlunde full vask i hvertfall. Da vasker vi lyst og mørkt ulltøy sammen (og sammen med blå dongeri og fargede treningsklær), og det går helt fint her i hvertfall. Men vi har ikke hvit ull da, den ville jeg kanskje vasket for seg selv, det lyseste er lyselilla og rosa.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #16 Skrevet 20. januar 2012 Ja, her var det mange og forskjellige tips Tror jeg satser på å vaske alt av ull sammen, alt er godt vasket fra før. Fortsetter å bruke milo, når Ulvang går god for det i reklame, da er det godt nok for meg HI
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #17 Skrevet 20. januar 2012 Alva: Treningstøy sammen med ull? Og dongri? Bør ikke treningstøy (som man oftest har svettet i) vaskes på mer enn ullprogram??? Huff, det hørtes nesten ekkelt ut. Og dongribukser er så harde i stoffet at det ville jeg tro at ulla ville bli veldig slitt og nuppete av. Menmen...hver sine vaner Her har ulla kun blitt vasket med finklær av silke og annet som skal vaskes på finvask eller lav temperatur og sentrifugering.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #18 Skrevet 20. januar 2012 Vi har begynt å vaske ull og superundertøy sammen med treningstøy og dongeribukser, da får vi en noenlunde full vask i hvertfall. Da vasker vi lyst og mørkt ulltøy sammen (og sammen med blå dongeri og fargede treningsklær), og det går helt fint her i hvertfall. Men vi har ikke hvit ull da, den ville jeg kanskje vasket for seg selv, det lyseste er lyselilla og rosa. Ull skal vaskes på ull program og dongeri på 40 eller 60 grader vanlig vask. Treningstøy 40 eller 60 alt etter hva det er laget av. At du vasker dette sammen er ikke bra og du ødelegger ullens egenskaper selv om det er ull program du vasker det på.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #19 Skrevet 20. januar 2012 Alva: Treningstøy sammen med ull? Og dongri? Bør ikke treningstøy (som man oftest har svettet i) vaskes på mer enn ullprogram??? Huff, det hørtes nesten ekkelt ut. Og dongribukser er så harde i stoffet at det ville jeg tro at ulla ville bli veldig slitt og nuppete av. Menmen...hver sine vaner Her har ulla kun blitt vasket med finklær av silke og annet som skal vaskes på finvask eller lav temperatur og sentrifugering. Hvis det er barn som er for unge til å svette som har brukt det, så går det vel greit?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. januar 2012 #20 Skrevet 20. januar 2012 Hm, ulltøyet ser da pent og nuppefritt ut det, ikke noe slitt. Vi vasker det på 40 grader, og finvask med litt lavere sentrifugering på enn normalt. Og både treningstøy, bukser, superundertøy og ull lukter frisk og nyvasket etter hver vask. Ser virkelig ikke problemet? Er noe annet om det hadde luktet, men det gjør det ikke. Vi er jo nødt til å få vasken unna, så da blir det noen slike løsninger. Med to voksne i full jobb (jeg er hjemme med sykt barn i dag) som selv er aktive og trener, og med fire barn som er med på diverse fritidsaktiviteter osv så blir det veldig mye kles- og håndklevask, og liten tid til å vaske det. Så når noe funker, så går vi for den løsningen
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #21 Skrevet 20. januar 2012 Alva: Neida, det kan jo gå bra det. Og det er klart at det lukter rent når det kommer ut av vaskemaskinen og kanskje en tid etterpå. Men her i huset fikk vi problemer med "sur" lukt i treningsklær når de en tid ble vasket på 40 grader,så jeg måtte over på 60 grader på f.eks t-skjorter som ble brukt til trening. Og selv om vaskeanvisninger viste 40 grader,så ble hvertfall dette løsningen for å få bort den sure lukta. Og klærne ble fortere slitt ja, men slik måtte det bare bli. Ikke sikkert det skjer hos dere, men tenkte bare at når det ble så ille her så synes jeg ullvask var litt i mildeste laget for treningsklær. Anonym #17
lille sprelle Skrevet 20. januar 2012 #22 Skrevet 20. januar 2012 Du trenger ikke sortere ull etter farge. (Gjør det ved første gangs vask for sikkerhets skyld). Du bør bruke ullprogram, men husk ullsåpe (f.eks. milo) og ingen skyllemiddel. Flekkene fjerner du med galdesåpe (fåes hos claes ollsson). Gni på flekken før vask.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. januar 2012 #23 Skrevet 20. januar 2012 Alva: Neida, det kan jo gå bra det. Og det er klart at det lukter rent når det kommer ut av vaskemaskinen og kanskje en tid etterpå. Men her i huset fikk vi problemer med "sur" lukt i treningsklær når de en tid ble vasket på 40 grader,så jeg måtte over på 60 grader på f.eks t-skjorter som ble brukt til trening. Og selv om vaskeanvisninger viste 40 grader,så ble hvertfall dette løsningen for å få bort den sure lukta. Og klærne ble fortere slitt ja, men slik måtte det bare bli. Ikke sikkert det skjer hos dere, men tenkte bare at når det ble så ille her så synes jeg ullvask var litt i mildeste laget for treningsklær. Anonym #17 Vi har i hvertfall ikke merket noe sur lukt, og vi trener ganske mye begge to og har hatt en del av treningstøyet veldig lenge nå (godt over ett år i hvertfall). Eneste problemet jeg har med treningstøy er at jeg på sommerhalvåret liker å bruke hvite singleter i bomull, og de blir fort litt gulne under armene fordi jeg svetter mye under trening (men de vasker jeg med hvitt bomullstøy altså), så der har jeg ikke funnet en god løsning utenom å klore dem bleke igjen med jevne mellomrom
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #24 Skrevet 20. januar 2012 Alva: Neida, det kan jo gå bra det. Og det er klart at det lukter rent når det kommer ut av vaskemaskinen og kanskje en tid etterpå. Men her i huset fikk vi problemer med "sur" lukt i treningsklær når de en tid ble vasket på 40 grader,så jeg måtte over på 60 grader på f.eks t-skjorter som ble brukt til trening. Og selv om vaskeanvisninger viste 40 grader,så ble hvertfall dette løsningen for å få bort den sure lukta. Og klærne ble fortere slitt ja, men slik måtte det bare bli. Ikke sikkert det skjer hos dere, men tenkte bare at når det ble så ille her så synes jeg ullvask var litt i mildeste laget for treningsklær. Anonym #17 Vi har i hvertfall ikke merket noe sur lukt, og vi trener ganske mye begge to og har hatt en del av treningstøyet veldig lenge nå (godt over ett år i hvertfall). Eneste problemet jeg har med treningstøy er at jeg på sommerhalvåret liker å bruke hvite singleter i bomull, og de blir fort litt gulne under armene fordi jeg svetter mye under trening (men de vasker jeg med hvitt bomullstøy altså), så der har jeg ikke funnet en god løsning utenom å klore dem bleke igjen med jevne mellomrom Jeg vasker da treningstøyet på 40 grader, har mest mørkt og da er det mest praktisk. Merker ikke noe sur lukt, men hiver det i vask etter en gangs bruk Hva gjør man om man svetter i klær som må vaskes på 30 grader da, hiver det?
lille sprelle Skrevet 20. januar 2012 #25 Skrevet 20. januar 2012 Hmm - jeg vasker et par maskiner med ull i uka jeg nå på vinteren. Datteren skifter jeg ikke innerst på mer enn et par-tre ganger i uka, men vi voksne bruker jo ull hver dag innerst i forbindelse med trening og vi skifter etter hver annen trening. Maskinen skal jo heller ikke være så full når man vasker ull som annet tøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå