Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har en prins på litt over 4mnd... vi prøver ut div rutiner på kvelden, men har ennå ikke funnet den rette kombinasjonen.... Han får to grøt måltider per dag,morgen og kveld... får mme ellers.... Han sover aldri dupp etter 18... vi har prøvd og starte stellet 19-grøt 1930, melk 20... vi har prøvd stell 1830,grøt 19 og melk 1930.... men virker som noe går galt.. ikveld prøvde vi grøt 1845- stell 19... melk 20... men han har ikke mye lyst på melk da... Kan ikke dere gi meg noen tips hvordan vi skal gjøre d...
♥sebastian3003♥ Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Hva med et vatmt bad? Kanskje grøt før bad, også melk etterpå?
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 Gutten vår er 5,5 mndr, og vi har følgende rutine: Litt over kl 18: Grøt Ca 18.30: kveldsstell med bad annenhver dag Ca 19: Pupp på sengekanten og to nattasanger Mitt råd er å finne et leggeritual som dere liker, og så holde dere til det. Tar gjerne litt tid før de små kommer inn i rutinene:) Pupp på sengekanten er jo mest for kos og for å markere natta hos oss nå som han får grøt en time tidligere. Hvis du vil legge ham tidligere, foreslår jeg å forskyve leggetiden med 15 min hver dag til dere har det tidspunktet dere ønsker. Da vår gutt var 4 mndr sov han aldri lenger enn kl 17 hvis vi skulle få lagt ham i syv-tiden. Nå sover han aldri lenger enn til 4-halv 5.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Det viktigste er jo å gjøre en rutine ut av det, slik at han begynner å kjenne det igjen, og da vet at det er seng. Finn de faste tidspunktene dere holder dere til eller rundt der. Vi hadde en slik rutine: (Har den rutinen enda igrunn) Og la det gå noen dager der dere prøver det ut med de samme tidspunktene, tar tid før de venner seg til det. 18.30tiden Grøt og litt vann som tørstedrikk 19.00tiden Nattstell, enten med en vask eller et bad Etter nattstell var det kos avslapping og en flaske med mme. (Han hadde ikke tenner da, men hadde han hatt tenner, så hadde vi pusset dem etter flaska) Så i seng.
novembermamma87 Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 ¨jenta vår er ikke mer enn 2.5 mnd men har hatt samme rutine i 3 uker nå og først i forje helg tok hun den... vekkes kl 18.00 lek og kos stell 19.30 lese bok synge litt pupp sove (sovner ennå på brste vårt) legges i senga for natten ca 20.30 sover til ca 7...
Studentmamma88 Skrevet 20. januar 2012 #7 Skrevet 20. januar 2012 Det kan bli mye mat på kort tid rundt ettermiddag/kveld og det kan gi magevondt eller luftsmerter. Min har aldri klart å sove før ca. 30 min etter siste måltid da hun er litt urolig og "full" i magen. Så vi bruker laaang tid på selve kveldskosen etter kveldsmaten slik at både hun og magen får roet seg skikkelig ned før senga. Våre rutiner har vært det samme siden hun var 4.5mnd og vi har de enda (9mnd.) og det går kjempefint, men det tok ganske lang tid før vi følte at rutinene var etablert. Ikke gi opp om det går på skeiva noen ganger, det vil det. Dessuten kan vi voksne også slite med å sove noen ganger, og det er like naturlig for barn som voksne. 17.30: Barne-tv i vippestol samtidig som hun får melk 18.00: Ta på pysj - evt.bade 18.15: Grøt og sviskemos 18.30: Inn på soverommet - lese en bok eller bare snakke om noe i storsenga, når tøtta VISER TEGN på at hun er trøtt synger jeg noen sanger mens jeg stryker henne på ryggen og på hodet. Så tar jeg henne opp, går mot sprinkelsenga og synger sov dukke lise slik at hun SER senga gjenneom hele sangen. Da vet hun godt hva som skjer når sangen er over, og det er helt greit. Nå legger hun hodet inntil meg som en slags "siste kos" under sangen og vil egentlig bli lagt ned siden hun har blitt trøtt. Det nytter ikke å legge en urolig baby, prøv å roe ned babyen din så god du kan før du legger den. Vi voksne sovner også lettere om vi er avslappet og trøtt, ikke når vi er urolig eller oppspilt. Dere finner ut av dette:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå