Gå til innhold

For tidlig med juniorseng ved 12 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer juniorseng allerede. Mini liker ikke å sove alene, og jeg har aldri lyktes med å legge ham (annet enn sovende) i senga si. Han sov i egen seng på eget rom fra han var 4 mnd, men siden ca 8 mnd har han forstått hvor godt det er å sove sammen med mor og far, så nå samsover vi hele natta.

Når han våkner om morran krabber han baklengs ned fra senga våres, selv om den er ganske høy.

Har jo planer om å få ham over i egen seng, men tenker at det enkleste vil være å ligge ved siden av ham til han sovner. (Kommer ikke til mellom sprinklene jo)

Har liksom ikke hørt om noen som skifter til juniorseng så tidlig, men er det egentlig noe i veien for det så lenge han har kontroll på å komme seg ned uten å skade seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å venne barnet på å sove i sin egen seng?

Bortskjemt kaller vi dette.. ;)

Skrevet

Flere svar?

Skrevet

Det skader vel ikke å prøve? :) Finner fort ut av om det fungerer... så lenge dere sørger for sengehest og at sikkerheten er på plass (lettere å "stikke av" fra juniorseng) så er det vel ikke noe i veien for det så lenge det fungerer for dere? Hadde overhode ikke passet for min tulle på et år.

Skrevet

Jeg personlig tror at dere kommer til å slite litt med at han går ut av senga mange ganger,så dere må helt sikkert legge ham flere ganger... Det er ihvertfall det mi jente ville ha gjort... Så det ville bare ha vært mye skriking og legging her i gården :P Men for all del så er det bare å prøve :) Man vet jo ikke hvordan det går uten å ha prøvd :) Lykke til isåfall! :D

Skrevet

Etter egen erfaring er det best å bruke sprinkelseng lengst mulig. Vi prøvde å bytte til vanlig seng da gutten var 18 mnd. Fy,for et slit! Det var å følge tilbake x antall ganger og vi ble gale. Vi tok tilbake sprinkelsenga og det roet seg,selvom han klatret over innimellom. Han trengte nok tryggheten den ga han. Han sover i den fortsatt,nå 3 år.

Skrevet

Vi var i samme situasjon som dere. Ho hadde sovet i sprinkelseng fram til ho var 9 mnd. Da flytta vi, og på grunn av midlertidige bosteder før vi fikk kjøpt leilighet så sov ho i senga vår fra 9-13 mnd, da vi endelig fikk på plass sprinkelsenga. Frøkna mente selvfølgelig at det var uaktuelt å sove i den, og vi ga opp hele prosjektet etterhvert..

Så tenkte vi at ho kanskje syntes det var skummelt å bli lagt laaangt der nede mellom sprinklene, og bestemte oss for å prøve stor-jente-seng.

Kveld nr. 2 sovna ho søtt i senga si, uten protester :)

Nå er ho 16 mnd og først nå den siste mnd har ho begynt å stå opp av senga selv når ho våkner om morran. Da står ho opp og kommer tuslende inn til oss, men ho har aldri gått ut av senga om ho har våkna i løpet av natta.

For oss var det altså utelukkende positivt å bytte ut sprinkelsenga :)

Skrevet

Å, takk Septemberfrøken, det var noe sÅnt jeg hadde hÅpet pÅ Å fÅ høre. Vi begynte ogsÅ Å samsove rundt 8,5 mnd først mens vi var pÅ ferie, og sÅ begynte jeg Å jobbe uka etterpÅ mens vi fortsatt nattammet. Ble "enkleste løsning" fordi det ble litt voldsomt Å kutte ut nattamming samtidig som jeg skulle være borte hele dagen. (Jeg fÅr lett brystbetennelse, og han hadde ammet hyppig ila ferien).

Alle tre trives forsÅvidt med Å sove sammen, sÅ vi har ikke noe imot om han kommer inn til oss ila natta. Problemet er at vi sjelden fÅr lagt ham før vi skal legge oss (sovner evt pÅ fanget før det), og det gÅr jo ikke nÅ som han skal begynne i barnehage om kort tid.

Skrevet

Jeg har vært inne på tanken selv, men siden junior turner endel i søvne så er jeg redd han skal dette ut. Han liker å ligge godt dyttet oppi sprinklene, så ser liksom ikke helt hvordan det skal gå enda. Men det er vel individuelt hvordan de liker seg de små, og hvis du mener det kan være en lur ide, så ville jeg prøvd :) Det verste som skjer er at du må bytte tilbake til gamle vaner en periode hvis det ikke fungerer.

Skrevet

Hihi dette lurte jeg også på!!! Har samme problem, som noen kanskje har sett et par innlegg om "prosjekt sove i egen seng...", så den tanken har slått meg, om det med senga :D gutten er straks 13mnd, og klarer også fint å krabbe ned fra senga vår...!

Skrevet

Ædda bÆdda - gutten min legger seg i senga si på eget rom og bare vinker til meg om at jeg skal gå. Skal ikke ha sang eller noe. Da legger han seg å sove. Takk Gud for det, for nr to er i emning og da hadde noe annet passet dårlig :P

Men det virker jo som dere har innarbeidet en vane.. Om den er god eller dårlig er vel opp til dere som foreldre å vurdere. Det kan jo vÆre kos å ha sukkerungen i midten også da ;)

Men det skal vel bli litt strev med juniorseng til en så liten tass? Kan vel nesten love at det blir masse styr å få han til å faktisk ligge i den senga :P Dere må vel uansett velge om dere skal "ta kampen" eller ikke? Av og til må man jo ikke det, men da må man regne med en liten hjerteknuser i midten noen år også.

Skrevet

kan det være en ide å ha sprinkelseng/ reiseseng inne på rommet deres først, også flytte inn på eget rom sånn litt etter litt?

Da er fortsatt noe av nærheten der samtidig som dere får sengen for dere selv :)

Skrevet

Skal også kjøpe juniorseng til frøkna vår på snart 17 mnd. Venter barn nr 2 i september så må prøve en slik løsning. Hu har sovet i seng med oss stort sett hele tiden og orker ikke 4 stk i samme seng :)

Hu har aldri vært noe fan av sprinkel senga så da får vi prøve å øve i større seng til lillesøster eller lillebror kommer i september :)

Skrevet

Det høres kanskje ut som vi ikke har forsøkt å få han til å sovne selv. Har prøvd i flere omganger/forskjellige aldre å få han til å roe seg i sprinkelsenga, men uten hell. Siden han er under 1 år gammel har jeg ikke ønsket å innlede noe "skrikekur" hvor vi går ut av rommet, men har latt ham gråte LENGE sammen med meg i flere forsøk. Jeg kjenner ham nå såpass godt at jeg vet han ikke vil være der og ikke vil sovne alene. Det er ting jeg regner med han vil vokse av seg før eller siden, og vi har ingen hast med å få ham ut av foreldresenga. Dessuten er jeg superfornøyd med at han nå sovner ved siden av meg/pappaen uten å be om pupp, han som stort sett sovnet med pupp frem til 8-9 mnd alder.

Trur han skal få ligge litt til hos oss nå som han begynner i barnehage om en uke, så tar vi det over i juniorseng i neste omgang :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...